دبیر انجمن دوستداران محیط زیست داراب فارس:

چاه‌های غیرمجاز کمر دیوار 2500 ساله را شکست

وزیر نیرو گفت: در دو سال اخیر حدود هشت هزار چاه غیرمجاز را بستیم و از این محل 750 میلیون مترمکعب از بیلان منفی موجود کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۸۳۲۸۳۶
بسته شدن 8هزار چاه غیرمجاز در دو سال اخیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حمید چیت چیان در ادامه سخنانش در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با اشاره به قرار گرفتن کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک افزود: ما در سالهای پرآب گذشته میزان متوسط بارش سالانه مان 250 میلی متر بود در حالی که متوسط بارش جهانی 750 میلی متر بود.

وی گفت: اکنون که کشور ما 15 سال دچار خشکسالی مستمر است در 46 سال گذشته بطور متوسط 250 میلی متر بارش داشتیم که بارش ما در شش سال گذشته بطور متوسط 205 میلی متر بوده است.

وزیر نیرو افزود: از مهر سال گذشته تا امروز بطور میانگین فقط 192 میلی متر بارش داشتیم و این در مقایسه متوسط سال گذشته 21 درصد و در مقایسه با سال گذشته 13 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین درجه حرارت متوسط کشور هم در مقایسه با سالهای گذشته 1.1 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و منجر به تبخیر بیشتر آب و کاهش منابع در دسترس ما شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه میزان آب رودخانه های ما در ایستگاههای اندازه گیری جریان‌ آب بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است افزود: ما در سال 7.5 میلیارد مترمکعب بیلان منفی در منابع آب زیرزمینی داریم یعنی میزان آبی که در سال از چاههای و چشمه ها و قناتها برداشت می شود از آن میزان آبی که در اثر بارش وارد سفره های آب زیرزمینی می شود بسیار بیشتر است.

چیت چیان گفت: ما 609 دشت در کشور داریم که 330 دشت آن دچار بیلان منفی است و آن وضعی که برای دریاچه بختگان ، هامون و ارومیه رخ داد برای سفره های آب زیرزمینی ما هم رخ داده است. وی افزود: با وجود این همه خشکی و خشکسالی و تغییرات اقلیمی اگر مصرف آب را درست مدیریت کنیم بر مشکلات غلبه خواهیم پیدا کرد.

چیت چیان با اشاره به اینکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: در بخش کشاورزی راههای زیادی برای کاهش مصرف آب وجود دارد که مثلاً اگر بجای کاشت هندوانه محصولات راهبردی مانند گندم بکاریم مصرف آب بسیار کاهش می یابد.

وی تبدیل شیوه های سنتی کشاورزی به کشاورزی صنعتی یا کشت گلخانه ای را در کاهش مصرف آب بسیار اثرگذار خواند و افزود: چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی به موردی اشاره کرد که در نتیجه تبدیل کشاورزی سنتی به گلخانه ای 94 درصد مصرف آب کاهش یافته بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با توجه به بحران آب اینگونه اقدامات، جدی تر و سریعتر انجام نمی شود گفت: یکی از این دلایل نبود اطلاعات کافی کشاورزان و همچنین مقاومت آنها در تغییر روشهای سنتی کشاورزی است.

چیت چیان افزود: البته تغییر روشهای سنتی هزینه های زیادی برای کشاورزان دارد که دولت 85 درصد هزینه کشاورزانی را که روشهای آبیاری سنتی را به تحت فشار تبدیل کنند بلاعوض پرداخت می کند.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش به هماهنگی ها و تفاهم ایجاد شده میان دستگاهها و وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت: امسال نمی توانیم همه دشتهای کشور را تحت برنامه مورد نظرمان قرار دهیم اما صد دشت را بطور آزمایشی انتخاب کردیم و بنا داریم چاههای غیرمجاز را در این بخشها تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود: ما علاوه بر خشکی و خشکسالی با مشکل دیگری شامل برداشتهای بی رویه ، غیرمجاز و غیرقانونی از منابع آب مواجهیم و به همین جهت در دو سال اخیر حدود 8 هزار چاه غیرمجاز را بستیم.

وی گفت: برخی چاهها پروانه دارند اما بیش از حد پروانه، آب برداشت می کنند که در این موارد نیز مقرر شد همه چاهها به کنتورهای هوشمند مجهز شوند تا از این طریق بتوانیم آب برداشت شده از چاه را کنترل کنیم.

وزیر نیرو افزود: آب خوان داری نیز از اقدامات دیگر ماست که بر اساس آن آب به داخل سفره های آب زیرزمینی تزریق می شود. وی گفت: در بخش مدیریت مصرف آب 15 طرح در دست اجرا داریم که 11 طرح در وزارت نیرو، سه طرح را وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح را سازمان زمین شناسی اجرا خواهد کرد.

چیت چیان ابراز امیدواری کرد با این برنامه ها طی پنج سال آینده بیلان منفی سفره های زیرزمینی را به صفر برسانیم. وزیر نیرو گفت: در 15 سال بعد از این پنج سال هم امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی وضع سفره ها را به وضع 25 سال قبل برسانیم.

وی افزود: برای اولین بار در مدیریت آب کشور میزان آب قابل برداشت از سفره های زیرزمینی 609 دشت کشور را مشخص کرده ایم که بر اساس آن سهم آب برداشتی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مشخص شده است.

چیت چیان گفت: اکنون تابلوی روشنی از میزان آب موجود و میزان برداشتها پیش روی ماست و امیدواریم بتوانیم تالابهای خشک شده را نیز در این بخش احیا کنیم. وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب باید با مشارکت چندین وزارتخانه و دستگاه صورت گیرد به فعالیت جلسات شورای عالی آب کشور اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته 13 جلسه این شورا برگزار شد در حالیکه در طول سه دولت قبلی فقط این شورا هفت بار جلسه تشکیل داده است.

چیت چیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با توجه به 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی اینقدر به بحث صرفه جویی در آب شرب تأکید می شود؟ گفت: کیفیت آب شرب با کیفیت آب کشاورزی متفاوت است و از همه منابع آب نمی توان برای آب شرب استفاده کرد و برای آب شرب نیازمند هزینه های قابل توجه هستیم. وی افزود: مثلاً‌ آب شرب یزد از حدود 400 کیلومتری آن تهیه می شود که تصفیه و کیفیت این آب بسیار هزینه بر است و هزینه آب شرب 10 برابر هزینه آب کشاورزی است.

چیت چیان گفت: گاهی اوقات ما منبع جدیدی برای آب شرب نداریم و اگر صرفه جویی نشود برخی شهرها و روستاها با جیره بندی آب مواجه خواهند شد.

وی افزود: با روشهای بسیار ساده قادریم 25 تا 30 درصد آب را در هر منزل صرفه جویی کنیم و شهر و روستاهای زیادی را از خطر کم آبی برهانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها