معده سالم

ماجرای فوتبال و واکسن هپاتیت

چند روز پیش، مسئول پزشکی سازمان لیگ برتر فوتبال ایران اعلام کرد، ۷۰ درصد بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران، نیازمند تزریق واکسن هپاتیت هستند. براساس این آمارها، تنها یک بازیکن هپاتیت دارد که به این بازیکن مجوز بازی داده نشده و مسائل دیگر آن به خود باشگاهش مربوط می‌شود. اما دیگر بازیکنانی که مورد آزمایش قرار گرفتند، فقط در بدن‌شان ویروس هپاتیت وجود دارد و ناقل این ویروس نیستند.
کد خبر: ۸۲۶۸۰۲

این بازیکنان باید هر سه ماه یکبار به آزمایشگاه مخصوص بروند و مورد آزمایش قرار بگیرند. در عین حال، ۷۰ درصد بازیکنان لیگ فوتبال نیازمند تزریق واکسن هپاتیت هستند که البته آنتی‌بادی بدن این بازیکنان بالاست و باید در مدت ۶ ماه در سه دوز، این واکسن به آنها تزریق شود. اگر منظور هپاتیت Bباشد، باید گفت این بیماری با تزریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما به طور کلی تزریق واکسیناسیون در تمام کودکان برای جلوگیری از ابتلا به این نوع بیماری ضرورت دارد. در عین حال، واکسیناسیون هپاتیت B برای گروه خاصی از افراد در سنین بالا اجباری است. افرادی که سابقه مصرف مواد به صورت تزریقی حتی برای یکبار داشته‌اند، لازم است پیش از واکسیناسیون در مورد وجود یا نبود هپاتیت B بررسی شوند.

واکسینه عروس و داماد

افراد، زمانی که تصمیم به ازدواج با فرد مبتلا به هپاتیت B مثبت می‌گیرند، باید واکسینه شوند چرا که ممکن است در نتیجه تماس جنسی به بیماری هپاتیت مبتلا شوند. البته خبر خوش این است که واکسیناسیون بیش از 95 درصد در این گروه افراد موثر است.

خانواده‌ای با سابقه دیابت

افراد خانواده‌ای که یک فرد مبتلا به هپاتیت B دارند باید علیه بیماری واکسینه شوند. همچنین واکسیناسیون در افرادی که همودیالیز می‌شوند، بسیار ضروری است. از طرفی افرادی که جزو گروه پزشکی (پرستاران، پزشکان، جراحان) هستند؛ بخصوص آنهایی که با فرآورده‌های خونی در تماس هستند، در صورتی که در گذشته واکسیناسیون نشده‌اند باید به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی، واکسن هپاتیت B را تزریق کنند.

و اما فوتبالیست‌ها

باید دید خبر بازیکن هپاتیتی در لیگ تا چه حد صحت دارد و در صورت مثبت بودن آزمایش به چه نوع هپاتیتی مبتلاست. بعد از مشخص شدن این موضوع در صورتی که هپاتیت B محرز شود، همه بازیکنان باید واکسن مرحله‌ای بزنند چون در غیر این صورت سلامتشان به خطر می‌افتد و این احتمال وجود دارد که مبتلا به بیماری هپاتیت B شوند.

آمارها چه می‌گویند

کشورهایی که با شیوع 20 درصدی ویروس هپاتیت B مواجه هستند، کشورهایی با شیوع بالا، شیوع حدود 5 تا 7 درصد کشورهایی با شیوع متوسط و شیوع 2 تا 5/2 درصد کشورهایی با شیوع کم خوانده می‌شوند. با توجه به واکسیناسیون همگانی کشور که از 23 سال قبل شروع شده، ایران توانسته از مناطق با شیوع متوسط به مناطق با شیوع کم نزول پیدا کند، اما خطر همچنان وجود دارد و در صورتی که گروه‌های در معرض خطر، تزریق واکسن را جدی نگیرند، دچار آسیب خواهند شد. نکته مهم دیگر این که در سیروز ناشی از هپاتیت B، احتمال ایجاد سرطان کبد بیشتر از مبتلایان هپاتیت C و سیروز الکلیک است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها