کودک را مهد کودک ببرم یا نه؟ راستش پاسخ این پرسش بستگی به شما دارد؛ معمولا مادرانی که شاغل هستند برای حفظ شغل و موقعیت اجتماعی خواه‌ناخواه کودکشان را به مهدکودک می‌فرستند
کد خبر: ۸۳۳۹۱۵
از آغوش مادر تا رفتن به مهد

اما در این میان مادران خانه‌دار زیادی هم هستند که به دلیل تاثیرات مثبت و طولانی‌مدت مهد، کودکانشان را برای ساعاتی در طول روز به دست خاله‌های مهربان مهدکودکی می‌سپرند.

با این حال اگر شما مادری هستید که خودتان توانایی پر کردن ساعات کودک دلبندتان را دارید، می‌توانید از گزینه مهدکودک چشمپوشی کنید، مراقب باشید که پر کردن ساعات کودک به معنای آرام نگه داشتن او نیست، منظور از پر کردن ساعات کودک، انجام فعالیت‌های گوناگون و سرگرم‌کننده است.

گاهی اوقات والدین کودکان را معتاد به تلویزیون بار می‌آورند، چرا که تلویزیون یک سرگرمی ظاهرا بدون آسیب و کم‌هزینه است. خلاصه این‌که آنچه مهم است فرآیند رشد کودک است که باید برنامه‌ریزی شده و غنی باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که به مهدکودک رفته‌اند در مقایسه با کودکانی که در کنار خانواده به سر برده‌اند، همکاری‌های گروهی بیشتری دارند، تکالیفشان را بهتر انجام می‌دهند و تمایل برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و بازی‌های گروهی در آَنها بیشتر است.

با این حال توصیه می‌شود تا پیش از سه سالگی کودکان به مهدکودک سپرده نشوند، چرا که این سه سال نقش بسزایی در شکل‌گیری دلبستگی در ارتباط کودک با مادر دارد.

مهد کودک خوب چه مهدکودکی است؟

فضای مهدکودک شاد و وسیع باشد: معمولا کودکان از یک فضای محدود آپارتمانی به مهدکودک برده می‌شوند تا در آنجا بازی کنند و مهارت‌های جدیدی بیاموزند؛ بنابراین هنگام انتخاب مهدکودک دقت کنید مهد دارای حیاط مناسب و نسبتا وسیع باشد، وضعیت ظاهری اسباب‌بازی‌ها و وسایل آموزشی نیز از مواردی است که باید به آن دقت کنید.

مربیان آموزش‌دیده، او را تعلیم دهند: هنگامی که تصمیم می‌گیرید کودک را به مهد بسپارید، حتما در مورد سطح تحصیلات و دوره‌هایی که مربیان گذرانده‌اند تحقیق کنید.

مربیانی که دوره‌های خاص برای آموزش کودک گذرانده‌اند برای کودکان تجارب غنی‌تری را فراهم می‌کنند.

تعداد کودکان بیش از حد نباشد: هر چقدر تعداد کودکان کمتر باشد، مربیان زمان بیشتری را صرف کودک شما می‌کنند؛ ارتباط و همکلامی مربیان با کودک سبب می‌شود او زودتر کلمات را یاد بگیرد و با سرعت بیشتری روان سخن گفتن را بیاموزد.

چگونه کودک را برای رفتن به مهد آماده کنیم؟

به کودک آمادگی دهید: یادتان باشد انتقال به مهد یا هر مرکز آموزشی دیگری معمولا برای کودکان ناراحت‌کننده و تلخ است پس همیشه از خودتان بپرسید آیا او آمادگی رفتن به مهد را دارد؟ و اگر داشت می‌توانید با او درباره رفتن به مهد گفت‌وگو کنید، اما روش بهتر آن است که به صورت غیرمستقیم او را با محیطی به نام مهدکودک آشنا کنید.

مثلا می‌توانید هنگام خواب برای او قصه‌ای را بگویید که در یک مهد روی داده است یا از بازی‌های گروهی صحبت کنید که انجام دادن آنها در مهدکودک امکان‌پذیر است.

بگذارید کودک نسبت به مهد احساس کنجکاوی پیدا کند و آنگاه وقتی از شما پرسید مهد کجاست برای او توضیح دهید که مهد چگونه مکانی است.

معمولا سوال بعدی این خواهد بود که «آیا من هم به مهدکودک می‌روم؟» حالا می‌توانید درباره رفتن او به مهدکودک صحبت کنید.

قبل از ثبت‌نام، فضای مهد را به کودک نشان دهید: بد نیست که چند بار از آن مهد بازدید کنید و کودک فضاهای مختلف آن را ببیند، به این ترتیب با آمادگی بهتری وارد مهد می‌شود.

نگران شدن کودک طبیعی است: معمولا کودکان هنگام رفتن به مهد مضطرب و نگران می‌شوند، اما هنگام خروج از مهد شاد و پرانرژی هستند.

هنگام ترک کودک از او خداحافظی کنید: گاهی اوقات مادران برای این‌که کودک هنگام جدایی گریه نکند برای چند دقیقه کنار مربی می‌مانند و همین که کودک سرگرم بازی شد می‌روند.

یادتان باشد این کار بشدت فرزندتان را ناراحت می‌کند و می‌تواند اثرات عمیقی بر روان او بگذارد. کودکانی که به این صورت از مادر جدا می‌شوند، نسبت به مادر بی‌اعتماد شده و بسختی از او جدا می‌شوند، بنابراین وقتی می‌خواهید از او دور شوید حتما خداحافظی کرده و او را مطمئن کنید که سر ساعت برمی‌گردید.

بهتر است پس از خداحافظی شما بایستید تا او دور شود و دوباره به بازی برگردد آنگاه از مهد خارج شوید.

او را با کودکی دیگر همراه کنید: اگر بتوانید او را با دوست یا یکی از فرزندان اقوام خود در یک مهد ثبت‌نام کنید رغبت او برای رفتن به مهد بیشتر می‌شود چرا که دیگر خود را در یک جمع کاملا غریبه نمی‌بیند.

با دوستان او ارتباط برقرار کنید: وقتی دوست فرزندتان را می‌بینید و با او سلام و احوالپرسی می‌کنید خود به خود با والدین او هم روبه‌رو می‌شوید به این ترتیب می‌توانید ارتباط را بیشتر کنید و در زمان‌های مختلف به بهانه‌هایی مثل جشن تولد از همکلاسی‌های او دعوت کنید تا به منزلتان بیایند یا به صورت جمعی قرار پارک رفتن بگذارید.

برای رفت و برگشت با هم توافق کنید: درباره چگونه طی کردن مسیر خانه و مهد با هم تصمیم‌گیری کنید. این‌که این مسیر را پیاده‌روی کنید یا با اتوبوس و تاکسی بروید باید براساس توافقی دوطرفه باشد.

شنونده خوبی برای کودک باشید: هنگام بازگشت از مهدکودک، معمولا کودکان از اتفاقات در طول روز سخن می‌گویند، با دقت به حرف‌هایشان گوش دهید و نسبت به گفته‌هایشان واکنش نشان دهید، مثلا آنها را تائید یا نصیحت کنید، ضمن این‌که این گفت و شنود سبب می‌شود بدانید در زمان نبود شما مربیان چه چیزهایی را به کودک می‌آموزند.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها