سه دختر دانش‌آموز انگلیسی که این کشور را برای پیوستن به گروه تروریستی داعش ترک کرده بودند از مرز ترکیه وارد سوریه شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، پلیس لندن اعلام کرد: دلایلی در دست دارد که نشان می‌دهد این سه دختر نوجوان از دبیرستان «بنتال گرین آکادمی» در شرق لندن به تروریست‌های تکفیری در سوریه پیوسته‌اند.
کد خبر: ۷۷۴۶۲۰

شمیمه بگوم پانزده ساله، کادیزا سلطانه شانزده ساله و امیره عباس پانزده ساله سه‌شنبه گذشته فرودگاه گاتویک لندن را به مقصد ترکیه ترک کردند. بسیاری، پلیس انگلیس را به‌دلیل تاخیر در آگاهی دادن به مقامات ترکیه درباره سفر این سه دختر مورد انتقاد قرار داده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است پلیس «اسکاتلندیارد» سه‌روز پس از سفر این دانش‌آموزان به استانبول، مقامات ترکیه را مطلع کرد.

بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: مقامات انگلیس جمعه (اول اسفند) مقامات آنکارا را از مفقود شدن این سه دختر مطلع کردند.

آرینچ با بیان این‌که اگر مقامات ترکیه زودتر از ماجرا آگاه می‌شدند تدابیر لازم را اتخاذ می‌کردند، افزود: انگلیس نیز تا حدی مسئول سرنوشت این نوجوانان است.

در همین حال، روزنامه دیلی میل انگلیس روز گذشته از ابزار ارتباطی داعش برای شست‌وشوی مغزی جوانان انگلیسی و ترغیب آنها برای سفر به عراق و سوریه پرده برداشت. به گزارش فارس، تروریست‌های داعش پس از شست‌و‌شوی مغزی دختران جوان انگلیسی در شبکه اجتماعی توییتر، با استفاده از یک برنامه ارتباطی امنیتی بسیار قوی به نام «شوراسپات» با این دختران تماس گرفته و آنان را به ازدواج با اعضای گروهک داعش ترغیب می‌کنند.

دیلی‌میل در مورد برنامه تلفنی امنیتی «شوراسپات» نوشت: این برنامه به‌طور کامل پیام‌ها را رمزیابی می‌کند، به‌طوری که هیچ‌یک از نهادهای امنیتی قادر به باز کردن آن نیستند. زمانی که پیام‌ها توسط یکی از نیروهای داعش حذف ‌شود به طور خودکار از تلفن‌های استفاده شده توسط نوجوانان انگلیسی نیز پاک خواهد شد و به همین دلیل امکان ردیابی هیچ‌یک از مکالمات آنها وجود نخواهد داشت.

این روزنامه انگلیسی اعلام کرد: مالکان این نرم‌افزار که حدود 104 هزار دلار برای راه‌اندازی این برنامه هزینه کرده‌اند، اصرار دارند که دفاع از حریم شخصی افراد امری ضروری است و آنها هیچ مسئولیتی در قبال نحوه استفاده از این ابزار توسط داعش ندارند.

دیلی‌میل ضمن بیان این مطلب که این برنامه در فروشگاه‌های اینترنتی که توسط «اپل» و «گوگل» اداره می‌شود به‌صورت رایگان قابل استفاده است، نوشت: اکنون هیچ‌یک از غول‌های فناوری اطلاعات اقدامی جهت ایجاد محدودیت برای افرادی که از این اپلیکیشن برای ارتباط با تروریست‌ها استفاده می‌کنند، انجام نداده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها