اقدام وحشیانه گروه تروریستی تکفیری داعش در زنده زنده سوزاندن یک خلبان اردنی با تنفر جهانی مواجه شده است.
کد خبر: ۷۶۷۴۲۷
واکنش‌های جهانی به جنایت تازه داعش

قساوت این جنایت در حدی بود که کمتر کسی می‌توانست با شنیدن آن ابراز انزجار نکند. از لحظه پخش خبر تاکنون شخصیت‌ها، دولت‌ها و گروه‌های سیاسی و مذهبی بسیاری از سراسر جهان نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و به گونه‌ای آن را محکوم کردند.

این واکنش‌ها از شیخ علی سلمان، رهبر انقلابیون بحرین که خود در زندان است گرفته تا مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که دولت اردن از یک‌سو بلافاصله دست به اعدام دو نفر از اعضای القاعده زد و از سوی دیگر اعلام کرد مشارکتش را در ائتلاف ضد داعش به تعلیق درآورده است.

اردن دیروز اعلام کرد، ساجده الریشاوی، عامل انتحاری وابسته به القاعده و زیاد الکربولی، یکی از اعضای ارشد این گروه تروریستی را در پی اعدام معاذ الکساسبه، خلبان اردنی بامداد چهارشنبه اعدام کرده است.

محمد المومنی، سخنگوی دولت اردن از اجرای حکم اعدام با طناب دار ساجده الریشاوی خبر داد و گفت: این دو نفر در 80 کیلومتری شهر امان، پایتخت اردن اعدام شدند.

پیشتر قرار بود با آزادی الریشاوی خلبان اردنی نیز آزاد شود، اما این مبادله به نتیجه نرسید. همچنین در خبری اعلام شد داعش اسامی 55 افسر نیروی هوایی اردن را در فهرست ترور خود قرار داده است.

گروه تروریستی داعش در انتهای فیلمی که از لحظه سوزاندن خلبان اردنی پخش شد، اسامی 55 افسر نیروی هوایی را که قصد دارد آنها را به قتل برساند، اعلام کرد.

گفته می‌شود این افراد همان نظامیانی هستند که در عملیات نیروی هوایی اردن علیه داعش مشارکت دارند؛ به همین منظور روز گذشته اردن از تعلیق عملیات هوایی این کشور به عنوان یکی از اعضای فعال ائتلاف بین‌المللی علیه داعش خبر داد.

امارات نیز می‌گوید از دسامبر گذشته حملات ضد داعش را متوقف کرده است. مقامات دولت واشنگتن گفتند، امارات پس از آن‌که معاذ الکساسبه، خلبان نیروی هوایی اردن در نزدیکی رقه سوریه به اسارت گرفته شد، به فرماندهی مرکزی آمریکا اطلاع داد که پروازهای نیروهای هوایی‌اش را به تعلیق درمی‌آورد.

گروه تروریستی داعش در اقدامی وحشیانه روز سه‌شنبه ویدئویی را پخش کرد که نشان می‌داد معاذ الکساسبه، خلبان اردنی را که پیشتر و در پی سقوط جنگنده وی در نزدیکی منطقه رقه سوریه، اسیر کرده بود، زنده زنده سوزانده است.

در این ویدئو معاذ الکساسبه در قفسی آهنین قرار داده شده و بعد او را به آتش می‌کشند. مردم اردن با برگزاری تظاهرات گسترده در مرکز این کشور، خواستار انتقام خون معاذ الکساسبه و نیز اعدام همه زندانیان القاعده شدند.

از شهر الکرک واقع در جنوب اردن نیز خبر رسید که این شهر دچار آشوب شده و در آن صدای تیراندازی شنیده می‌شود. خانواده الکساسبه که بشدت از این حادثه متاثر شده بود، نظام حاکم بر اردن و رأس این نظام و نیز ائتلاف بین‌المللی ضدداعش را مسئول قتل وی دانست. برخی منابع می‌گویند خلبان اردنی یک ماه پیش کشته شده است، اما ارتش اردن با وجود آن‌که اطلاع داشت، خانواده الکساسبه را در جریان امر قرار نداده بود. دولت اردن نیز بعد از اعلام سه روز عزای عمومی، از واکنش محکم و کوبنده کشورش در پاسخ به این اقدام خبر داد. چند ساعت بعد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه اردن در واشنگتن ملاقات کرده و آن دو قول دادند در مقابل گروه تروریستی داعش تسلیم نشوند.

ادامه واکنش‌ها

دانشگاه الازهر مصر هم با صدور بیانیه‌ای به قتل و سوزاندن خلبان اردنی از سوی گروه تروریستی داعش واکنش نشان داد و خواستار از بین بردن گروه تروریستی داعش و کشتن اعضای آن شد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز قتل الکساسبه را بشدت محکوم کرد و زنده‌زنده سوزاندنش را اقدامی وحشیانه توصیف کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هم جنایت وحشیانه داعش در قتل معاذ الکساسبه را با شدیدترین لحن محکوم کرد. عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس ضمن محکوم کردن اعدام معاذ الکساسبه بر حمایت این شورا از اردن و حفظ امنیت و ثبات این کشور تاکید کرد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعدام وحشیانه خلبان اردنی به دست داعش را بشدت محکوم کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز قتل وحشیانه خلبان اردنی گروگان داعش را محکوم کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد، از قتل وحشتناک خلبان اردنی که اعضای داعش او را گروگان گرفته بودند، بسیار خشمگین شده است. شینزو آبه همچنین با دولت و مردم اردن ابراز همدردی و همبستگی کرد و گفت: ژاپن تلاش خود را برای حمایت از بشریت در منطقه افزایش خواهد داد. گروه داعش طی ده روز گذشته دو تبعه ژاپنی را هم سربرید.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ضمن اعلام محکومیت شدید اقدام غیرانسانی و غیراسلامی گروه‌های تروریستی تکفیری در قتل فجیع خلبان اسیر اردنی، با خانواده وی و مردم و دولت اردن ابراز همدردی کرد. افخم همچنین با یادآوری مسئولیت همه جهات موثر در تقویت گروه‌های تروریستی در این جنایت و جنایات مشابه، بار دیگر بر ضرورت اجتناب از برخورد گزینشی با تروریسم و لزوم برخورد قاطع با همه اقدامات جنایتکارانه این گروه‌ها تاکید کرد.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات، تمام سلام نخست‌وزیر لبنان، بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر به همراه وزرای خارجه ترکیه، مراکش، عربستان سعودی و عراق هر یک جداگانه با صدور بیانیه‌ای این جنایت را محکوم کردند.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق طی تماس تلفنی با عاطف الطراونه همتای اردنی خود، اعدام معاذ الکساسبه به دست داعش را محکوم کرد و گفت: عراق و اردن در مقابله با داعش در یک خندق واحد هستند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیز اعدام این خلبان اردنی به دست داعش را محکوم کردند و به دولت اردن تسلیت گفتند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و یحیی موسی از رهبران جنبش حماس این جنایت را محکوم کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها