رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست سران قاره آمریکا در پاناما از مخالفت‌های اخیر جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها با بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 که دوم آوریل در سوئیس منتشر شد، بشدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۸۷۲۳۹

به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه هافینگتون‌ پست، باراک اوباما در این باره گفت: جناح‌گرایی حزبی در برخورد با مساله هسته‌ای ایران و دیگر مسائل مربوط به سیاست خارجی، غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر سناتور جان مک‌کین گفت: این واکنش‌ها نشاندهنده این است که هر دو حزب آمریکایی حد و مرزها را زیر پا گذاشته‌اند و ما دوباره و دوباره شاهد آن هستیم.به نوشته این روزنامه آمریکایی، جان مک‌کین روز جمعه پس از سخنرانی رهبر ایران درباره بیانیه لوزان، نسبت به تفاوت متن سند منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و اظهارات مقامات ایرانی درباره این بیانیه ابراز نگرانی کرد و گفت: سخنان رهبر ایران نشان می‌دهد که تهران و واشنگتن اختلاف‌نظرهای زیادی دارند.این سناتور آمریکایی همچنین تاکید کرد: این مساله که روایت دولت آمریکا از تفاهم هسته‌ای حاصل شده در لوزان با آنچه رهبر ایران توصیف می‌کند تفاوت زیادی دارد، غیرقابل انکار است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به نامه اخیر 47 سناتور جمهوریخواه به ایران اشاره کرد که در آن هشدار داده بودند یک توافق هسته‌ای تنها تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما اعتبار دارد و رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند آن را نقض کند.

اوباما با انتقاد شدید از این اقدام جمهوریخواهان گفت:‌ فارغ از این‌که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا چه کسی باشد، این روش هدایت سیاست خارجی نیست.

وی تاکید کرد: من هنوز قویا بر این باورم که چارچوب سیاسی به دست آمده با ایران بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است و اگر توافق هسته‌ای نهایی نتیجه مورد نظر ما را تامین نکند آمریکا می‌تواند از این مذاکرات کناره‌گیری کند.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: جمهوریخواهان به جای این‌که برای بهتر شدن این توافق هسته‌ای تلاش کنند با انتقاداتشان در حال غرق کردن آن هستند و من نمی‌توانم درک کنم که چرا همه برای مشارکت در این شکست تلاش می‌کنند.اوباما با وجود تاکید مسئولان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت لغو یکباره تحریم‌ها در توافق نهایی بار دیگر گفت لغو تحریم‌های ایران به صورت مرحله‌ای خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر این گفت: من در هفته‌های آینده به دنبال رایزنی با کنگره نه فقط در خصوص چارچوب توافق به دست آمده با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش بلکه درباره تعیین چگونگی نقش کنگره در یک توافق نهایی هستم که قرار است تا پایان ماه ژوئن به آن دست پیدا کنیم.وی تصریح کرد: می‌خواهم با اعضای کنگره، درباره این‌که در بررسی یک توافق هسته‌ای پس از حصول به آن چه نقشی می‌توانند داشته باشند، رایزنی کنم.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین درباره تفاوت آنچه تهران و واشنگتن درباره بیانیه لوزان منتشر کرده‌اند، گفت: آنچه همیشه واضح بوده این که ایران نیز در این زمینه، سیاست‌های داخلی خود و تندروهای خود را دارد همان‌گونه که ما در کشورمان با آن مواجهیم و من تعجب نمی‌کنم که آنها بخواهند این تفاهم را به گونه‌ای عرضه کنند که از سیاست‌هایشان حمایت کنند.

وی تاکید کرد: اگر یک توافق نهایی خواسته‌های آمریکا را برآورده نکند، ما همیشه این گزینه را داریم که چنین توافقی را امضا نکنیم.

کری: کنگره دخالت نکند

وزیر خارجه آمریکا نیز از تلاش‌های کنگره در راستای شکست مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از شبکه پرس‌تی‌وی، جان کری از کنگره این کشور درخواست کرد از دخالت در مذاکرات هسته‌ای ایران خودداری کند و اجازه دهد این مذاکرات ادامه پیدا کند.

درخواست جان کری و اظهارات اخیر اوباما اشاره به طرحی دارد که در صورت تصویب در کنگره، اجرای توافقی را که انتظار می‌رود جزئیات آن تا دهم تیر نهایی شود به مدت 60 روز به تاخیر می‌اندازد و به این شکل، کنگره امکان می‌یابد در مورد توافق هسته‌ای با ایران رای‌گیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها