گیمینگ اندروید و آی.او.اس در سال 2014

مروری بر وقایع مهم گیمینگ همراه در 2014

سال 2014 میلادی سالی مهم و پربرکت برای بازار سرگرمی موبایلی بود. عرضه‌ی تکنولوژی‌ها و بازی‌های قابل توجه، سال گذشته را به یکی از بهترین سال‌های هواداران بازی‌های همراه تبدیل کرد.
کد خبر: ۷۵۷۵۲۵
مروری بر وقایع مهم گیمینگ همراه در 2014

جام جم کلیک: سال 2014 میلادی سالی مهم و پربرکت برای بازار سرگرمی موبایلی بود. عرضه‌ی تکنولوژی‌ها و بازی‌های قابل توجه، سال گذشته را به یکی از بهترین سال‌های هواداران بازی‌های همراه تبدیل کرد.

5 مارچ 2014 (14 اسفند 92)
عرضه‌ی کیت تولید نرم افزار تویچ برای استریم آی.او.اس و اندروید

تویچ در حال حاضر یکی از بزرگترین سرویس‌های استریم آنلاین ویدئو در دنیاست. تمرکز اصلی آن روی استریم بازی‌های ویدئویی، شامل بازی‌های کاربران، مسابقات و مراسم مرتبط است. محتوای موجود سایت را می‌توان هم زنده تماشا کرد و هم در زمان دلخواه. از فوریه‌ی 2014 (بهمن 92) این سایت رتبه‌ی چهارم را بین بالاترین اشغال‌کننده‌های ترافیک اینترنتی ایالات متحده دارد.

یکی از افق‌هایی که تویچ به آن نظر داشت، استریم بازی‌های موبایل بود. با عرضه‌ی کیت توسعه‌ی نرم افزاری تویچ برای پلتفرم‌های همراه، طولی نکشید که سازندگان به استفاده از آن روی آوردند. سازنده‌ی مرجع و محبوب، Gameloft در عرض دو هفته Asphalt 8: Airborne را روانه‌ی بازار کرده و به بازیکنان iOS این اجازه را داد تا برای اولین بار بازی خود را برای دیگران به نمایش بگذارند.

2 آوریل 2014 (13 فروردین 93)
انویدیا شیلد به استریم بی‌سیم مجهز شد

کنسول دستی انویدیا که قرار بود پرچمدار این غول گرافیکی در بازار رقابت پلتفرم‌های دستی باشد، با اقبال مورد انتظار روبرو نشد. قطعا خاص بودن بیش از حد این دستگاه، با صفحه‌ی 5 اینچی و طراحی مشابه دسته‌ی ایکس باکس و پلی استیشن با دو چوبک آنالوگ در این استقبال نسبتا سرد بی‌اثر نبود؛ اما قطعا مهم‌ترین علتش کمبود بازی‌های خاص و انحصاری مناسب برای این کنسول بود.

با ارتقا سیستم عامل این دستگاه به اندروید 4.4.2 کیت کت بود که انویدیا اقدام به گنجاندن قابلیتی برای استریم همزمان بازی‌های رایانه‌ی شخصی کاربر کرد. با این قابلیت استریم، بازیکن می‌توانست از ارتباط 4G LTE دستگاه خود به عنوان هات‌اسپات استفاده کرده و مستقیما بازی کامپیوتری خود را از روی تبلت بازی کند. با این قابلیت، بسیاری از کسانی که روی خوشی به بازی‌های کم‌حجم اندروید و آی.او.اس نشان نمی‌دادند بهانه‌ی تازه‌ای برای خرید این پلتفرم دستی پیدا کردند.

17 آوریل 2014 (28 فروردین 93)
اسکواِر اینِکس از ریسک
Hitman: Go سربلند بیرون می‌آید

بازی Go از محبوب‌ترین سرگرمی‌های فکری جهان است که در ایران هم هواداران خاص خود را دارد. سری بازی Hitman هم کشته مرده‌های خودش را دارد. اما ترکیب این دو با یکدیگر دل و جیگری می‌خواهد که کمتر غول سرگرمی دارد. وقتی که اسکواِر اینکس از تولید این بازی خبر داد، سیل ضنّ بود که از بازیکن‌ها برخاست. هیچکس نمی‌توانست مامور 47 را در یک بازی تخته‌ای تصور کند.

خوشبختانه تلاش‌های Square Enix Montreal به ثمر نشست و Hitman: Go به یکی از بهترین بازی‌های همراه سال گذشته‌ی میلادی تبدیل شد. ایده‌ی استراتژی نوبتی بازی در کمال حیرت به بهترین نحو با تم هیتمن آمیخته شد و حتی تعدادی از عناصر مهم سری بازی‌های اصلی را هم با خود به همراه داشت. اسکواِر اینکس با این حرکت ثابت کرد که با اندکی خوش فکری می‌توان هر عنوان بزرگ و به ظاهر نامتجانسی را در قالب‌های دیگر به بازار عرضه کرد و در مقیاس‌های کوچکتر به مهمانی اندروید و آی.او.اس برد. در آینده شاهد عرضه‌ی عنوان دیگری با محوریت دنیای هیتمن، به نام Hitman: Sniper به بازار موبایل خواهیم بود.

2 ژوئن 2014 (12 خرداد 93)
رونمایی
iOS از Metal برای سازندگان

طی چند سالی که از ورود اپل به بازار گوشی‌های همراه می‌گذرد گوشی‌های این برند کبیر در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای چیزی کم نداشته‌اند. اما عرضه‌ی رابط تولید نرم افزار Metal، مخصوص سازندگان بازی، که اجازه‌ی دسترسی مستقیم به CPU و پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه را می‌داد، بنیه‌ای تازه به بازوان قوی آی‌فون و آی‌پد دمید.

پتانسیل متال خیلی زود با اجرای نسبتا قوی عناوین شرکت الکترونیک آرتز روی آی پد به نمایش درآمد. از سوی دیگر Epic Games با نرم افزار Zen Garden، یک بازی بر مبنای موتور Unreal 4.0 نمای بیشتری از قدرت این رابط کاربری و iOS 8.0 را به ارائه گذاشت.

22 جولای 2014 (31 تیر 93)
معرفی تبلت شیلد توسط انویدیا

سری شیلد خود را به عنوان طالع نحس انویدیا در بازار موبایل اثبات کرده بود. تا اینکه انویدیا تبلت شیلد را به بازار فرستاد. برخلاف Shield Potable، دسته‌ی بازی با تبلت انویدیا یکی نبود و می‌شد آن را جدا تهیه کرد. همچنین امکان اتصال چهار کنترل همزمان به یک تبلت نیز مهیا بود. این تبلت که طی تابستان 2014 به بازار معرفی شد قابلیت‌های متمایزی داشت و اولین دستگاه همراهی بود که کاملا استریم تویچ را در خود گنجانده بود.

این دستگاه با قیمت 299 دلار برای مدل 16 گیگابایتی وای-فای و 399 دلار برای مدل 32 گیگابایتی مجهز به LTE.، تنظیمات پیشرفته و Shadowplay انویدیا برای اشتراک بازی‌ها به بازار عرضه شد. تبلت شیلد خیلی زود خود را به عنوان یکی از قطب‌های سرگرمی همراه به تثبیت رساند.

4 آگوست 2014 (13 مرداد 93)
اعلام انتشار پورت بایوشاک برای
iOS

پورت‌های بین پلفترم‌ها روز به روز بیشتر و عادی‌تر می‌شوند. اما بدون شک یکی از این موارد لایق عنوان جاه طلبانه‌ترین مورد تا به امروز است. 2K در تابستان امسال اعلام کرد که شوتر کلاسیک، Bioshock، به iPad پورت خواهد شد.

این خبر از چندین منظر قابل تامل بود. مهم‌ترین اینکه نشان از قابلیت iPad برای اجرای عناوین بزرگ و مرجع داشت. صد البته 2K برای صورت دادن این پورت مجبور به پایین آوردن سطح گرافیکی بازی شده است. اما همین که توانسته‌اند عنوانی با این مقیاس را روی iOS اجرا کنند جای تحسین دارد. شاید این بازی به خوش نقشی عناوین XCOM نباشد، اما در نوع خود یک نمونه‌ی اول و بارز به شمار می‌رود.

شما به‌عنوان یک علاق‌مند یا بازی‌خور چه نظری دارید؟ چه اتفاق بزرگ و لازم به ذکر دیگری در سال گذشته رخ داده است؟

سیاوش شهبازی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
X-Ray
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
۰
۰
به نمایندگی از همه كسانی كه مقالات بی نظیر شما رو می خونن ولی تشكر نمی كنن؛ یه خدا قوت جانانه بهتون میگم.
همین روند رو ادامه بدین.
با تشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها