به گفته منابع خبری کنگره آمریکا به دنبال اختصاص 70 میلیون دلار دیگر برای شورشیان سوری است

معیار دوگانه آمریکا در برخورد با سوریه

در حالی که رسانه‌ها از اختصاص 70 میلیون دلار دیگر برای آموزش و کمک به شورشیان سوری از سوی آمریکا خبر می‌دهند، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌گوید: «واشنگتن خواستار فروپاشی نظام سوریه نیست.» معنای این معیار دوگانه چیست و آمریکایی‌ها برای آینده سوریه چه خواب‌های آشفته جدیدی دیده‌اند؟ اگر آمریکا دنبال تغییر نظام در سوریه نیست پس برنامه‌ریزی جدید برای آموزش شورشیان و کمک‌های تازه به آنها چه معنایی دارد؟ پنج سال از بحران سوریه می‌گذرد و آیا سران کشورهای غربی و عربی نمی‌خواهند از شکست‌های خود طی این پنج سال درس بگیرند؟
کد خبر: ۷۸۰۲۸۴

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز جمعه اعلام کرد، واشنگتن خواستار فروپاشی حکومت سوریه نیست، زیرا می‌تواند راه به قدرت رسیدن گروه‌های تندرو را در این کشور باز کند. به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا گفت: با توجه به ظهور داعش و دیگر گروه‌ها در سوریه، واشنگتن دلیل خوبی برای نگرانی در مورد جایگزین احتمالی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در صورت سقوط دولت وی دارد.

رئیس سازمان سیا که در مراسمی در شورای روابط خارجه سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت وی نگران جانشین احتمالی اسد است یا نه، اظهار کرد: به گمان من، این یک نگرانی مشروع می‌تواند باشد. وی افزود: عناصر افراطی از جمله گروه داعش و شبه‌نظامیان کهنه‌کار القاعده اکنون در بخش‌هایی از سوریه سر برآورده‌اند. آخرین چیزی که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که به آنها اجازه ندهیم وارد دمشق شوند. برنان گفت: بنابراین هیچ کدام از ما یعنی روسیه، آمریکا و ائتلاف و کشورهای منطقه‌ای خواستار فروپاشی دولت و نهادهای سیاسی در سوریه نیستند. برنان با این حال در پایان اظهارات خود از تشکیل «یک دولت» در سوریه سخن گفت که بتواند آرامش را برای این کشور به ارمغان آورد.

این اظهارات اما در شرایطی بیان می‌شود که ارتش آمریکا از مدت‌ها قبل برای آموزش و تجهیز شورشیان «میانه‌رو»ی سوری جهت مبارزه با داعش از یک سو و نظام حاکم بر دمشق از سوی دیگر اعلام آمادگی کرده بود. اینک وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، قرار است کنگره 70 میلیون دلار دیگر برای این کار به تصویب برساند. به گفته وزارت خارجه آمریکا، این کمک‌ها به سرویس‌های اولیه اجتماعی، حمایت از واحدهای مسلح مخالفان سوری، آموزش امنیت دیجیتال و ثبت جنایات جنگی و دیگر اقدامات دولت فعلی سوریه اختصاص خواهد یافت. آلیستر باسکی، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه این خبر اظهار کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم، اسد باید از حکومت کنار رفته و یک دولت انتقالی مورد توافق که نماینده مردم سوریه باشد جایگزین او شود. وزارت خارجه آمریکا اعتراف می‌کند که از زمان آغاز تحولات سوریه تاکنون، در مجموع حدود 400 میلیون دلار به شورشیان سوری اختصاص داده است.

5 سال شکست

‌اکنون پنج سال از زمان شروع بحران در سوریه می‌گذرد. طی این سال‌ها کشورهای عربی و غربی نه فقط کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی در اختیار شورشیان گذاشتند، بلکه هریک راسا اقدام به تشکیل گروه‌های تروریستی و تکفیری کرده و خاک سوریه را به آزمایشگاهی برای اهداف جاه‌طلبانه خود قرار دادند. اکنون بعد از این سال‌ها سیاست‌های ویرانگر کشورهای غربی در قبال بحران سوریه که میلیون‌ها نفر را کشته یا آواره کرد حاصلی جز شکست نداشته است. اکنون بار دیگر مقامات آمریکایی با طرح معیاری دوگانه از یک سو می‌گویند حذف نظام اسد موجب تقویت گروه‌های تروریستی خواهد شد و از سوی دیگر مدعی آن هستند که باید این نظام از بین رفته و دولت جدیدی جایگزین آن شود. این درحالی است که سه سال پیش بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به صراحت اعلام کرد تنها گزینه‌ای که برای جایگزینی نظام سوریه وجود دارد، گروه‌های تکفیری هستند. در این سال‌ها دولت سوریه نه فقط سقوط نکرده بلکه با وجود همه فشارها توانسته است با بازسازی خود، مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی را یکی پس از دیگری پاکسازی کند.

روز گذشته برخی مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد با ارائه آمارهای جدید نسبت به ادامه وضع اسفبار انسانی در سوریه ابراز نگرانی کردند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته آنان در جریان جنگ داخلی سوریه که وارد پنجمین سال خود شده است تاکنون بیش از 220 هزار نفر کشته و هم‌اکنون بیش از 12.2 میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. علاوه بر این بیش از چهار میلیون سوری به دلیل جنگ داخلی در این کشور بی‌خانمان شده و در کشورهای همسایه به عنوان آواره ساکن هستند. همچنین گفته می‌شود 7.6 میلیون نفر دیگر از سوری‌ها نیز در داخل این کشور بی‌خانمان شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها