سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به شهروندان هشدار داد: مراقب کلاهبرداری و انتشار ویروس از طریق ایمیل های سرقتی باشید.
کد خبر: ۸۰۸۹۸۶
کلاهبرداری و انتشار ویروس با ایمیل های سرقتی

به گزارش جام جم کلیک: سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش افزود: بسیاری از کاربران در حفاظت از حساب کاربری و رمز ورود ایمیل خود دقت ندارند و این موضوع باعث می شود تا کنترل یکی از مهم ترین ابزار ارتباطی این کاربران در اختیار مجرمان سایبری قرار گیرد.

وی در توصیه به کاربران گفت: سایت های زیادی هستند که برای دانلود یا استفاده از خدمات خود از کاربران می خواهند که عضو شوند و شرط عضویت، وارد کردن ایمیل و رمز ورود است.

وی ادامه داد: این سایت ها برای عضویت از کاربران یک یوزر و پسورد (نام کاربری و رمز) می خواهند و کاربران زیادی برای اینکه فراموش نکنند از اکانت (حساب کاربری) و رمز ایمیل خود استفاده می کنند.

آذردرخش ادامه داد: این امر باعث می شود تا اطلاعات ایمیل این کاربران به راحتی در اختیار دیگران برای سوء استفاده قرار گیرد.

این مقام مسوول در نیروی انتظامی گفت:حتی بسیاری از سایت های مجرمانه به گونه ای طراحی شده اند که خدماتی مثل دانلود کتاب یا کلیپ به کاربران ارایه می دهند و از کاربران می خواهند تا برای بهره بردن از این جذابیت ها، عضو شوند. لذا کاربران در این خصوص باید دقت کافی داشته باشند که در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از فیشینگ سایت ها برای سرقت اکانت و پسورد ایمیل ها خبر داد و گفت: با در اختیار داشتن ایمیل کاربر، مجرمان سایبری کارهای زیادی می توانند انجام دهند که سرقت اطلاعات یکی از موارد آن است.

وی ادامه داد: مجرمان سایبری با ایمیل یک کاربر می توانند با دوستان او ارتباط برقرار و از طرف قربانی از سایر دوستان وی کلاهبرداری کنند و یا با ایمیل این کاربر به انتشار ویروس ها و یا سایر برنامه های آسیب رسان اقدام کنند که در گام نخست ، این کاربر است که باید پاسخ گو باشد.

آذردرخش با بیان اینکه تعداد زیادی از ارایه دهندگان خدمات پست الکترونیک، مثل یاهو، hotmail و Gmail ، سرویس های ایمیل رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند به کاربران تاکید کرد که از این قابلیت بهره ببرند و چند ایمیل از سایت های یاهو، hotmail و Gmail ایجاد کنند و کارهای خود را با ایمیل های متفاوت انجام دهند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: داشتن چند ایمیل و انجام کارهای متفاوت با آن ها مانع از سرقت اکانت و رمز ایمیل کاربر و نفوذ هکرها و آسیب رساندن به سیستم کاربران می شود.

وی با بیان اینکه کاربران می توانند به طور مثال یک ایمیل را برای ارتباط با دوستان خود در نظر بگیرند، گفت: از دیگر ایمیل ها نیز برای کارهای اداری و ایمیل سوم نیز برای عضویت در سایت هایی که از کاربران درخواست ایمیل می کنند، استفاده کنند.

آذردرخش ادامه داد: کاربر مثلا در موارد متعددی از جمله خرید online (برخط) از طریق اینترنت، می تواند در مقابل ارایه نشانی ایمیل اصلی خود از این گونه نشانی ایمیل ها استفاده کند. این ایمیل ها می توانند به عنوان ابزاری موثر در جهت کاهش spam (هرزه نامه ) نیز باشند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه کاربران به یاد داشته باشند به منظور ارسال پیام های الکترونیکی حاوی اطلاعات حساس بهتر است از ایمیل استفاده نکنند و در صورت ضرورت این فایل ها را فشرده سازی zip و rar کنند، گفت: حتی می توان این فایل ها را به چند قسمت تقسیم کرد و برای آنها رمز عبور مناسب گذاشت تا ضریب امنیت آن افزایش یابد.

وی در ادامه به کاربران توصیه کرد: حتما برای ایمیل خود از رمز مناسب استفاده کنند که حدس زدن آن به سادگی امکان پذیر نباشد و رمز خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و از یک رمز در بیشتر از یک جا استفاده نکنند؛ در این صورت اگر یکی از رمزهای کاربر لو برود، همه منابع در اختیار وی در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

این مقام مسوول با بیان اینکه از قانون طلایی برای انتخاب رمز استفاده کنید، ادامه داد: رمز باید حداقل شامل هشت کاراکتر باشد، حتی الامکان کلمه ای بی معنا و ترکیبی از حروف و ارقام باشد. در انتخاب این کلمه اگر از حروف کوچک، بزرگ و اعداد استفاده شود (مانند S12@55kl) ضریب امنیت بالاتر خواهد رفت و رمز به صورت منظم و دوره ای عوض شود.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا همچنین به کاربران توصیه کرد: نسبت به ایمیل های دریافتی از منابع ناشناس با دقت عمل نمایید، هرگاه یک ایمیل مشکوک دارای پیوست دریافت کردید، بهترین عمل حذف کل ایمیل همراه با پیوست های آن است.

آذردرخش گفت: برای امنیت بیشتر حتی اگر فرستنده ایمیل آشنا باشد نیز باید احتیاط کرد. اگر عنوان ایمیل نا آشنا و عجیب بود و بالاخص در صورتی که ایمیل حاوی لینک های غیرمعمول است، باید با دقت عمل کرد. تردید نکنید و ایمیل های مشکوک را پاک کنید.

وی از مردم خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با پلیس فتا در میان بگذارند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها