بازی‌سازان شمشیر را از رو می‌بندند!

تنبیهات خلاقانه‌ی بازی‌سازها برای کپی کاران

چند سالی است که شاهد ایده‌های خلاقانه‌ای از سوی سازندگان بازی ها برای تنبیه مصرف‌کنندگان نسخه‌های کرک شده بازی‌ها هستیم. چند تا از خلاقانه‌ترین شیوه‌ها را در این مطلب آورده‌ایم.
کد خبر: ۷۷۷۳۷۸
تنبیهات خلاقانه‌ی بازی‌سازها برای کپی کاران

جام جم کلیک: بحث کپی رایت در صنایع هنری هنوز هم داغ است. دیگر صنایع به کنار، ضرری که هر سال از عدم رعایت کپی‌رایت برای صنعت گیم حادث می‌شود، مشتمل بر میلیاردها دلار است. ناتوانی سردمداران این صنعت در مبارزه‌ی قانونی اساسی و ریشه‌ای با این وضعیت، باعث شد که سرانجام به مقابله‌ی خلاقانه‌تر رو آورده و شمشیر را از رو ببندند. به عنوان مثال در بازی فارکرای که چندی پیش منتشر شد، دسترسی کاربران نسخه‌های کرک شده به یک سری از تنظیمات گرافیکی محدود شده بود. این یکی از محترمانه‌ترین و ساده‌ترین مقابله به مثل‌های صنعت با سارقین بازی بود. سازندگان بازی‌های Arkham Asylum، Red Alert 2، Alan Wake و حتی GTAV ایده‌های جالب‌تری در مقابله با این جریان داشتند که تعدادی از آن‌ها را در زیر برایتان آورده‌ایم.

1 Batman: Arkham Asylum

کسانی که نسخه‌ی کپی بازی را خریداری یا دانلود کرده بودند، فرق خاصی میان آن نسخه و نسخه‌ی کپی بازی حس نکردند. تا این که معلوم شد نسخه‌های کرک شده غیر قابل اتمام هستند. سازنده‌ی بازی، Rocksteady، کاری کرده بود که در نسخه‌های کرک شده، قابلیت گلاید کردن بتمن با شنلش غیر فعال شود. سایت تلگراف تصویری از شکایت یکی از کاربران را در انجمن‌های اینترنتی Arkham Asylum ثبت کرده است که این طور نوشته است:

"بتمن به جای اینکه گلاید کند دائم تلاش می‌کند بال‌هایش را باز کند. به همین خاطر داخل گاز سمی می‌افتد و می‌میرد. لطفا برایم بگویید که باید چکار کنم."

این پاسخ رسمی بود:

"مشکل از اصل بازی نیست. از اصل اخلاق شماست!"

2 Command & Conquer: Red Alert 2

دو عنصر حیاتی برای موفقیت در رد آلرت 2 وجود دارد: یکی پایگاه و دیگری واحدها. فن ضد سرقت الکترونیک آرتز، سازنده‌ی بازی، هر دو مورد را هدف گرفته بود. کسانی که نسخه‌ی کرک شده را نصب کرده بودند، طی 30 ثانیه‌ی اول بازی تمام دار و ندارشان را در یک انفجار پایان‌بخش از دست داده و تنها کاری که از دستشان برمی‌آمد، به تماشا نشستن بیچارگیشان بود. ایده‌ی جالبی بود، اما استفاده‌ی درستی از آن نشد. اگر می‌خواستند واقعا بازیکنان را تنبیه کنند، باید ده دقیقه‌ای برای ساخت پایگاه به آن‌ها وقت می‌دادند و بعد تیشه به ریشه‌شان می‌زدند.

3 Crysis: Warhead

این یکی دیگر واقعا خنده دار است! کرایسیس: وارهد، اولین نسخه‌ی الحاقی برای قسمت اول این سری بازی بود. کسانی که این بازی نسبتا متوسط را غیرقانونی تهیه کرده بودند، در اولین تجربه‌ی تیراندازی، دیدند که به جای تیر، از تفنگ‌هایشان مرغ بیرون می‌آید!

نکته‌ی جالب اینجاست که این شوخی با سارقین، آنچنان عبرت‌آموز نبود. اگر بازیکن اندکی حس شوخ طبعی داشت، اتفاقا لذت بازی برایش دوبرابر می‌شد. هیچ چیز خوشایندتر از این نیست که آدم ماشه‌ی شاتگان را بکشد و شاهد پرتاب یک دسته مرغ مرگبار به سر و صورت دشمن باشد. بد می‌گوییم؟!

4 Take On Helicopters

امان از Bohemia Interactive و مقابله‌هایش! این سازنده‌ی معتقد به "یکی زدی، دو تا بخور!"، سال‌هاست، که انواع و اقسام شگردها را برای تلخ کردن بازی‌هایش به کام سارقین به کار برده است، در OF، عنوانی که به خودی خود واقعا سخت بود، کسی که نسخه‌ی کرک شده را نصب کرده بود می‌دید که هر چه بیش‌تر پیش می‌رود غلبه بر دشمنان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، در حالی که مغلوب شدن خودش آسان‌تر.

اما ماجرای TOH بامزه‌تر است. در حالی که بازیکن با خیال راحت سواری‌اش را می‌کند، دیدش کم‌کم محو و کدر می‌شود؛ انگار که دارد از پشت یک بشقاب شیشه‌ای زیر باران جلویش را نگاه می‌کند.

5 Dark Souls

مگر می‌شود حرف از تنبیه بزنیم و اسم "ارواح ظلمانی" را نیاوریم؟ تنبیهی که سازندگان این بازی برای بازی‌بازان در نظر گرفته بودند، یکی از دردناک‌ترین بلاهایی است که می‌توان سر یک گیمر آورد. البته این تنبیه نه برای سارقین، که برای بازیخورهای بی‌صبری در نظر گرفته شده بود که با تهیه‌ی نسخه‌های ژاپنی بازی پیش از موعد انتشار، سعی داشتند جلوتر از دیگر گیمرها تجربه کسب کنند و دست بالاتر را داشته باشند.

کسانی که نسخه‌های پیش از موعد را خریده بودند، در اولین لحظات بازی خود با فانتوم‌های شکست‌ناپذیری روبرو شدند که مقدار سلامتی هرکدام 19000 بود!

6 Serious Sam 3: BFE

سازندگان سم مصمم، Croteam، برای عذاب دادن سارقان به یک کار واقعا سادیسمی روی آوردند. در سومین نسخه‌ی شماره‌دار سم مصمم، رییسی عقرب مانند گنجانده شده بود که بشدت قدرتمند و سریع بود و کشتن آن کاملا ناممکن بود. هرچقدر هم که بازیکن سریع بود و می‌توانست از دست حملات سریع او فرار کند، باز هم در مقابل احاطه‌ی بی‌توقف او تسلیم می‌شد. خیلی‌ها از رویارویی با این رییس شکست‌ناپذیر به ناخن جویدن افتادند، اما گیمرهای زیادی هم بودند که این را یک تلاش ضعیف در سخت کردن بازی می‌دانستند!

7 Mirror’s Edge

این بازی فوق‌العاده را خیلی‌ها می‌شناسند. در این بازی که دنیایی دیکتاتوریال و خفه را به تصویر می‌کشید، بازیکن در نقش زنی جوان حاضر می‌شد که با تسلطی عالی بر پارکور، نقش قاصد گریزپای جنبش ضدّ حکومت را بازی می‌کرد. طبعا در چنین عنوانی، عدم وقفه و سرعت بالا درجه‌ی اول اهمیت را داشت.

الکترونیک آرتز هم همین را دستمایه قرار داد. در انتهای اولین بخش بازی، شخصیت اصلی باید با قدم گذاشتن روی لبه‌ی سکویی که از دیواره‌ی بام آویزان است، اقدام به پریدن کند. با سیستمی که EA در این بازی پیاده کرده بود، به محض قدم گذاشتن بازیکن روی سکو، قدم‌های دوان کاراکتر آهسته و آهسته‌تر می‌شود تا به توقف کامل می‌رسد.

8 Alan Wake

بعضی از سازندگان هم هستند که با احترام بیشتری با بازیکن برخورد می‌کنند. نمونه‌اش استودیوی فوق‌العاده خوش نام Remedy، سازنده‌ی سری Max Payne. رِمِدی به جای ایجاد اخلال در گیم‌پلی یا تلاش برای ثبت IP کاربران نسخه‌های کپی، سیستمی را در بازی تعبیه کرد که در صورت تشخیص کرک شدگی بازی، یک چشم‌بند به چشم شخصیت اصلی اضافه می‌کرد که تا پایان بازی همراهش بود. همچنین یکی از صفحه‌های بارگذاری بازی هم پیامی را نمایش می‌داد که بازیکن را به خرید نسخه‌ی اصلی ترغیب می‌کرد.

9 Game Dev Tycoon

در این بازی جالب، بازیکنان می‌توانند مدیریت یک استودیوی بازیسازی را به عهده بگیرند. وظیفه‌ی بازیکن این است که با مدیریت دقیق منابع مالی و انسانی، تولید یک بازی را کلید زده و ساخت آن را تا مراحل توزیع پی بگیرد. در نسخه‌های کرک شده تا اینجا هیچ مشکلی وجود نداشت. بازیکن کار خودش را می‌کرد و با خیال راحت بازی‌اش را عرضه می‌کرد. اینجا بود که سیستمی در بازی فعال شده، کرور کرور ضرر برای استودیو حساب می‌کرد. ضرر بابت چه؟ بابت به سرقت رفتن بازی تولیدی و ناکامی بازی در فروش! این روند تا ورشکستگی و تعطیلی استودیوی مجازی بازیکن ادامه پیدا می‌کرد. درس عبرت دادن به سارقان بازی در یک بازی با محوریت ساخت بازی، بهترین بازی ممکن برای تنبیه آن بازیبازان خاطی بود. این طور فکر نمی‌کنید؟!

10 Settlers 3

از مرغ‌پرانی کرایسیس بامزه‌تر، ساخت خوک در بازی Settlers 3 است!‍ در این بازی بازیکنان باید با گردآوری منابعی چون خوراک، آهن، ذغال سنگ، سنگ و چوب، اجتماع کوچک خود را بنا کرده و بسط بدهند. برای اکثر مخاطبان مشکلی از این بابت وجود نداشت. اما آن‌هایی که نسخه‌ی کرک شده را نصب کرده بودند، شاهد بودند که تشکیلات ذوب‌آهنشان فقط و فقط خوک درست می‌کند!

11 Grand Theft Auto IV

راکستار در مقابله با سارقین بازی GTA IV یکی از سنگین‌ترین تنبیه‌ها را اعمال کرد. دستوری در بازی گنجانده شده بود که در صورت کرک شدن آن، دوربین را به طرزی دیوانه‌وار به تکان می‌انداخت. از این رو ادامه‌ی بازی تقریبا غیرممکن می‌شد. حتی اگر بازیکن آن قدر فولادزره بود که این تکان‌های شدید را تحمل کند، باید با اذیت‌های خوردوهای بازی دست و پنجه نرم می‌کرد. تمام خودروهای بازی به محض سوار شدن بازیکن، سرعت سرسام‌آوری می‌گرفت و در همان حال دود از داخلش بلند می‌شد!

سیاوش شهبازی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سجاد
Afghanistan
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشید
واقعا خیلی خیلی مطالب جالب و مفیدی رو گذاشتید و میذارید
فقط یه درخواست دارم:
اگه میشه در مورد گرافیك٬اخبار هك و اندروید كمی بیشتر بذارید
خیلی ممنون
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
۰
۰
سلام خسته نباشید من تمام این بازیهای كه شما گفتید همرو به صورت كرك شده بازی كردم درست GTA بعضی مواقع این مشكل را داشت ولی بازی كرایسیس همچین مشكلی نداشت ولی در كل مطلب و عنوان خوبی بود ممنون

نیازمندی ها