حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه:

بورس در انتظار فضایی جدید است

به دنبال شکست جمهوریخواهان در اولین رای‌گیری درباره تصویب قطعنامه ضد برجام در پنجشنبه گذشته، اکنون افق‌های تازه‌ای درباره تصویب این موافقت‌نامه ایجاد شده و فضای اجرای آن روشن به نظر می‌رسد. این در حالی است که بازارهای داخلی کشورمان معمولا به این رویدادهای سیاسی واکنش نشان داده‌اند، اما پرسش اصلی اینجاست که ایجاد این فضای تازه درباره تحریم‌های ایران باعث چه واکنشی در بازارهای مالی کشورمان خواهد شد؟
کد خبر: ۸۳۴۴۶۶

حسین خزلی خرازی، کارشناس ارشد بازار بورس در این‌باره چنین تحلیل کرد؛

شرایط بازار بورس ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید و کاهش‌های چند روز گذشته را مربوط به چه موضوعی می‌دانید؟

عملکرد بخش عمده‌ای از شرکت‌ها در بسیاری از صنایع بورسی آن چنان بوده که باعث نزولی شدن بیشتر شاخص‌ها شده است، اما شرکت‌های مربوط به خدمات IT و ارتباطات بهبود سود دارند. برخی شرکت‌های لیزینگی نیز با تغییرات مثبت روبه‌رو بوده و سوددهی داشته‌اند. این در حالی است که نباید فراموش کنیم، به هر حال اکنون در حال تجربه واقعیت‌های اقتصادی در زمینه شرکت‌ها و نهایتا بازارهای مالی هستیم.

به نظر شما تاثیر شکست اولیه جمهوریخواهان علیه توافق هسته‌ای ایران، در بورس کشورمان چیست؟

با توجه به اهمیت موارد سیاسی در بازارهای اقتصادی کشورمان معمولا هرگونه تصمیم‌گیری و رویدادهای سیاسی می‌تواند باعث ایجاد تاثیرهایی در اقتصاد کشورمان و همچنین بازارهای مالی ایران باشد؛ بخصوص موضوع هسته‌ای که می‌تواند در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. بنابراین همواره انتظار تاثیرگذاری هرگونه تغییر در سیاست‌های خارجی و ارتباط با خارج از مرزهایمان در بازارهای مالی و اقتصاد کشورمان وجود دارد، ولی نباید فراموش کنیم گاهی اوقات رویدادهای سیاسی کوچک تاثیرهای بسیار قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد ایران گذاشته و گاهی تصمیم‌های بزرگ سیاسی مثل همین موضوع توافق هسته‌ای نه‌تنها تاثیر مثبت در بازارهای مالی ایران نداشته‌اند؛ بلکه باعث نزولی شدن آنها نیز شده‌اند.

شما پیش‌بینی اتفاق خاصی در این‌باره ندارید؟

به عقیده من، پیش‌بینی درباره تاثیرگذاری شکست اولیه جمهوریخواهان در مخالفت با برجام زیاد اصولی نیست و باید اجازه دهیم بازار برداشت خود را از این رویداد در روزهای آینده مشخص کند؛ هرچند نباید فراموش کنیم تا آخرین روز فعالیت‌ بازارهای مالی در هفته گذشته هنوز برخی افکار منفی نسبت به شکست توافق‌نامه بخصوص با موضوعی که جمهوریخواهان دنبال آن بودند، وجود داشته و امروز با شکست‌ آنها این گمانه از بین رفته و لذا فضایی متفاوت را در بورس تجربه می‌کنیم.

درباره اشتیاق حضور شرکت‌های خارجی در بازارهای مالی ایران پیش‌بینی‌تان چیست؟

براساس تجربیات شخصی من به عنوان مدیرعامل یکی از کارگزاری‌های بورس، پس از قرائت بیانیه مشترک هسته‌ای میان ایران و 1+5 بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال تجزیه و تحلیل بازارهای مالی کشورمان هستند و لذا بنده پیش‌بینی می‌کنم ابتدا سرمایه ایرانیان خارج از کشور وارد بورس شده و در پی آن سرمایه‌های خارجی را نیز تجربه کنیم، چون ظرفیت‌های موجود در بازارهای مالی ایران برای خارجیان بسیار جذاب است و به محض این‌که بستر قانونی و مراوده‌ای فراهم باشد، شاهد حضور این سرمایه‌ها خواهیم بود.

مهم‌ترین نکته درباره حضور سرمایه‌های خارجی در بورس چیست؟

نکته مهم این است که ما هنوز تجربه سرمایه‌گذاری خارجی به صورت پرتفوی بزرگی از سهام در بازارهای مالی ایران را نداریم که در صورت رفع تحریم‌ها به اعتقاد من، زمینه این نوع سرمایه‌گذاری را خواهیم داشت، اما برای این اتفاق باید برخی زیرساخت‌ها مثل امکان ارتباط لحظه‌ای کارگزاران ایرانی با کارگزاران بین‌المللی و همچنین ارتباط لحظه‌ای و استاندارد سپرده‌گذاری با خارج را مهیا کنیم .

مهرماه زمان ارائه گزارش‌های شش ماهه وضعیت شرکت‌های بورسی است. در این مورد چه نظری دارید؟

بررسی‌های آماری و اطلاعات موجود بیانگر آن است که این گزارش‌ها نسبت به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها زیاد خوشایند نیستند و می‌تواند بازارهای مالی را تحت تاثیر خود قرار دهند؛ بخصوص در بخش‌هایی مثل پتروشیمی و صنایع معدنی. لذا به صورت کلی گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها را با توجه به شرایط موجود فروش و سودآوری آنها زیاد خوب نمی‌بینم.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها