وظیفه و رسالت رسانه ها در مورد سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی از عادات بد به عادات خوب

سبک زندگی یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه اغلب رسانه‌ها و مجامع علمی و تحقیقاتی قرار گرفته است. آنچه به‌عنوان سبک زندگی می‌شناسیم شامل فعالیت‌ها، رفتارها، عادت‌ها، علایق، عقاید و ارزش‌ها می‌شود. بنابراین گسترده و پردامنه است. امری در زندگی ما اعم از ظاهر و مد و دکوراسیون، تا اعتقاد، عبادت و روابط اجتماعی نیست که در دایره مباحث سبک زندگی قرار نگیرد و این مجموعه به‌طور کامل آن چیزی است که ما به‌عنوان سبک زندگی افراد می‌شناسیم. طبق تعریف دکتر محمدسعید ذکایی، مردم‌شناس و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مقاله تحول در سبک زندگی جوانان، سبک زندگی، الگویی از کنش اجتماعی است که تمیزدهنده افراد و گروه های اجتماعی از یکدیگر است. لذا مردم با توجه به سبک زندگی خود و الگوهایی که برای آن دارا هستند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۶۳۵۱

رسانه ها و اهمیت سبک زندگی

با توجه به همین اهمیت و گستردگی است که سایت‌ها و رسانه‌های عمومی بخش مهمی از کار خود را به مباحث سبک زندگی اختصاص داده‌اند و بسیاری از نشریات و رسانه‌ها به‌طور تخصصی به سبک زندگی می‌پردازند. برای مثال خبرگزاری رویترز بخشی را تحت عنوان زندگی، هنر، سلامت، دین و سرگرمی در حوزه سبک زندگی تعریف کرده است. یا در سایت گاردین مباحثی چون خانه‌داری و باغداری، غذا و سلامت، عشق و روابط زناشویی و مباحث مربوط به زنان در حوزه سبک زندگی تعریف شده است. اما سایت ایندیپندنت حوزه نگاه خود به مباحث سبک زندگی را نیز گسترده‌تر از دیگر رسانه‌ها در نظر گرفته و تکنولوژی، بازی و تاریخ را در کنار آشپزی و سلامت و روابط زناشویی وارد حوزه مباحث و گزارشات سبک زندگی خود کرده است. در کنار این سایت‌های معروف که به‌طور جدی وارد بحث‌های سبک زندگی شده‌اند رسانه‌های تخصصی هم در این حوزه راه‌اندازی شده که می‌توان ریدر دایجست و آرتیکل بیس را از آن جمله دانست. این‌گونه سایت‌ها ضمن اخبار و گزارش، بیشتر به مباحث تحلیلی و ترویجی در حوزه اخلاق اجتماعی و سبک زندگی پرداخته‌اند. یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های همه این صفحات شناسایی، تحلیل و نقد عادات شهروندان و همچنین ترویج عادات خوب برای زندگی بهتر، سالم‌تر و موفق‌تر است. همه این موارد حاکی از این مهم است که عادات انسان‌ها همه آن چیزی است که سبک زندگی آنها را تشکیل می‌دهد و عادات خوب به معنای سبک زندگی خوب و عادات بد نشان‌دهنده سبک زندگی بد است. با همین رویکرد در ادامه بخشی از یکی از مقالات جالب آرتیکل بیس را خواهید خواند که به عادات خوب در برابر مسائل زندگی و چگونگی پرورش آنها می‌پردازد.

عادات انسان‌ها همه آن چیزی است که سبک زندگی آنها را تشکیل می‌دهد و عادات خوب به معنای سبک زندگی خوب و عادات بد نشان‌دهنده سبک زندگی بد است

فکر و ذهن خود را بر راه حل‌ها متمرکز کنید، نه بر مسائل و مشکلات

بیشتر افراد در برابر مشکلات، ذهن خود را بر دشواری‌ها و سختی‌ها متمرکز می‌کنند. معمولا در این مواقع می‌پرسند چگونه این مساله و مشکل برای من اتفاق افتاد؟ چرا این‌قدر بدشانس هستم؟ و در ادامه این نوع سؤالات مدام دلایل و روند ایجاد مشکل را در ذهن خود مرور می‌کنند و به خودخوری و خودتخریبی می‌پردازند. اما آیا این کار به حل مشکل کمک خواهد کرد؟ خیر. باید فکر را بر راه‌حل متمرکز کرد. باید به تمرکز بر مسائل و مشکلات پایان داد و سعی کرد ذهن را بر آنچه اکنون در حال انجام است، معطوف کرد. اتفاق افتاده را نمی‌توان تغییر داد، بنابراین باید راهی را انتخاب کرد که به خارج شدن از موقعیت کنونی کمک می‌کند. مثبت اندیشی، تاثیر زیادی بر زندگی روزمره ما دارد. باید تجربیات مثبت را به سوی خود جذب کرد، چراکه هیچ رویداد خوشایندی از افکار منفی حاصل نمی‌شود.

به دنبال گرفتن سرمشق از موفقیت‌ها باشید

گرفتن درس و سرمشق از رویدادهای خوبی که رخ می‌دهد الزامی است. یکی از عادات بد ما این است که وقتی واقعه بد و ناخوشایندی برایمان اتفاق می‌افتد، به جای این که دنبال فرصت‌ها و موقعیت‌ها باشیم فقط موارد بد را می‌بینیم. ما معمولا فرصت‌ها و موقعیت‌ها را در ماه‌های بعد مشاهده می‌کنیم. آیا تا به حال شنیده اید که «من می‌دانم چرا آن اتفاق افتاد» یا «اگر آن اتفاق نیفتاده بود، من اینجا نبودم.» فکر و ذهن خود را برای مثبت‌اندیشی آماده کنید و پرورش دهید و در هر تجربه‌ای، چه خوب یا بد، به دنبال گرفتن درس و سرمشقی باشید.

افکارتان را مورد سوال قراردهید

افکار، عقاید و باورهای ما، ساخته و پرداخته تجربیات و روابط ما با خانواده، دوستان، همسر و هر چیزی است که دیده و شنیده‌ایم. اگر افکارمان سودمند نیست، به درون خودمان باز‌می‌گردد. از افکار خود ‌آگاه باشید و به جای فکر کردن به این که «من پول ندارم» یا «من هرگز توان خرید آن را ندارم»، از خود بپرسید «چگونه می‌توانم راهی بیابم تا آن را بخرم» و مراقب افکار، احساسات، باورها و طرز فکر و رفتارتان باشید زیرا اینها در حال به‌وجود آوردن دنیای شما هستند. نسبت به افکار، احساسات، باورها و رفتارتان مسئول باشید و آنهایی را انتخاب کنید که برایتان سودمند هستند. افکارتان را کنترل کنید. در غیر این صورت، افکار‌تان شما را کنترل خواهد کرد.

فکر و ذهن خود را بر قدردانی و سپاسگزاری متمرکز کنید

هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید یا به بستر می‌روید، یا حتی زمانی که احساس خوبی ندارید، تمام نعمت‌ها و برکاتی را که خداوند به شما ارزانی کرده، به خود یادآوری کنید. فقط برخوردار بودن از دو پا، دو چشم و یک بدن سالم، دلایلی برای قدردانی و سپاسگزاری از خداوند است. قدردان و سپاسگزار بودن، شما را در حالت شادی و سرزندگی قرار می‌دهد و به طور خودکار، روح و روانتان را متعالی می‌سازد. شکرگزار بودن، دلتان را روشن می‌کند و نعمت‌های بیشتری به سوی شما فرستاده خواهد شد.

سهراب شکیب

دین و زندگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها