رسول اولیازاده، هنرمند عکاس در گفت‌وگو با جام‌جم خبر داد:

گسترش خانه عکاسان جوان

رسول اولیازاده در عرصه عکاسی نام ‌آشنایی است. او سال‌ها مدیریت خانه عکاسان ایران را برعهده داشت و پس از کناره‌گیری از این سمت، مجموعه‌ای را تحت عنوان خانه عکاسان جوان راه‌اندازی کرده و مشغول فعالیت در آن است. با او درباره فعالیت‌های این مرکز گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.
کد خبر: ۸۳۱۹۶۷

پس از استعفا از مدیریت خانه عکاسان، به نظر می‌رسد فعالیت زیادی ندارید. آیا این‌طور است؟

خیر. من خانه عکاسان جوان را راه انداخته‌ام و مشغول کار در آن هستم. می‌توانم بگویم فعالیت‌هایم به مراتب بیشتر از قبل شده است. من عمری را پای عکاسی گذاشته‌ام و هیچ وقت نمی‌توانم این عرصه را ترک کنم.

خانه عکاسان جوان بیشتر در چه بخش‌هایی فعال است؟

در زمینه همه امور مربوط به عکاسی. از آموزش عکاسی گرفته تا برگزاری نمایشگاه فعال هستیم و تقریبا هر دو هفته یک بار افتتاحیه یک نمایشگاه تازه را برگزار می‌کنیم. تاکنون هم برنامه‌ها خیلی خوب پیش رفته و در حال توسعه فعالیت‌هایمان نیز هستیم.

توسعه از چه نظر؟

بزودی شعبه دوم خانه عکاسان جوان را در استان البرز افتتاح می‌کنیم و سعی داریم فعالیت‌هایمان را بیشتر کنیم، ضمن این‌که برنامه‌ریزی‌هایم بلندمدت است و قصد دارم این روند را ادامه داده و به مرور در نقاط زیادی از کشور شعبه‌ای از خانه عکاسان جوان را راه‌اندازی کنم تا عکاسان جوان فضایی برای کار، تجربه و ارتباط مستمر با یکدیگر داشته باشند.

هنرجویان خانه عکاسان جوان در چه سطحی هستند؟

هنرجویی که به ما مراجعه می‌کند، طبعا با کسانی که در دانشگاه این موضوع را دنبال می‌کنند، متفاوت است. این افراد علاقه‌مند عکاسی هستند و با ذوق به ما مراجعه می‌کنند. این موضوع هرچند دشواری‌هایی دارد، اما لااقل می‌دانیم با کسانی طرف هستیم که با عشق و علاقه سراغ عکاسی آمده‌اند و انرژی و زمان خوبی را برای کارشان می‌گذارند و حاضرند برای ذوقشان هزینه کنند.

یعنی هنرجویان مبتدی هستند؟

در همه سطوح هنرجو داریم، اما طبعا هنرجویان مبتدی تعدادشان بیشتر است. ما به آموزش همه موارد از جمله بررسی زیبایی‌شناسی، سبک‌ها و مکاتب عکاسی، نورپردازی و عکاسی تبلیغاتی می‌پردازیم.

چه اصول و قواعدی در عکاسی وجود دارد که یک عکاس برای نیل به موفقیت باید آنها را در نظر بگیرد؟

یک عکاس زمانی موفق است که علاوه بر در نظر گرفتن همه جنبه‌های علمی و عملی از قبیل نوع نگاه، انتخاب سوژه، آموزش تخصصی و فنون عکاسی می‌تواند درباره عکسی که می‌گیرد، تحقیق و پژوهش انجام دهد و مطالبی را بنویسد. عکاسی صرفا گرفتن عکس نیست، اگر تحقیق، پژوهش و نوشتن در کنار انتخاب درست سوژه و آموزش فنون تخصصی عکاسی و... قرار گیرد، یک عکاس می‌تواند واقعا عکاس موفقی باشد که متاسفانه در جامعه ما این دو مورد در کنار هم پرورش نیافته‌اند و باید برنامه‌ریزی‌‌های لازم انجام شود تا یک عکاس علاوه بر گرفتن عکس، کارهای پژوهشی و تحقیقی هم انجام دهد.

خودتان فعالیت خاصی ندارید؟ آیا قصد ندارید نمایشگاهی برگزار کنید؟

به احتمال زیاد برای افتتاح خانه عکاسان جوان استان البرز نمایشگاهی از عکس‌های تازه‌ام برپا خواهم کرد. طی یکی دو سال گذشته عکس‌هایی گرفته‌ام که به نمایش گذاشته نشده و دیده نشده است. همچنین چند پیشنهاد برگزاری نمایشگاه خارجی داشته‌ام که در حال بررسی آنها هستم و این احتمال وجود دارد که در چند کشور خارجی هم عکس‌هایم را به نمایش بگذارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها