طوماری برای اخراج رژیم صهیونیستی

چشم امید فلسطینیان برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی به کنگره سالانه فیفا دوخته شده است تا به سرنوشت رژیم سابق و نژاد پرست آفریقای جنوبی یعنی تعلیق از عضویت در فیفا دچار شود.
کد خبر: ۸۰۰۹۳۱

فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) نهادی است که به قول کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل به لحاظ تعداد عضو قدرت و فراگیری به مراتب بیشتر از سازمان ملل دارد، نهادی که حد فاصل سال‌های 1964 تا 1992 عضویت فدراسیون فوتبال آفریقای‌جنوبی را به تعلیق درآورد. این اقدام به فشارهای بین‌المللی برای پایان دادن به آپارتاید(تبعیض نژادی) در آفریقای جنوبی کمک کرد. حالا سال‌ها پس از این موضوع فلسطینی‌ها دست به دامن فیفا شده اند تا عضویت اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد. مسئولان فوتبال فلسطین با تهیه طومار اینترنتی و ارسال درخواست به کشورهای مختلف خواهان اخراج رژیم صهیونیستی از (فیفا) شده‌اند، دراین طومار که گفته می‌شود از سوی ورزشکاران سرشناس و فدراسیون‌های ملی کشورهای مختلف امضا شده است، آمده است: این رژیم حقوق انسانی فلسطینی‌ها و قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. فلسطین از سال 1967 تاکنون تحت اشغال وحشیانه نظامی است و بیش از 50 قانون تبعیض آمیز علیه مردم این کشور در داخل سرزمین‌های اشغالی وجود دارد. اشغال فلسطین با محدودیت در رفت و آمد بازیکنان میان غزه و کرانه باختری و خارج از این کشور برای شرکت در مسابقات بین‌المللی به فوتبال آنها لطمه می‌زند و واردات تجهیزات مهم ورزشی را محدود می‌سازد. بازیکنان همچنین مورد آزار واذیت قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در این باره به ایرنا گفت: فدراسیون فوتبال ایران همیشه از فلسطین حمایت کرده و الان هم با درخواست موافق است و این موافقت را اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به این که شصت‌و‌پنجمین کنگره فدراسیون بین‌المللی فوتبال روز جمعه هفته جاری در زوریخ برگزار می‌شود، تصریح کرد: ما حتما از این مسأله در این نشست حمایت خواهیم کرد و موضع حمایتی خود را برای مسئولان فیفا و شرکت‌کنندگان تشریح کرده و از آنان هم خواهیم خواست از این مسأله حمایت کنند.

پیش از این محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز در دیدار با شیخ فهد، رئیس شورای المپیک آسیا از وی خواست از تلاش‌های فدراسیون فوتبال فلسطین برای احقاق حق مردم این کشور در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت کند.

درخواست پلاتینی و یوفا

همزمان فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی از میشل پلاتینی رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) خواست در مقابل درخواست فلسطین برای تعلیق این رژیم از فیفا اعتراض خود را مطرح کند. اوفر اینی، رئیس فدراسیون رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به پلاتینی اعلام کرد که فیفا دو بار درخواست آنها را برای حذف درخواست فلسطین از دستورکار کنگره رد کرده است. فدراسیون ما در یکی از سخت‌ترین شرایط خود از زمان تاسیس در سال 1928 تاکنون رو‌به‌رو شده است.

وی با ادعای این که پیشنهاد مذکور کاملا سیاسی است و ارتباطی با اهداف فیفا و روح فوتبال ندارد، گفت: ما نیاز به دفاع در برابر این پیشنهاد داریم.

سپ بلاتر، رئیس فیفا که مخالف پیشنهاد فلسطین است، در سفر اخیر خود به این منطقه نتوانست فلسطینی‌ها را متقاعد کند پیشنهاد خود را پس بگیرند.

فدراسیون فوتبال فلسطین نیز روز پنجشنبه در پی بازداشت چند ساعته یک بازیکن این کشور در راه عزیمت به تونس، نامه‌ای برای بلاتر ارسال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها