«فرشته هزار سنگ» به شبکه مستند آمد

«فرشته هزار سنگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیوان مجیدی و منتخب جشنواره گرند آف لهستان و جشنواره بین‌المللی «اورلوک» ایتالیا، امشب ساعت 22 از شبکه مستند بازپخش می‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۱۱۹

این مستند 30 دقیقه‌ای حکایت زندگی زنی به نام فرشته است که در یکی از روستاهای مرزی منطقه اورامان کردستان زندگی می‌کند. او همسر سنگ‌تراش خود را در جنگ از دست داده و فرزندانش نیز با ترکش مین‌های باقیمانده از جنگ به شهادت رسیده‌اند.

این زن اکنون در کنار شغل آسیاب‌داری، سنگ‌تراشی همسرش را نیز ادامه داده است و علاوه بر ساخت مجسمه و مصنوعات سنگی، صلیبی را برای پزشک خارجی که برای معالجه مصدومان حلبچه به ایران آمده و فوت کرده، ساخته است. همچنین مستند «سرطان بالکان» که راز شیوع سرطان در منطقه بالکان را بررسی می‌کند، امشب ساعت 23 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند رابطه شیوع سرطان در منطقه بالکان با نوعی سلاح نیروهای ناتو موسوم به گلوله نقره‌ای را بررسی می‌کند. براساس آمار رسمی دولتی در طول تجاوز ناتو به صربستان بیش از 2300 حمله هوایی به 995 منطقه در سراسر صربستان صورت گرفته است. در این بمباران‌ها که 11 هفته طول کشید 1150 هواپیمای جنگی نزدیک به 420 هزار موشک را به وزن 22 هزار تن به مناطق نظامی و غیرنظامی شلیک کرده‌اند.

مجموعه 13 قسمتی «در مسیر آب» که درباره ارزش آب در مناطق کویری ایران است، از این پس سه‌شنبه‌ها، ساعت 19 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند به قنات پرداخته که در مناطق کویری آن را به نام «گهرریز» می‌شناسند. آداب و رسوم شکرگزاری، دعای باران و حفر قنات در مناطق مختلف ایران در این مستند به نمایش درمی‌آید. مراسم قربانی کردن در کرمان پس از جاری شدن قنات، جشن و دهل‌نوازی در خراسان رضوی و جنوبی، مراسم تالونه و باران‌خواهی در سبزوار، مراسم تشکر از باران در شمال ایران و حتی رسم منسوخ شده عروسی قنات در خمین، شازند و اراک از جمله آداب و رسومی است که در این مستند به آنها پرداخته می‌شود.

مجموعه «در مسیر آب» از تولیدات شبکه مستند است و در شهر‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، استان مرکزی، سمنان، اصفهان و فارس به تهیه‌کنندگی داوود بهشتی و کارگردانی شقایق شریف‌رازی ساخته شده است.

مجموعه چهار قسمتی «نیروی محرکه زمین» که نشان‌دهنده حوادث عظیم و خارق‌العاده طبیعت است، از امروز ساعت 17 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید. این مجموعه که توسط لیان استوارت تهیه شده، حوادث بحرانی کره زمین مانند آتشفشان‏ها، کوه‏های یخی، اقیانوس‏ها و اتمسفر زمین را تحلیل می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها