معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

خبرنگار آزاد تعریف غلطی پیدا کرده است

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم نشست مجازی خود با خبرنگاران به پرسش‌‌های آنها پاسخ داد.
کد خبر: ۸۱۸۴۰۷

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، حسین انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره آینده مطبوعات کاغذی و چشم‌انداز مطبوعات در ایران در برنامه ششم توسعه، با بیان این که برنامه ششم و احکام آن توسط عده‌ای از کارشناسان در حال تدوین است، گفت: رسانه‌های کاغذی به‌طور کامل از بین نمی‌روند؛ هرچند رسانه‌های جدید با سرعتی جدی در حال جایگزینی هستند و الگوی مصرف رسانه‌ای همچنان در حال تغییر است.

او درخصوص حضور سیاسیون در هدایت رسانه‌ها نیز گفت: یکی از معضلات امروز ما این است افراد سیاسی که اغلب فعالان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای رسانه را هم کنار خود ندارند، اما مجوز می‌گیرند و فقط کار تبلیغاتی خودشان را انجام می‌دهند که هم‌شأن رسانه را می‌شکنند و هم این که در درازمدت به بقیه رسانه‌ها که اهلیت دارند، ضربه می‌زنند. به گفته او، هیات نظارت بر مطبوعات در دوره حاضر با خیلی از این تقاضاها مخالفت می‌کند، زیرا مرجع تشخیص صلاحیت حرفه‌ای هم هست اما همان‌طور که عرض کردم در قانون مطبوعات، منعی برای این گروه وجود ندارد.

انتظامی در تعریف خبرنگار آزاد نیز گفت: خبرنگار آزاد در کشور ما متأسفانه تعریف غلطی پیدا کرده که با استاندارد جهانی مغایرت دارد. خبرنگاران آزاد کسانی هستند که از فرط حرفه‌ای بودن در قالب یک رسانه نمی‌گنجند و کارهای خود را به رسانه‌های مختلف می‌فروشند و از قضا خیلی هم گران می‌فروشند و خیلی هم خواهان دارند. این گروه از آنجا که در هیچ رسانه‌ای شاغل نیستند، لازم نیست تابع سیاست‌های سختگیرانه حرفه‌ای یک رسانه هم باشند.

به گفته او، در کشور ما عمدتا نوآمدگان را خبرنگار آزاد می‌نامند یعنی آنانی که هیچ رسانه‌ای حاضر نیست قیمت همکاری ثابت آنان را بپردازد، آنان را بیمه کند، قرارداد ثابت ببندد و... لذا این عزیزان به‌صورت همزمان مجبورند با چند رسانه کار کنند.

انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دستگاه‌های نظارتی به رفتار رسانه‌ها درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای، به مصوبات شورای عالی امنیت ملی در این باره اشاره و بیان کرد: عمده رسانه‌هایی که از دو طیف خطوط قرمز عبور می‌کردند، الان با درک درست شرایط، مسئولانه رفتار می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها