با قاسم زارع، بازیگر مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا»

به جیرانی و کارش اعتماد دارم

قاسم زارع فارغ‌التحصیل تئاتر است و سال‌هاست که در سطح اول بازیگری تئاتر فعالیت کرده است. زارع فعالیت در تئاتر را از دهه 50 و سینما در دهه 60، با بازی در فیلم صنوبرهای سوزان به کارگردانی عباس شیخ بابایی آغاز کرد.
کد خبر: ۸۲۵۸۲۷

سنگ کاغذ، قیچی به کارگردانی سعید سهیلی اخراجی‌ها به کارگردانی مسعود ده‌نمکی زاگرس به کارگردانی محمد‌علی نجفی، دختر شیرینی‌فروش به کارگردانی ایرج طهماسب، خانه‌ای روی آب به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، جایی برای زندگی به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و تله‌فیلم‌های نخل سوخته به کارگردانی امیر یوسفی بغض شیشه‌ای به کارگردانی بهنام بهزادی و کاکوئا به کارگردانی اسماعیل فلاح‌پور، پنالتی ساخته انسیه شاه‌حسینی نفوذی به کارگردانی احمد کاوری و کودک و فرشته به‌کارگردانی مسعود نقاش‌زاده از عمده کارهای بازیگری این بازیگر باسابقه محسوب می‌شوند.

اغلب مخاطبان او را با بازی‌هایش در فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا بخصوص آژانس شیشه‌ای و موج مرده در نقش ماموران اطلاعاتی و نظامی می‌شناسند. زارع در سریال تعبیر وارونه یک رویا نقش یک مامور ارشد اطلاعاتی را بازی می‌کند. با او درباره حضور و همکاری‌اش با فریدون جیرانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

اولین بار در فیلم آژانس شیشه‌ای در نقش یک مامور اطلاعاتی و امنیتی بشدت سمپات ظاهر شدید و در ادامه در چند فیلم دیگر این نوع نقش را ایفا کردید. نقش ماموران امنیتی برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

به‌عنوان یک هنرپیشه منتظر دریافت پیشنهادات کاری هستم و دوستان کارگردان در وهله اول پیشنهاد کاری می‌دهند و مرحله دوم انتخاب من در قبال پیشنهادات است. اغلب پیشنهادهای بازیگری به من، شبیه ماموران امنیتی و اطلاعاتی است؛ من نقش فرمانده نیروی انتظامی و مامور امنیتی زیادی بازی کرده‌ام. ازچند کارگردان در مورد این‌که چرا من را برای این نقش‌ها انتخاب می‌کنند پرسش کردم و آنها گفتند تو این نقش‌ها را خوب بازی می‌کنی. مثل این‌که از خودم زیاد تعریف کردم! (باخنده).

آیا تمامی پیشنهادات نقش‌های این نوعی را قبول می‌کنید؟

نه، انتخاب می‌کنم و اغلب سریال‌هایی که مامور امنیتی و انتظامی دارد اول به من پیشنهاد می‌شود و برخی‌ها را به دلیل ضعف فیلمنامه، تداخل کاری و نبود توافق مالی قبول نمی‌کنم.

آیا تا به حال پیش آمده یک نقش خوب را به دلیل دستمزد کم‌اش رد کنید؟

نه، ترجیحا نقش خوب است و بحث مالی‌اش دردرجه دوم اهمیت دارد و بارها پیش آمده که دوست تهیه‌کننده با افزایش دستمزد قصد داشته نظر مثبت من را برای بازی در کارش که کیفیت چندانی نداشته جلب کند که من نپذیرفتم. به هر حال پول دستمزد را می‌گیرم و خرج می‌شود و آنچه ماندگار است نقشی که من بازی کرده‌ام که اگر بدون کیفیت باشد برای من اصلا خوب نیست.

اغلب مخاطبان شما را با فیلم‌های دفاع مقدسی نظیر موج مرده، اخراجی‌ها و پیک‌نیک در میدان جنگ می‌شناسند. آیا به بازی در این آثار علاقه دارید؟

به هر حال من سال‌ها در دوران جنگ به صورت عینی و نزدیک با جنگ روبه‌رو بودم و شرایط حرفه‌ای و پیشینه‌ام، در انتخاب نقش‌های دفاع مقدس تاثیر داشته است و هیچ‌وقت نمی‌توان از شرایط بچه‌های جبهه دور شد، چرا که هنوز با این آدم‌ها زندگی می‌کنیم. از طرفی من به‌عنوان بازیگری حرفه‌ای باید نقش‌های مختلفی را تجربه کنم و شخصیت‌های مختلفی را آنالیزه کنم. البته من مجموعه و فیلم‌های مختلفی مثل قرارگاه مسکونی در قالب کمدی و طنز هم بازی کرده‌ و هیچ‌گاه خودم را مقید به ژانر خاصی نکرده‌ام.

آیا در انتخاب نقش‌هایتان ملاک‌های خاصی دارید؟

بله، من سعی می‌کنم در طول فعالیت کاری خودم هر نقشی را بازی نکنم. بخصوص حالا که تجربیاتم زیادتر شده، حساسیتم در انتخاب نقش‌ها بیشتر شده است. به هرحال بازیگران و کارگردان، عوامل و موضوع فیلم در انتخابم تاثیر خواهد داشت. سعی می‌کنم فیلمی را بازی کنم که قابل دفاع باشد و مسائل مهم اجتماعی را مطرح کند. به هر حال من وجه‌ای در این سال‌ها پیدا کرده‌ام که نباید با انتخاب غلط و شتابزده کمرنگش کنم.

آیا اگر دوباره ابراهیم حاتمی‌کیا به شما پیشنهاد بازی بدهد، بدون خواندن فیلمنامه قبولش می‌کنید؟

برایم فیلمنامه مهم است و اگر نویسنده و کارگردان یک نفر باشد مثل همین سریال تعبیر وارونه یک رویا که فریدون جیرانی نویسنده و کارگردانش است. تکلیف من بازیگر با کلیت کار مشخص هست و متن سریال توسط آقای جیرانی به‌صورت همزمان با فیلمبرداری نوشته می‌شود و ایشان به جزئیات کار بسیار مسلط هستند و با دقت متن را طبق شرایط روز فیلمبرداری می‌نویسند. من با این رویه و دقتی که کارگردان در نوشتن دارد مجاب می‌شوم به او و کارش اعتماد کنم.

این مساله که متن روز به روز نوشته شود آیا در حین کار تنش‌زا نیست؟

نه استرسی ندارم. زیرا اعتماد کامل به فریدون جیرانی و توانایی‌هایش دارم. بنابراین خودم را به ایشان می‌سپارم. فریدون جیرانی از جمله نویسندگان چیره‌دست است که کلاسیک و قصه‌گو می‌نویسد.

آیا تا پیش از حضور در مجموعه تعبیر وارونه یک رویا با فریدون جیرانی تجربه همکاری داشتید؟

نه، این اولین همکاری‌ام با ایشان است. اما ایشان و سبک کاری‌اش را بخوبی می‌شناختم و می‌دانستم کارگردان قابل و توانایی است.

فیلمنامه تعبیر وارونه یک رویا چه محاسن و ویژگی‌هایی داشت؟

داستان سریال یک متن پرتعلیق جذاب با کلی گره‌های داستانی غیرقابل پیش‌بینی است که خواندن و بازی‌اش برایم هیجان‌انگیز بود و اصلا مسیر داستان و کنش شخصیت‌ها با توجه به فضای داستان قابل پیش‌بینی نبود و همه چیز بشدت طراحی و مهندسی شده بود و نشان از تجربیات سال‌ها نویسندگی فریدون جیرانی دارد که در کارش به تکامل نزدیک شده است و روز اول کاری بن‌مایه اصلی داستان را برایم تعریف کرد.

در سریال تعبیر وارونه یک رویا یک تیم حرفه‌ای و نام‌آشنا بخصوص در حوزه بازیگری حضور دارند؟

بله، در پشت دوربین داوود امیری به‌عنوان مدیر تصویربرداری کارش و قاب بندهایی که طراحی کرده بود بی‌نظیر و چشمنواز است. طراحی صحنه هم بشدت درست و در خدمت فضای کار است. تنها نکته آزار‌دهنده این سریال بخش مالی است و این مساله برای تمام بچه‌های گروه وجود دارد. به هر حال از رسانه ملی توقع بیشتری درباره تامین مالی یک پروژه وجود دارد. البته همه می‌دانیم رسانه ملی به لحاظ مالی در شرایط خوبی نیست و تهیه‌کننده هم بجز سازمان منبعی برای دریافت پول ندارد و همه ما هم مشکلات مالی داریم و روی دستمزدهایمان برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم و امیدوارم این بحث بزودی حل شود.

چه فیلم‌هایی را آماده اکران دارید؟

فیلمی کمدی از یک کارگردان جوان با نام «چهار اصفهانی در بغداد» که داریوش بابابیان تهیه کرده است. این فیلم در تم اجتماعی با پس‌زمینه دفاع مقدسی قابل ارزیابی است.

احمد محمداسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها