تهران و مسکو، توافق‌نامه گسترش همکاری‌های نظامی امضا کردند

توافق ایران و روسیه برای‌حل ‌مشکل «اس‌300»

وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران و روسیه در رایزنی‌های دیروز خود توافق‌نامه گسترش همکاری‌های نظامی امضا کردند؛ همچنین اعلام شد طرفین در دیدار خود با توجه به اراده دو کشور در ارتقای روابط دفاعی، برای حل و فصل مشکل سامانه موشکی «اس 300» توافق کردند.
کد خبر: ۷۶۱۸۱۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ حسین دهقان که پس از گفت‌وگو با همتای روس خود در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: آنچه بیشتر مورد توجه است تحلیل مشترک و واحد هر دو کشور درباره مقوله تروریسم، عوامل ناامن‌ساز و بی‌ثبات‌کننده منطقه، سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در امور منطقه و جهانی و نحوه مواجهه و ضرورت همکاری برای مقابله با این عوامل بحران‌ساز است.

سردار دهقان افزود: شرایط حاکم بر منطقه و مسائل بین‌المللی اقتضا می‌کند روسیه و ایــران در سایه همکاری‌ها اثرات پایداری بر تامین صلح، ثبات و امنیت جهانی بگذارند.وی افزود: ایران و روسیه توافق کردند در زمینه نظامی و فناوری‌های نظامی همکاری‌شان را شتاب بخشند تا توان نظامی هر دو کشور برای مقابله با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یابد.

وزیر دفاع کشورمان ابراز امیدواری کرد، ادامه مسیر گذشته با شتاب بیشتری پیش رود و دو کشور، منطقه و جهان شاهد پیامدهای خوب آن باشند.

وزیر دفاع روسیه هم در جمع خبرنگاران تاکید کرد: همکاری ایران و فدراسیون روسیه یکی از عوامل تامین امنیت و ثبات جهانی و منطقه است.

ارتشبد سرگئی شویگو گفت: نتیجه همکاری‌های دو کشور امروز به منصه ظهور رسید و نتیجه آن امضای توافق‌نامه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان ایران و روسیه بود.وی افزود: در مذاکره با وزیر دفاع ایران به تبادل نظر درباره مسائل ضروری امنیت منطقه‌ای و جهانی پرداختیم و مسائل و مباحث درباره مسائل خاورمیانه و افغانستان را بررسی کردیم.

ارتشبد شویگو با تاکید بر این‌که دیدگاه‌های ما به یکدیگر نزدیک و در برخی موارد کاملا مشابه است، گفت: در دیدار امروز بر اهمیت هماهنگی برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی و قاچاق غیرقانونی موادمخدر با توجه به شرایط منطقه تاکید شد.

وزیر دفاع روسیه گفت: تصمیم گرفته شد تا جنبه عملی همکاری دفاعی میان ایران و روسیه افزایش یاید تا بتوانیم آمادگی نظامی دو کشور را افزایش دهیم.

وی افزود: در دیدار امروز اقدامات مورد علاقه طرفین درباره تبادل هیات‌ها، مذاکرات ستادی و آموزش ناظران نیروهای مسلح و مبارزه با تروریسم نیز انجام شد.

ارتشبد شویگو گفت: پیشنهاد طرف روسی درباره همکاری‌های انسان‌دوستانه در زمینه مین‌زدایی مطرح شد و بر توسعه همکاری‌های دریایی بین بنادر و رفت و آمد و توسعه بازدید کشتی‌ها صحه گذاشتیم.

وزیر دفاع روسیه با اشاره به دعوت از سردار دهقان، وزیر دفاع ایران برای حضور در چهارمین کنفرانس بین‌المللی مسکو، ابراز امیدواری کرد مذاکرات و همکاری‌های دو کشور در زمان ریاست فدراسیون روسیه بر ریاست سازمان همکاری‌های شانگهای ادامه داشته باشد.

ارتشبد شویگو افزود: علاقه‌مندی طرف روسی برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران و همکاری و تعامل بیشتر در زمینه نظامی است.

به گزارش ایسنا، سردار دهقان در دیدار وزیر دفاع روسیه، بر لزوم همکاری، همفکری و تعامل طرفین تاکید کرد و افزود: ایران و روسیه به عنوان دو همسایه که دارای دیدگاه‌های مشترک در قبال مسائل سیاسی منطقه‌ای و جهانی هستند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خود، الگویی از همکاری‌های مکمل دو کشور را به نمایش بگذارند.وی گفت: ما معتقدیم شرایط کنونی برای گسترش و توسعه همکاری فرصت مغتنمی است تا با کمک یکدیگر فرمایش رهبر معظم انقلاب را مبنی بر این‌که روسیه مقتدر و ایران مستقل دو رکن مهم ثبات منطقه‌ای و جهانی هستند جامه عمل بپوشانیم.

دهقان با تبیین شرایط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقش مسئولانه خود در مبارزه با تروریسم و کمک به دولت‌ها و ملت‌های منطقه در دفاع از خود ادامه خواهد داد و در قبال تحکیم ثبات و امنیت منطقه مسئولانه عمل خواهد کرد.

محکومیت جنایت اخیر صهیونیست‌ها

وزیر دفاع با محکومیت شدید جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در جولان که به شهادت گروهی از رزمندگان حزب‌الله لبنان منجر شد، گفت: این جنایات که در تداوم اقدامات تروریستی و خونبار این رژیم در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و حمایت‌های آشکار و پنهان آنان از تروریسم تکفیری صورت می‌گیرد و هدفی جز بر هم زدن امنیت منطقه و جهان را دنبال نمی‌کند، پرونده ننگین و سنگین جنایات جنگی این رژیم را تکمیل کرد.

وزیر دفاع با بیان این‌که مسائل و مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود، گفت: دخالت طرف‌های دیگر در رویدادهای منطقه، ضمن پیچیده‌تر کردن شرایط، بر تداوم و افزایش بحران نیز خواهد افزود.

وی تصریح کرد: بی تردید برای رسیدن به امنیت و آرامش پایدار در منطقه و جهان باید با عزمی جهانی ریشه‌های تروریسم، خشونت و افراط‌گرایی را خشکاند.

دهقان گفت: با توجه به این‌که آمریکا و غرب سیاست فرسایش ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های استراتژیک کشورهای مستقل را هدف گرفته‌اند، ایران و روسیه می‌توانند با همکاری، هم‌افزایی و فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه راهبردی با مداخلات توسعه‌طلبانه و زیاده‌خواهی‌های آمریکا مقابله کنند.

وزیر دفاع، اتحاد کشورهای منطقه برای مقابله با خطر تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت و ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای برای مدیریت و مهار بحران‌های ناشی از این خطرات را ضروری دانست و افزود: تقویت ساختارهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی منطقه‌ای نظیر سازمان شانگهای و ایجاد برخی ساختارهای جدید امنیتی در منطقه می‌تواند زمینه غلبه بر این مشکلات و بحران‌ها را فراهم کند.

ارتشبد سرگئی شویگو نیز با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، بر گسترش روابط همه‌جانبه و بلندمدت میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع روسیه با بیان این که ما دارای چالش و تهدید‌های مشترکی هستیم، تصریح کرد: ایران و روسیه می‌توانند با همکاری و مساعی دو طرف با این چالش‌ها و تهدیدات مقابله کنند.

گمانه‌زنی درباره احتمال تحویل اس300

یک مقام روس خبر داد که روسیه احتمالا سامانه‌های اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد.در همین حال خبرگزاری رویانووستی دیروز اعلام کرد که روسیه ممکن است به تعهدات خود مبنی بر تحویل سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ که به دلیل فشارهای غرب تحویل آن مدت‌ها با تاخیر مواجه شده، عمل کند.به گزارش این خبرگزاری این موضوع در دیدار اخیر میان وزیران دفاع روسیه و ایران در تهران مطرح شده است.به گزارش تسنیم ،ریانووستی به نقل از «لئونید ایواشوف» از مقامات نظامی روسیه اعلام کرد: این گام در راستای همکاری اقتصادی و فناوری تسلیحاتی اتخاذ شده و دست‌کم سامانه‌های دفاعی نظیر اس۳۰۰ و اس۴۰۰ احتمالا به ایران تحویل داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها