میزان پرخاشگری در زنان یائسه‌ای که برای کاهش کلسترول خونشان قرص‌های استاتین یا ضدچربی مصرف می‌کنند افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که مصرف این داروها در مردان نتیجه عکس دارد.‌
کد خبر: ۸۱۸۵۷۶

نتایج محققان دانشگاه سان دیگوی کالیفرنیا که در مجله Plus One به چاپ رسیده نشان می‌دهد استاتین‌ها باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه از طرف خانم‌ها می‌شوند.

به گفته این محققان، پژوهش‌هایی که پیش از این انجام شده بود نشان می‌دهد ارتباطی جزئی بین میزان کلسترول خون و خطر بروز واکنش‌های خشن وجود دارد. این محققان به دنبال اثبات تاثیر قرص‌های استاتین در بروز یا کنترل رفتارهای پرخاشگرانه در بین مصرف‌کنندگان بوده‌اند. به این منظور محققان آمریکایی روی 1016 داوطلب(692 مرد و 324 زن یائسه) و به مدت شش‌ماه بررسی‌هایی انجام دادند. گروهی از این داوطلب‌ها 20 میلی‌گرم قرص «سیم واستاتین»، گروهی دیگر 40 میلی‌گرم قرص «پراواستاتین» و گروهی آخر دارونما (شبه دارو) دریافت کردند.

محققان میزان پرخاشگری، خواب و میزان تستسترون داوطلب‌ها را یک هفته قبل از مصرف قرص‌ها و سپس در طول مدت پژوهش به دقت اندازه‌گیری کرده و متوجه شدند زنان بالای 45 سال که داروهای استاتین دریافت کرده بودند رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه بیشتری بروز می‌دهند. بعلاوه این بررسی‌ها نشان می‌دهند رفتارهای پرخاشگرانه در آقایانی که قرص‌های استاتین مصرف می‌کنند، به مرور زمان کاهش می‌یابد. براساس نتایج این پژوهش مشخص شده که استاتین با توجه به جنسیت مصرف‌کننده‌ها اثرات متفاوتی روی آنها دارد.

فاطمه مهدی‌پور
منبع:topsante

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها