بازگشت بحران سیاسی به عراق

در پی ترور یکی از رهبران عشایر در عراق و مشکلات امنیتی اخیر در بغداد، فراکسیون‌های سنی و احزاب لیبرال هم‌پیمان آنها در پارلمان این کشور، فعالیت‌های پارلمانی‌ خود را به حال تعلیق درآوردند.
کد خبر: ۷۷۰۹۳۷

اخبار تائید نشده‌ای از تعلیق فعالیت برخی وزرای سنی کابینه العبادی و معاونان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر نیز منتشر شده است.

تحلیلگران این تنش‌های سیاسی را در جهت فلج کردن دولت حیدر العبادی بخصوص در شرایطی می‌دانند که این دولت می‌رود تا به کمک نیروهای مردمی ضربات نهایی را بر گروه تروریستی داعش وارد کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، تصمیم خروج اعضای پارلمان پس از نشست رهبران «ائتلاف نیروهای ملی عراق» که همه احزاب و جریان‌های عرب سنی را دربرمی‌گیرد و ائتلاف لیبرال «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی در منزل سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق اتخاذ شد.

برخی دیگر از چهره‌های لیبرال عراق نیز در این نشست حضور داشتند و شرکت‌کنندگان پس از چند ساعت مذاکره تصمیم گرفتند فعالیت‌های پارلمانی خود را به طور کامل به حال تعلیق درآورند.

این اقدام در واقع مرحله اول فشار به حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود. رئیس پارلمان عراق اعلام کرده‌ است وزرای سنی کابینه و نیز اسامه نجیفی و ایاد علاوی معاونان رئیس‌جمهور، صالح مطلک معاون نخست‌وزیر و خود سلیم جبوری رئیس پارلمان نیز به جمع معترضان پیوسته‌اند و فعالیت‌های خود را به حال تعلیق درآورده‌اند.

احزاب و جریان‌های سنی عراق خواهان برچیده شدن نیروهای داوطلب مردمی هستند که غالبا از شیعیان تشکیل شده‌ و اکنون بخشی از امنیت پایتخت را تامین می‌کنند. این اقدام گروه‌های مذکور تهدیدی جدی برای نخست‌وزیری العبادی و نیز اوضاع سیاسی در عراق محسوب می‌شود.

روز پنجشنبه شبه‌نظامیان ناشناس در یک عملیات کمین در حومه بغداد قاسم سویدان الجنابی، یکی از رهبران سرشناس عشایر عراقی به همراه فرزند و هشت نفر از محافظانش را دستگیر کردند و به قتل رساندند و زید السویدان الجنابی از نمایندگان پارلمان عراق و برادرزاده این فرد نیز ربوده شد. وی ساعاتی بعد آزاد شد. گروه‌های سنی عراق نیروهای داوطلب مردمی را در این امر دخیل می‌دانند.

بحران پیش آمده در عراق اولین آزمون جدی برای دولت حیدرالعبادی محسوب می‌شود. پس از روی کار آمدن وی تاحدود زیادی اختلافات سیاسی در عراق کنار گذاشته شده بود.

روز شنبه حیدر العبادی ربوده شدن زید الجبابی نماینده مجلس عراق و کشته شدن همراهان او را در شمال بغداد محکوم و آن را اقدام مجرمانه توصیف کرد.

وی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد با مشت آهنین با هر کسی که به خود اجازه می‌دهد امنیت و حیات عراقی‌ها را به خطر بیندازد، برخورد خواهد شد.

اوضاع سیاسی عراق در شرایطی بحرانی می‌شود که نیروهای نظامی این کشور می‌گویند موفق شده‌اند حمله سنگین گروه داعش به سد العظیم را در استان دیالی دفع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها