اختصاصی جام جم آنلاین

برجام به فرجام مجلس می رسد؟

انتخاب اعضای کمیسیون ویژه رسیدگی کننده به متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 در دستورکار جلسه علنی صبح امروز قرار گرفت ونهایتا از میان 24 نامزد عضویت در کمیسیون ویژه برجام 15 عضو در صحن علنی انتخاب شدند تا مجلس رسما با تفاهم دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس وارد بررسی ابعاد آن شود.
کد خبر: ۸۲۷۴۱۹
برجام به فرجام مجلس می رسد؟

به گزارش جام جم آنلاین با تفاهم فراکسیون های مجلس بعد یکماه پس از رای به تشکیل کمیسیون ویژه برای رسیدگی به موضوع توافقنامه جمهوری اسلامی ایران و 1+5 تحت عنوان برجام ، سید حسین نقوی حسینی، محمد اسماعیل کوثری ،سید محمد حسن ابوترابی فرد ،ابراهیم کارخانه ای، حسین نجابت ، محمد مهدی زاهدی،علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش ،علاء الدین بروجردی ، سید محمود نبویان، مسعود پزشکیان، منصور حقیقت پور،غلامرضا تاج گردون ، عباسعلی منصوری آرانی ، وحید احمدی به عنوان 15 عضو نهایی کمیسیون انتخاب شدند.

ترکیب نهایی این کمیسیون که شامل اقلیت اصلاح طلب واکثریت طیف اصولگرای منتسب به جبهه پایداری است نشان می دهد که بررسی برجام در مجلس شرایط سختی را تا رسیدن به جمع بندی نهایی طی خواهد کرد.

هرچند در تشکیل کمیسیون ویژه و انتخاب اعضا حدود یکماه رایزنی میان نمایندگان وفراکسیون های سیاسی، زمان زیادی را به خود اختصاص داد اما در این میان برخی نیز از ابتدا مخالفت های جدی با تشکیل کمیسیون داشته و تاکید داشتند که تشکیل کمیسیون ویژه بررسی «برجام» مغایر با قانون بوده چون کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی به تنهایی قادر به بررسی ابعاد این جمع بندی است.

البته برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی از جمله هادی شوشتری قبل از رای گیری برای انتخاب اعضای این کمیسیون در اخطار قانونی به هیات رئیسه مجلس تشکیل کمیسیون ویژه بررسی «برجام» راقبل از ارائه لایحه توافق هسته‌ای مغایر قانون دانست وتاکید کرد تاکنون لایحه‌ای به مجلس تقدیم نشده که نمایندگان بخواهد برای بررسی آن کمیسیون ویژه تشکیل دهد.

وی حتی به عنوان عضوی از کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی تاکید کرد که مداقه و تأمل ،در ماهیت «برجام» نشان می‌دهد که ماهیت آن جزو مقوله امنیت ملی کشور است، وباید در شورایعالی امنیت ملی بررسی و تصویب شود،و کار مجلس مغایر با اصل 74 قانون اساسی است.

اما مخالفت ها و تذکرات بر سر نحوه بررسی برجام در مجلس باعث شد که محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این اخطار تأکید ‌کند که برای مسائل مهم و اساسی کشور باید کمیسیون ویژه‌ای به منظور بررسی موضوع و تهیه گزارش تشکیل شود ونمایندگان مجلس تشخیص دادند که این کمیسیون تشکیل شودو هیأت رئیسه مجلس هم به رأی نمایندگان احترام می گذارد.

از سوی دیگر حمید رسایی نماینده تهران ویکی از منتقدان سر سخت توافق هسته ای نیز در تذکری به هیات رئیسه مجلس با طرح این سئوال که کمیسیون ویژه بررسی برجام که انتخابات اعضای آن برگزار شد قرار است چه چیزی را بررسی کند، گفت: هنوز لایحه‌ای در این‌باره به مجلس نیامده ودر پاورقی ترجمه نوشته شده که این ترجمه رسمیتی ندارد.

وی که با صدای بلند مخاطبان خود را طرف سخن قرار می داد یاد آور شد که یک ماه از توافق گذشته و یک ماه دیگر کنگره آمریکا درباره آن نظر می‌دهد، وحالا که ترجمه متن مشکل دارد و لایحه هم ارائه نشده ،چه چیزی قرار است بررسی شود.

نماینده منتسب به جبهه پایداری با انتقاد از سخنان دیروز محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در خصوص بررسی برجام در مجلس گفت:دیروز مقامات دولتی اظهارات عجیبی مطرح کردند، معاون وزیر خارجه می‌گوید نظر دادن مجلس خلاف قانون اساسی است؛ پس جایمان را عوض کنیم، دولت بر مجلس نظارت کند.

وی در انتقاد شدید افزود: اگر این بازی برد- برد است، پس چرا می‌ترسند از پشت تریبون مجلس مطرح شود؟ چرا ترجمه و لایحه ارائه نمی‌شود؟

رسایی ادامه داد: نگرانی رهبری مبنی بر اینکه با توافقنامه نفوذ در ایران صورت می‌گیرد ناشی از چیست، اینها باید از پشت تریبون مطرح شود.

محمد حسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: بر اساس ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور ،تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‌کند وما کمیسیون ویژه را بر این اساس سامان داده‌ایم، وهیچ نیازی به لایحه از سوی دولت نیست.

نایب رئیس اول مجلس گفت: بزرگان تشخیص دادند که مسئله هسته‌ای مسئله مهمی است و تهیه گزارش در این‌باره ضروری است که بر این اساس کمیسیون ویژه تشکیل شده و مسائل دیگری، موضوع خارج از این بحث است که در شرایط خود بر اساس قانون و با نگاه و رای مردم و همکاران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کار کمیسیون ویژه برجام شروع میشود

اظهار نظر دو عضو غیر هم طیف کمیسیون ویژه بر جام از اکنون نشان می دهد که اعضا در خصوص نحوه برداشت خود از بررسی توافق ایران با غرب اختلاف نظرات جدی دارند.

مهرداد بذر پاش عضو اصولگرای کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ با بیان اینکه کمیسیون کار خود را آغاز کرده گفت: از هفته آینده جلسات با سرعت بالایی آغاز می‌شود و هیات رئیسه کمیسیون انتخاب خواهند شد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در گفتگو با مهر با بیان اینکه بررسی ها مبتنی بر جزئیات برجام خواهد بود، تصریح کرد: اما این به معنای تصویب بند به بند برجام نیست، بلکه در نهایت تصمیم یکپارچه‌ای درباره کلیت برجام گرفته می‌شود و به صحن مجلس اعلام خواهد شد تا مجلس نیز تصمیم دقیق و درستی بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در حین مسیر، ممکن است اجرای برجام نیازمند وضع قوانین جدید و فکت‌شیت‌های مختلف در قالب قانون باشد که این یکی از وظایف کمیسیون ویژه خواهد بود؛ یعنی تصویب قوانینی که ضمانت اجرای بهتر برجام را فراهم کند و امکان انحراف طرف غربی را نیز از بین ببرد.

بذرپاش با بیان اینکه جمع‌بندی و گزارش کمیسیون ویژه پس از پایان بررسی برجام به صحن مجلس ارائه می‌شود نه شورای عالی امنیت ملی، تاکید کرد: اما در عین حال هر دو نهاد هماهنگ با یکدیگر عمل خواهند کرد، چون رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی است و در کمیسیون ویژه نیز از اعضای شورای عالی امنیت ملی دعوت خواهد شد.

پزشکیان : کمیسیون ویژه برجام وظیفه جمع بندی موضوعات را دارد

از سوی دیگرمسعود پزشکیان عضو اصلاح طلب کمیسیون ویژه برجام نیز به ایرنا گفت: این کمیسیون وظیفه جمع بندی در مورد این موضوع را دارد و رای نهایی در جلسه علنی مجلس با عنایت به دیدگاه رهبر معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اخذ می شود.

پزشکیان گفت: ما در این کمیسیون حرف هایمان را می زنیم و طرف مقابل نیز حرفهایش را می زند و گفت وگو کردن اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: البته یک تعداد از همان اول نه می گویند، کارشان این است، البته این بدان معنا نیست که ما حرف نزنیم و در کمیسیون بحث بررسی نکنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اکثر اعضا کمیسیون ویژه برجام مخالف متن برجام هستند و آیا ممکن است به آن نه بگویند گفت: در کلان قضیه برجام باید در صحن علنی مجلس تصویب شود. دیدگاه رهبر معظم انقلاب و نظر شورای عالی امنیت ملی نیز باید در نظر گرفته شود. این ها با هم می توانند نظر ایران باشد نه جدا جدا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها