افزایش تنش سیاسی میان دو کشور روسیه و اوکراین ـ که به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه منجر شد ـ و همچنین کاهش شدید قیمت نفت در روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز، بحرانی جدی به وجود آورده است.
کد خبر: ۸۳۰۸۵۳
اقتصاد روسیه؛ کوچک‌تر از پیش‌بینی‌ها

ماریو کارنوف، تحلیلگر اقتصادی در روسیه به خبرگزاری فرانسه گفت: اقتصاد روسیه به دلیل دخالت سیاسی در بحران اوکراین و همچنین کاهش قیمت نفت تحت تاثیر قرار گرفته، به صورتی که خود دولت نیز با اتخاذ برخی سیاست‌های مقابله‌ به مثل همانند تحریم برخی مواد غذایی اروپا به این موضوع دامن زده است. وی به افزایش قیمت ارزهای معتبر بین‌المللی همچون دلار و یورو در روسیه نیز اشاره کرد و افزود: روبل روسیه هر روز ضعیف‌تر از روز گذشته می‌شود، به صورتی که بهای روبل، هفته گذشته بار دیگر به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری رسید و هر دلار آمریکا به قیمت ۷۰ روبل و هر یورو به قیمت ۸۰ روبل داد و ستد شد. لذا مردم روسیه برای کنترل دارایی‌هایشان مجبور به خرید و نگهداری برخی اقلام مصرفی هستند که همین امر می‌تواند مشکلات عمده‌ای در سیستم تولید و توزیع ایجاد کند و رواج‌دهنده بازار سیاه در برخی مناطق شده است.

کارنوف با ابراز نگرانی از اتفاقات اقتصادی روسیه گفت: با این که آلکسی اولیوکایف، وزیر اقتصاد روسیه اخباری از تحولات مثبت مالی در روسیه اعلام کرده و گفته نشانه‌هایی مبنی بر خروج اقتصاد روسیه از وضعیت بحرانی وجود دارد؛ اما تحلیلگران اقتصادی نسبت به موضوع چندان خوشبین نیستند.

وی در ادامه به کاهش پیش‌بینی‌ها درباره رشد اقتصادی روسیه نیز اشاره کرد و گفت: دولت روسیه هفته‌گذشته پیش‌بینی‌اش را در باره رشد اقتصادی این کشور در سال جاری و همچنین سال آینده تغییر داد که همین موضوع، باعث تشدید نگرانی‌ها و احتمال افزایش مشکلات اقتصادی خواهد شد چون آمار تازه، پایین‌تر از میزان اعلام شده قبلی است.

ماریو کارنوف تصریح کرد: در مباحث طولانی و همچنین جلساتی که اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی روسیه برای پیش‌بینی اوضاع این کشور داشتند، مشخص شد اقتصاد روسیه درحال کوچک تر شدن است و بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری 8‌/‌2 درصد و در سال آینده میلادی 3‌/‌2 درصد خواهد بود. دولت روسیه پیش از این انتظار داشت، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی به میزان 3‌/‌3 درصد افزایش یابد و در سال آینده نیز بار دیگر در این بخش با افزایشی یک تا دو درصدی روبه‌رو شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها