زیبا کردن محیط با نور شمع‌ها و یا خوشبو کردن فضای خانه با انواع افشانه‌ها می‌تواند خطری فوق العاده مرگبار برای سلامت افراد در پی داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۵۸۸۴
ترسناک‌ترین حقایق در خصوص شمع‌ها و خوشبو کننده‌ها

کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده بیش از حد از افشانه‌ها، انواع بخورها، شمع‌های معطر، انواع عودها و چوب‌های معطر می‌تواند خطری بسیار جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.

پژوهشگران انگلیسی در این تحقیق دریافته‌اند دود و عطر منتشره از این محصولات صنعتی حتی خطرناک‌تر از دود سیگار می‌تواند سبب جهش‌های سرطانی در DNA بدن افراد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسپری‌های شیمیایی، انواع ژل، کف‌ها و سایر مواد معطر که در خانه‌ها و اماکن عمومی بسیار محبوب هستند، دارای ترکیباتی بسیار خطرناک هستند که باعث آسیب به ریه و ایجاد تومور سرطانی و مشکلات هورمونی در افرادی که بوی آن‌ها را استنشاق کرده‌اند، می‌شوند.

منتشر شدن حجم قابل توجهی ماده شیمیایی فرمالدئید در هوا رابطه مستقیمی با افزایش شمار مبتلایان به سرطان بینی و گلو دارد و در کمترین میزان خطر سلامتی می‌تواند باعث گلودرد، سرفه، خارش چشم و خونریزی از بینی شود.

همچنین سایر محصولات شیمیایی و حتی مواد طبیعی بسیار معطر نیز می‌تواند سبب تحریک بینی و بروز آلرژی در افراد شوند. از جمله این مواد می‌توان به مراتع، جنگل‌ها، دشت گل‌ها و گیاهان دارویی، وانیل و همچنین انواع ادویه‌ها و ترشی‌ها اشاره کرد.

کارشناسان در یک تحقیق همسو در سال 2013 بر روی حدود 2 هزار زن که نتایج آن در مجله بین‌المللی بهداشت عمومی به چاپ رسیده است، دریافتند که به طور قابل توجهی نوزادان زنانی که در هنگام بارداری از شمع معطر و انواع اسپری‌ها و افشانه‌ها استفاده کرده‌اند، دچار عفونت و خس خس ریه و عفونت‌های تنفسی از بدو تولد شده‌اند.

کارشناسان هشدار می‌دهند در بسیاری از افشانه‌ها و خوشبو کننده‌های هوا یک ماده از ترکیبات آلی فرار به نام (VOCs) وجود دارد که به صورت بخار یا گاز در فضای خانه معلق می‌مانند و می‌توانند سبب افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکان شوند.

ترکیب شیمیایی مشهور دیگر نفتالین است که می‌تواند سبب آسیب به بافت ریه و بروز سرطان ریه در افراد شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند بوی ناشی از عطرها و افشانه‌ها نه تنها از طریق بینی و دهان بلکه حتی از طریق سلول‌های پوستی نیز جذب بدن می‌شود و می‌تواند سبب ابتلا به انواع بیماری مزمن و مرگبار شود.

کارشناسان به ویژه استفاده از این مواد را در اماکنی که نوزاد، زن باردار، افراد مبتلا به ناراحتی‌های تنفسی و عفونی وجود دارد، اکیداً ممنوع می‌دانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها