ادامه بررسی بودجه 94 در مجلس

سپرده گذاری توسعه میادین نفتی

قیمت برق برای بخش خانگی و کشاورزی 10 درصد و برای بخش تجاری و صنعتی 20درصد افزایش یافت

افزایش قیمت برق از اول اسفند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در قانون بودجه امسال به وزارت نیرو اجازه داده شده بود که قیمت برق 30 درصد افزایش یابد و از اول اسفند ماه جاری تعرفه برق بخش خانگی و کشاورزی 10 درصد و دیگر مشترکان 20 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۷۳۹۱۸

این در حالی است که به نظر می‌رسد افزایش تعرفه برق در آستانه سال نو قدری بی‌سلیقگی باشد، چرا که معمولا دولت‌ها در این ماه از هرگونه اقدامی که اثر روانی بر سطح عمومی قیمت‌ها بگذارد، پرهیز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هوشنگ فلاحتیان، در جمع خبرنگاران افزود: در خصوص تعرفه‌های برق باید بگویم که بر اساس قانون بودجه 92 با وجود آن که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با افزایش 38 درصدی قیمت برق موافقت کرده بود در اواخر سال 92 این عدد تنها 20 درصد افزایش یافت.

وی اظهار کرد: از ابتدای اسفند ماه جاری نیز با وجود این‌که در قانون آمده بود که تعرفه‌های برق می‌تواند 30 درصد افزایش یابد تنها در بخش خانگی و کشاورزی تعرفه‌ها 10 درصد و سایر مشترکان (صنعتی، اداری، عمومی و تجاری) 20 درصد اضافه شده است، بنابراین به طور متوسط تعرفه‌های برق از اول اسفندماه سال جاری 17 درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: اکنون حدود 70 درصد مشترکان برق کشور زیر 7000 تومان پول برق می‌دهند بنابراین با اعمال این افزایش 10 درصد برای بخش خانگی و کشاورزی همین 70 درصد که ماهانه 7000 تومان پول برق می‌دادند پول قبض آنها 7700 تومان خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا تغییراتی در عوارض یا تعرفه‌های برق در سال آینده صورت گرفته است یا خیر، گفت: بر اساس بودجه 94 عوارض برق به هیچ عنوان افزایش نیافته است، به طوری که در سال جاری از کلیه مشترکان بجز مشترکان بخش کشاورزی و روستایی که به ازای هر کیلووات 30 ریال دریافت می‌شد این مبلغ در سال آینده نیز همان 30 ریال است.

وی ادامه داد: برای بیمه کردن مشترکان در برابر آتش‌سوزی نیز آنچه که در بودجه سال 94 آمده برای بخش گاز صد تومان و برای برق 50 تومان بوده است که این مبلغ نیز همانند بودجه 93 است.

فلاحتیان همچنین ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور را ده هزار و 800 مگاوات اعلام کرد و گفت: میزان تولید برق از واحدهای برق‌آبی در سال 93 رکورد زد و امسال از این لحاظ سال بی‌نظیری بوده است اما با توجه به محدودیت شدید منابع آبی، استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی در سال 94 همانند سال 93 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بستگی به میزان بارندگی‌ها دارد.

معاون وزیر نیرو از کمبود اعتبار حدود ده هزار میلیارد تومانی صنعت برق در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: امسال در بخش جاری 3540 میلیارد تومان و در بخش سرمایه‌ای 6300 میلیارد تومان کسری اعتبار داریم.

وی درباره بدهی‌های وزارت نیرو در بخش برق نیز گفت: 50 درصد بدهی‌های ما به بانک‌ها به‌دلیل دریافت وام و انتشار اوراق مشارکت برای ساخت نیروگاه‌هاست که این نیروگاه‌ها به‌عنوان دارایی بابت رد دیون واگذار شده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که این نیروگاه‌ها در جهت پرداخت بدهی دولت واگذار شده‌اند، با هماهنگی به‌عمل آمده این بخش از بدهی‌ها به دولت واگذار می‌شود.

فلاحتیان اظهار کرد: در ابتدای دولت، مجموع بدهی‌های وزارت نیرو 20 هزار میلیارد تومان بود که ما سعی کردیم بدهی‌ها افزایش نیابد اما این بدهی‌ها تا پایان امسال بین 22 تا 23 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته با همکاری دولت و مجلس ساماندهی می‌شود.وی افزود: اگر دولت مابه‌التفاوت فروش نرخ تکلیفی برق با قیمت تمام‌شده آن در پنج سال گذشته را پرداخت کند و بدهی بانکی به دولت منتقل شود، ما بدهی نخواهیم داشت.

معاون وزیرنیرو درباره وضعیت صادرات برق نیز اظهار کرد: پارسال 11.7 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر و حدود 3.7 میلیارد کیلووات‌ساعت برق وارد کردیم اما امسال با توجه به مسائل موجود در عراق و منطقه، صادرات برق درمجموع 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در زمان حاضر، از دو کشور ترکمنستان و ارمنستان به‌طور متوسط 600 مگاوات برق وارد و به بقیه کشورها صادر می‌کنیم.

فلاحتیان از ارائه پیشنهادی به جمهوری آذربایجان برای واردات برق و جبران کسری برق در تابستان خبر داد و گفت: اگر توافق با این کشور حاصل شود، حداکثر 500 مگاوات از این کشور تامین می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به نرخ فروش برق در کشور به‌طور متوسط 50 تومان و واردات برق با نرخ سوخت بین‌المللی، واردات برق بجز در مواقع اجتناب‌ناپذیر اقتصادی نیست و راهبرد ما صادرات برق و واردات برق در شرایط موردنیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها