تلاش همگانی برای نجات آب

تا دیروز ظهر حدود دو میلیون و 500 هزار نفر عضو کمپین «قطره قطره» شدند که 11 تیرماه رامبد جوان آن را در برنامه خندوانه راه‌اندازی کرد. قرار است هر عضو این کمپین روزانه از هدر رفتن 1.5 لیتر آب جلوگیری کند. یعنی با همراهی و استناد به آمار اعلام شده روزانه حدود چهار میلیون لیتر آب از سوی اعضای این کمپین ذخیره می شود.
کد خبر: ۸۳۱۴۰۷
تلاش همگانی برای نجات آب

موجی که این کمپین در میان مردم ایجاد کرده حداقل کمک می‌کند که تابستان داغ امسال کمتر طعم تلخ کم‌آبی را تجربه کنیم.

آنهایی که از طریق نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام یا شبکه‌‌های اجتماعی پیام‌های این کمپین را دریافت ‌می‌کنند ناخودآگاه در زمان مصرف آب به کم‌ آبی و حتی بی‌ آبی هم فکر و تلاش می‌کنند درست مصرف کنند اما این درست مصرف‌ کردن باید به رفتاری همه‌گیر و عمیق تبدیل شود. برای فرهنگسازی دراز مدت به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب چه باید کرد؟

رامبد جوان، مجری برنامه خنداونه و طراح کمپین قطره قطره در این باره به جام‌جم گفت: فرهنگسازی دراز مدت با تقویت همین حرکت‌‌های موقت شروع می‌شود. روش‌های متنوعی برای این کار وجود دارد که ما کمپین قطره قطره را انتخاب و اجرا کردیم و تلاش می‌کنیم با تزریق ایده‌های جدید به این کمپین آن را تقویت کنیم تا تعداد اعضای آن بیشتر شوند. کسانی که عضو این کمپین می‌شوند قبول کرده‌اند که روزانه از هدر رفتن 1.5 لیتر آب جلوگیری کنند. این رفتار در درازمدت در آنها نهادینه می‌شود. اعضای کمپین قطره قطره دیگران را هم تشویق می‌کنند که درست مصرف کنند.کمپین قطره قطره با اتمام برنامه خندوانه به پایان نمی‌رسد، چون رامبد جوان و دیگر همکارانش برای استمرار این حرکت برنامه‌های زیادی دارند که یکی از آنها حمایت از آبیاری به شیوه‌ قطره‌ای است که در یکی از روستاهای نزدیک جیرفت شروع شده و قرار است گزارش آن بزودی در برنامه خندوانه پخش شود. از این سیستم اعضای کمپین قطره قطره، سرمایه‌گذاران خصوصی و دولت حمایت کرده‌اند و قرار است در جاهای دیگر هم این سیستم به کار گرفته شود.

از دیگر حرکت‌‌های خوب رامبد جوان در برنامه خندوانه، تشویق مردم به کتابخوانی است. جوان درباره این حرکت و مخاطبان هدفش گفت: کسانی که کتاب می‌خوانند و اهل مطالعه هستند که کار خودشان را می‌کنند و مسلما هدف ما آنها نیستند اما افراد زیادی در جامعه ما زندگی می‌کنند که کتاب نمی‌خوانند و اهل مطالعه نیستند، هدف ما ترغیب این گروه به کتاب‌خوانی است. تلاش می‌کنیم با بازی‌سازی و مسابقه و جایزه این گروه را تشویق به کتاب‌خوانی کنیم. اگر بتوانیم به هدفمان برسیم اتفاق خیلی مهمی در کشور ما رخ خواهد داد. به نظرم داریم موفق می‌شویم چون در شش روز 20 هزار جلد از دو کتابی که در برنامه خندوانه معرفی کردیم به فروش رسید.

جوان درباره چگونگی انتخاب کتاب در برنامه خندوانه توضیح داد: کتاب‌هایی را برای معرفی انتخاب می‌کنیم که در ادبیات کشورمان اهمیت داشته باشند و باعث جریان و اتفاقی شده باشند. در اتاق فکر برنامه درباره انتخاب کتاب‌ها صحبت می‌کنیم و کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنیم که بهتر است مردم آنها را مطالعه کنند. البته در این مسیر قوانین و مقررات سازمان صدا و سیما را هم لحاظ می‌کنیم.

صرفه‌جویی در مصرف آب کم‌کم دارد به حرکتی ملی تبدیل می‌شود که در این مسیر ورزشکاران هم سهم زیادی دارند.

تیم والیبال کشورمان با شعار «آب هست ولی کم است» در مسابقات لیگ جهانی شرکت کرد و رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی دیروز اعلام کرد: با توجه به اهمیت موضوع آب و جایگاه ارزشمند آن، ملی پوشان آزاد و فرنگی کشتی ایران در مسابقات جهانی آمریکا با شعار «آب سرمایه ملی و کشتی ورزش ملی» روی تشک می‌روند.

طاهره آشیانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها