طب ایرانی- اسلامی

راه‌های رفع ناباروری

تمایل به فرزندآوری، گرایشی غیرقابل انکار است که برخی همسران به دلیل ضعف نطفه و قوای جنسی به این هدف دست پیدا نمی‌کنند و به کمک پزشکی نیاز دارند. سازمان جهانی بهداشت، ناباروری را به دلیل آن که موجب درماندگی زوج‌های نابارور می‌شود، یکی از مسائل مختل‌کننده بهداشت عمومی جهانی معرفی می‌کند. در بعضی مطالعات گزارش شده است، نیمی از همسران نابارور، این مشکل را ناراحت‌کننده‌‌‌ترین تجربه زندگی خود توصیف می‌کنند. متاسفانه براساس مطالعات اخیر، نرخ شیوع ناباروری در ایران 2/20 درصد است که از میانگین جهانی بالاتر است.
کد خبر: ۸۲۸۶۳۵

چه باید کرد؟

اولین اقدام در رفع ناباروری، بررسی پزشکی علت ناباروری و اقدام به درمان است. در طب سنتی درباره علل ناباروری، موارد مختلفی مطرح شده که ازجمله این موارد، می‌توان به سوء‌مزاج اعضایی چون مغز، قلب و کبد اشاره کرد. عملکرد مطلوب این اعضا، رابطه مستقیمی با کارکرد مناسب دستگاه تناسلی دارد، اما مهم‌ترین نکته تغذیه با غذاهای مقوی و مغذی است که نه‌تنها اصلی‌ترین نقش در تولید نطفه‌های سالم و کارآمد را دارد، بلکه می‌تواند تقویت‌کننده قوای جنسی باشد. اگر از سلامت خود اطمینان دارید و علل ناباروری و ضعف جنسی شما مربوط به تغذیه می‌شود، این اقدامات را در کنار دیگر توصیه‌ها اجرا کنید:

1 ـ یکی از موثرترین اقداماتی که در تقویت قوای جنسی موثر دانسته شده، دریافت ماساژ از یک فرد باتجربه و آگاه به اصول ماساژ است.

2 ـ روغن مالی کف پاها و مالش ساق پا با روغن خوشبو مثل روغن دارچین برای تقویت قوای جنسی مفید است.

3 ـ ورزش‌هایی که باعث افزایش جریان خون‌رسانی در ناحیه تناسلی و لگن می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

4 ـ حلوای خرما یکی از غذاهایی است که در تقویت جنسی موثر است.

روش تهیه حلوای خرما به این طریق است که دو کیلو خرمای بدون هسته را با دو لیتر آب بجوشانید تا له شود، سپس عسل و قند (از هر کدام نیم کیلو) را با 7‌گرم زعفران، نیم‌کیلو آرد نان خشک همراه پودر مغز بادام و گردو و پسته (از هرکدام 70 گرم) را با شیره خرما بجوشانید و با روغن اصیل حیوانی ترجیحا روغن گاو مخلوط و حلوا تهیه کنید. دقت کنید، این ترکیب به دلیل شیرینی بالا برای بیماران دیابتی مناسب نیست، ضمن این که بشدت چاق‌کننده است.

از دیگر غذاهای تقویت‌کننده جنسی می‌توان به غذاهایی که حاوی نخود، پیاز و خرماست اشاره کرد، ضمن این که مصرف انواع مربای شقاقل، بالنگ، زنجبیل، زردک (هویج ایرانی)، مربای گردو و حلوای زردک و فرنی نیز در تقویت قوای جنسی موثر است.

دکتر محمدعلی زارعیان

‌ پزشک و پژوهشگر طب سنتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها