در جامعه‌ای که اختلالات روانی شایع باشد، جریان پیشرفت و توسعه کند خواهد شد

12 میلیون نفر درگیر مشکلات بهداشت روان

شاید عوارض آن ده‌ها برابر بیشتر از یک مشکل جسمی باشد و زندگی فرد را به طور کلی دچار اختلال کند، اما هنوز هم نه مردم و نه متولیان نظام سلامت، آن‌گونه که باید و شاید، بحث سلامت روان را جدی نگرفته‌اند.
کد خبر: ۷۹۲۱۳۴

مصداق بارز این مدعا هم حرف‌های روز گذشته وزیر بهداشت است که بصراحت عنوان کرد اکنون 12 میلیون نفر در کشور درگیر مسائل بهداشت روح و روان هستند که ضروری است سیاستمداران، تریبون‌ها و دستگاه‌های اقتصادی در موضوع سلامت روان کار کنند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش روز جهانی سلامت تاکید کرد که پیشرفت کشور با مردم علیل و بیمار میسر نیست و فرد بیمار در عبادت هم دچار مشکل می‌شود.

این افراد بیمار که وزیر معتقد است نمی‌توان با آنها به پیشرفت نائل شد، فقط مختص بیماران جسمی نیست، بلکه افراد دارای اختلال روانی نیز به نوعی ترمز جریان پیشرفت و توسعه در کشور به حساب می‌آیند.

مثلا نمی‌شود از کارمندی که به افسردگی حاد مبتلاست، انتظار داشت در محل کارش خوش بدرخشد و بازدهی مجموعه‌اش را ارتقا بدهد.

بدیهی است این 12 میلیون نفری که وزیر بهداشت از آنها سخن گفته است، با خانواده و جامعه نیز تعامل مستقیم دارند و بنابراین می‌بینیم که بیماری این افراد براحتی می‌تواند خانواده آنها و در سطحی کلی‌تر، جامعه را هم دچار تنش و آسیب کند.

در صورتی که این تنش‌ها و اختلال‌های روانی کنترل نشود، آن وقت حتی اگر سلامت جسمی افراد جامعه هم ارتقا داده شود، اما این موضوع به هیچ عنوان به معنای ارتقای سلامت کلی جامعه نخواهد بود و همچنان آن جامعه را باید دارای ساختاری معیوب در حوزه سلامت به حساب آورد.

شایع‌ترین اختلالات روانی در کشور

براساس آخرین پیمایش کشوری اختلالات روان، افسردگی از شیوع 12.7 درصدی و گروه اختلالات اضطرابی از شیوع 15.6 درصدی در سنین 15 تا 64 سال برخوردار است که مجموعا اعداد قابل توجهی را شامل می‌شوند. از طرفی شیوع این اختلالات در زنان بالاتر از مردان است.

مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تائید این آمار، پیش از این به خبرگزاری‌ها گفته بود: یکی از ارکان تحول اساسی که در سطح بهداشت انجام خواهد شد، ورود دو کارشناس ارائه‌دهنده خدمات «سلامت روان» و «سلامت اجتماعی» به نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی است.

به گفته احمد حاجبی ، بسته‌های خدمتی برای ارائه از سوی این کارشناسان به بلوک‌های جمعیتی، آماده شده است. این بسته‌های خدمتی از غربالگری که عمدتا بر تشخیص زودرس تکیه دارد، تا درمان و پیگیری را شامل می‌شود. امیدواریم با این کار بتوانیم اصل «پیشگیری بهتر از درمان» را در حوزه سلامت روان و اجتماعی اجرایی کنیم؛ چرا که با این قدم هم به تشخیص زودرس و هم به مداخلات زودرس دست خواهیم یافت. با تشخیص زودرس و مداخله بموقع می‌توان از عمق مشکلات و عوارض ناشی از آن کاست.

با این تفاسیر انتظار می‌رود با ورود بحث بهداشت در طرح تحول سلامت در سال 94، پیشگیری و درمان در حوزه بهداشت روان به شکل جدی‌تری دنبال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها