مساجدی: ژاپنی‌ها به من می‌گویند احمدآقا!

جام جم ورزشی: ژاپنی‌ها با همه تعصباتی که دارند در دهه اخیر دروازه ورزش خود را به روی مربیان خارجی باز کرده‌اند؛ اریو سلینگر هلندی و مونتا گالی ایتالیایی مربیانی بودند که در والیبال این کشور مشغول به کار شدند.
کد خبر: ۸۲۵۶۶۹
مساجدی: ژاپنی‌ها به من می‌گویند احمدآقا!

به گزارش جام جم ورزشی ، اما یک ایرانی نخستین مربی خارجی است که به عنوان دستیار روی نیمکت تیم ملی این کشور نشسته است چون آری گراسا سرمربی قبلی این تیم به نوعی ژاپنی‌تبار محسوب می‌شد، احمد مساجدی که در زمان‌ دستیاری ولاسکو به شدت مورد هجمه مربیان داخلی قرار گرفته بود اکنون نماد مربیان ایرانی در یکی از مهدهای همیشگی والیبال قاره کهن است. تیمی که در تهران توانست قهرمانی از چنگ تیم «ب» ایران در بیاورد.

ژاپنی‌ها با چه هدفی به تهران آمدند؟

نگاه و هدف اصلی ژاپن المپیک 2020 است و از هم‌اکنون من به عنوان نماینده فدراسیون والیبال ژاپن به دانشگاه‌ها می‌روم، آنجا استقرار پیدا می‌کنم و بازیکنان زبده را زیر نظر می‌گیرم و به تمرینات اختصاصی می‌کشانم.

هدف تیم ژاپن در آینده چیست؟

کوشی کاوا را همه می‌شناسند بازیکن خیلی خوبی است او را برای سال آینده یعنی انتخابی المپیک در نظر گرفته‌ایم، فعلا کمی استراحت می‌کند یکی دیگر از بازیکنان خوب ژاپن
ایشی کاواست که در مدنای ایتالیا بازی می‌کند و در جام واگنر به ما ملحق می‌شود.

دیدگاه عمومی ژاپنی‌ها در مورد والیبال ایران چیست؟

ژاپنی‌ها اعتقاد دارند ایرانی‌ها از نظر فیزیک و شرایط جسمانی در آسیا بی‌نظیرند، اما ولاسکو را عامل اصلی تحولات والیبال ایران می‌دانند، به همین دلیل با ولاسکو برای سرمربیگری تیم ژاپن صحبت کرده بودند، اما به نتیجه نرسیدند، در ژاپن خیلی سخت خارجی‌ها را می‌پذیرند در واقع از 100 سال پیش به این طرف من تنها خارجی هستم که کنارشان می‌نشینم، چون همسرم ژاپنی است و خودم نیز زبان ژاپنی بلد هستم و دانش و تجربیات ولاسکو را دارم.

بحثی نشده که از بازیکنان ایرانی در لیگ ژاپن استفاده کنند؟

چرا آنها به شهرام محمودی، امیر غفور، فرهاد قائمی و سیدموسوی خیلی علاقه دارند و سعید معروف هم جای خود دارد، پول خوبی هم می‌دهند 700 هزار دلار معادل دو میلیارد تومان، اما شاید بازیکنان ما تنها بازیکنانی در دنیا باشند که تمایلی به خروج از کشور ندارند.

آیا مقایسه‌ای بین پاسورهای شرق آسیا با معروف وجود دارد؟

اوسامی که سال‌ها بهترین پاسور آسیا بود بارها به من گفت که سعید جزو تاپ‌های دنیاست.

معروف نباشد چه می‌شود؟

مهدوی هم قابلیت‌های خوبی دارد، سعید اما غیرقابل پیش‌بینی است، باید فرصتی به پاسورهای دیگر از جمله مهدوی داد و بعد قضاوت کرد.

اگر از شما دعوت کنند به تیم ملی برگردید، می‌پذیرید؟

نه، من دیگر در ژاپن ماندگار شده‌ام دو فرزندم در شهر کوماموتو تحصیل می‌کنند، جایگاه مطمئنی در والیبال کشور پیدا کرده‌ام و هیچ دغدغه‌ای ندارم، مربیان و کارشناسان ژاپن همواره مرا با نام احمد آقا صدا می‌زنند، هیچ برنامه تلویزیونی نیست که مصاحبه یا گزارشی از من نباشد، آنها می‌گویند احمد تکنیک و سبک ولاسکو را به ژاپن آورده است.

بعد از رفتن شما دستیاران کنونی کواچ هم مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، در این باره چه نظری دارید؟

هر کسی که می‌آید باید شان ایرانی را حفظ کند. ولاسکو حرف قشنگی می‌زد: باید به جای تکان دادن دهان عمل کرد، کنار نشستن و حرف زدن آسان است.

در ژاپن چه، آیا منتقدان مغرض شمرده می‌شوند؟

هرگز، وقتی مثلا اوگینو یا مینامی یا هر مربی و شخصیتی در تلویزیون می‌نشیند و حرف می‌زند یا روزنامه‌ها چیزی می‌نویسند سرمربی تیم ملی آقای نامبو یا کوچیرو... گوش می‌کند، یادداشت بر می‌دارد تا اگر درست گفته اند رفتارشان را اصلاح کنند، این را هم بگویم که ژاپنی‌ها در کل افرادی بسته‌اند و کارشناسان هرگز به اندازه مفسران و تحلیلگران ایرانی والیبال دنیا را نمی‌شناسند و کنجکاوی و نگاه فنی تحلیلگران ما را ندارند.

همسرتان عضو تیم ملی هندبال ژاپن بود آیا حاضر به همکاری با فدراسیون کنونی هندبال نیست؟

همسرم خانم میچیکو دروازه‌بان تیم ملی ژاپن بود در دسکوباکن دانمارک بازی می‌کرد، یک‌بار در گذشته به فدراسیون هندبال رفتم رئیس وقت فدراسیون گفت: خب، حالا چند وقتی بیایید تا ببینم چه می‌شود. ما باید از کرج کرایه آژانس می‌دادیم تا به فدراسیون می‌رفتیم. دیدیم که سرسنگین و بدون تمایل هستند با ورزشکاری که در دانمارک یکی از مهدهای هندبال جهان بازی می‌کرد این گونه رفتار نمی‌کنند، علی ایحال ما که قصد بازگشت به ایران را نداریم ولی علم را در هر کجا که هست باید آموخت، ایرانی، ژاپنی و ایتالیایی ندارد.

تیم ژاپن با سه باخت قهرمان آسیا و ایران را 3 بر یک شکست داد. چرا؟

من تک‌تک بازیکنان ایران را از نظر روحی و فنی می‌شناختم و می‌دانستم در چه زاویه‌هایی توپ می‌زنند. ضعف دفاع کناری تیم را می‌شناختم و بازیکنانم هم تمام آنالیز ما را اجرا کردند، شیمیزو هم عالی بود.

جمشید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها