رئیس محیط‌زیست طبیعی اداره حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: اکنون حجم آب دریاچه ارومیه 2.2 میلیارد مترمکعب است و درجه شوری آن به فوق اشباع و به بیش از 350 گرم در لیتر رسیده که سبب شده حیات جلبک‌های آبزی با تهدید جدی روبه‌رو شود.
کد خبر: ۷۸۷۱۴۶

حمید رعناقد در گفت‌‌وگو با ایسنا افزود: با چنین وضعی 12 نوع جلبک در معرض تهدید قرار دارند و قادر به ادامه حیات در دریاچه ارومیه نیستند.وی با بیان این‌که آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه 10 درصد است، اظهار کرد: نمی‌توان گفت آرتمیای دریاچه ارومیه به وضعیت خط قرمز نزدیک شده است، چراکه این موجود آبزی در قسمت‌هایی از دریاچه ارومیه بخصوص در مصب رودخانه‌ها که تلاقی آب شور و شیرین بوده و همچنین در حاشیه شرق دریاچه زرینه‌رود و سیمینه‌رود که غلظت شوری آن 200 گرم در لیتر است قادر به ادامه حیات خود هستند.

رئیس محیط‌زیست طبیعی اداره حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی افزود: در چنین شرایط بحرانی 5000 قطعه فلامینگو وجود دارد که به‌طور کلی از بین نرفته و به علت شوری آب دریاچه ارومیه به صورت پراکنده در مصب رودخانه نازلوچای که زیستگاه فعلی آرتمیا هست، تجمع یافته‌اند.

وی به مهم‌ترین اقدامات این سازمان برای حفظ و تکثیر آرتمیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست بهره‌برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه را در 15 طرح معرفی کرده است و با مجوز این سازمان مقداری سیست آرتمیا به جهت حفظ تنوع ژنتیکی آن که در سال‌های گذشته از دریاچه ارومیه رصد شده بود، خریداری و در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند.

رعناقد ادامه داد: پایش کمی و کیفی سیست خریداری شده در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، شناسایی مکان‌های مستعد پرورش آرتمیا در حواشی دریاچه ارومیه و ایجاد استخرهایی برای پرورش دوباره آرتمیا، گامی در جهت حفظ و تکثیر این موجود آبزی و احیاء آن است.رئیس محیط‌زیست طبیعی اداره حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی ارزش ژنتیکی آرتمیای دریاچه ارومیه را بسیار مهم‌تر از ارزش اقتصادی عنوان کرد و گفت: هرچند که آرتمیای دریاچه ارومیه از لحاظ اقتصادی ارزش بسیار بالایی دارد، اما با بهره‌برداری اصولی و علمی این موجود آبزی می‌توان علاوه بر تأمین احتیاجات داخلی کشور با صادرات مقادیر مازاد این محصول به صورت قابل توجهی برای کشور ارزآوری داشت و به رشد اقتصادی آن کمک شایانی کرد. آرتمیا به‌عنوان یک جانور سخت‌پوست در آب‌های غلیظ و بسیار شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه نیز یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها