خودروها براساس شکل ظاهری در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شود. یکی از این گروه‌ها خودروهایی موسوم به سدان است. در حقیقت، خودروهای سدان همان خودروهای معمولی یا اصطلاحا صندوق‌دار است. گفته می‌شود این گروه از خودروها متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو را دارد. بنابراین به نظر می‌رسد خودروهای سدان مناسب‌ترین خودروهای شهری خانوادگی باشد.
کد خبر: ۷۵۸۸۸۷
5 خودروی سدان شهری زیر ذره‌بین

البته از نظر قیمت و امکانات می‌توان خودروهای سدان را هم در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. ما در این مقاله پنج خودروی سدان هیوندای الانترا، مزدا 3، کیا سراتو، تویوتا کرولا و هوندا سیویک که رقیب همدیگر هستند و از نظر قیمت، شکل ظاهری و بسیاری از امکانات و مشخصات فنی بیشترین شباهت را دارند مورد مقایسه قرار داده‌ایم. اگر قصد خرید یکی از این سدان‌های خانوادگی را دارید شاید این بررسی مقایسه‌ای بتواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

هیوندای الانترا

هیوندای الانترا ازجمله خودروهایی است که در مدت زمان کوتاهی پس از ورود به بازار ایران توانسته عنوان یکی از موفق‌ترین کره‌ای‌های خودرو چیزی از خودروهای سدان هم‌خانو بازار خودرو را از آن خود کند. از نظر طراحی ظاهری، این اده خود کم ندارد. چراغ‌های جلوی الانترا کشیده است و تا بالای چرخ‌های جلو امتداد پیدا می‌کند. چراغ‌ها به حسگر نور مجهز است و براساس میزان نور محیط به طور خودکار خاموش و روشن می‌شود. اگر بخواهیم ویژگی‌های ظاهری این خودرو را از نظر آیرودینامیکی بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم از این نظر الانترا نمره خوبی می‌گیرد. روی بدنه کناری خودرو دو خط دیده می‌شود؛ یکی از این خط‌ها از در جلو شروع شده و تا چراغ عقب امتداد پیدا می‌کند. خط دیگر روی بدنه خودرو در قسمت پایین درها قرار دارد. می‌توان برای چرخ‌ها رینگ 16 یا 17 اینچی سفارش داد. چراغ‌های عقب خودرو کشیده و از هماهنگی خوبی با شکل ظاهری خودرو برخوردار است. حسگرهای پارک خودرو در قسمت بالای چراغ‌های مه‌شکن عقب قرار دارد. اگرچه موتور این خودرو در مقایسه با رقیب سرسخت آن یعنی مزدا 3 کم‌حجم‌تر است، اما قدرت موتور آن با دیگر رقبا سرسختانه رقابت می‌کند. صندلی عقب این خودرو جادار است. وقتی سوار این خودرو می‌شوید آنچه بیش از هر ویژگی دیگر توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی به روز کابین داخلی است. آینه‌های این خودرو مجهز به گرمکن و برقی است. الانترا مانند دیگر رقبا به یک سان‌روف ساده مجهز است. سیستم ورود بدون کلید از دیگر امکانات این خودروست. به این ترتیب که با در دست داشتن کلید وارد خودرو می‌شوید و با فشاردادن کلیدی که نقش استارت را دارد این خودرو روشن می‌شود. سیستم تهویه مطبوع این خودرو به طور خودکار تنظیم می‌شود و برای سرنشینان عقب و جلو سیستم‌های تهویه جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. گیربکس این خودرو از نوع تیپ‌ترونیک است که در حالت دستی، راننده پنج دنده در اختیار دارد.یکی از دیگر ویژگی‌هایی که رانندگی با الانترا را دلپذیر می‌کند، دید خوب راننده به اطراف است. اگر بخواهید این خودرو را در یک جمع‌بندی کلی با دیگر رقبا مقایسه کنید به این نتیجه می‌رسید که الانترا در مقایسه با رقبای ژاپنی مانند مزدا 3 و تویوتا کرولا از نظر سطح امکانات و تجهیزات در سطح بالاتری قرار دارد. از نظر ظاهری هم بسیار جذاب به نظر می‌رسد و از نظر قیمت هم شرایط بهتری دارد.

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1797 سی‌سی

حداکثر قدرت: 148 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 178 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر: 9.4 لیتر

قیمت بازار آزاد: 103 تا 111 میلیون تومان

مزدا 3

یکی از ویژگی‌های شاخص مزدا 3 شکل ظاهری این خودروست و با وجود این که چند سالی از ورود این خودرو به بازار می‌گذرد هنوز هم ظاهر این خودرو به روز است. چراغ‌های جلوی مزدا 3 از نوع زنون است و سر پیچ‌های این چراغ‌ها از حرکت چرخشی برخوردار است. سیستم شست‌وشوی چراغ‌ها از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این خودرو است. این چراغ‌ها بسیار گرانقیمت است و چنانچه یکی از آنها بشکند و مجبور به تعویض آن شوید باید حدود دو میلیون تومان بپردازید. رینگ چرخ‌ها 16 اینچی است. چراغ‌های عقب مزدا 3 از نوع LED است. اگرچه صندوق عقب جادار و بزرگی دارد، اما صندلی‌های عقب خودرو خیلی جادار نیست و اگر قرار باشد سه نفر بزرگسال عقب خودرو بنشینند خیلی احساس راحتی نمی‌کنند. وقتی سوار این خودرو می‌شوید نخستین ویژگی که جلب توجه می‌کند طراحی و کیفیت خوب اجزای داخلی است. برای سرنشینان عقب و جلو در خودرو امکانات تهویه مطبوع جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. حسگر نور تعبیه شده برای چراغ‌ها روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. حسگر باران نیز سرعت برف‌پاک‌کن‌ها را تنظیم می‌کند. سیستم کروز کنترل از طریق کلید روی فرمان کنترل می‌شود. روی سقف مزدا 3 سان‌روف ساده‌ای نصب شده است. اگر بخواهیم درباره ایمنی این خودرو صحبت کنیم باید بگوییم با توجه به وجود شش کیسه هوا در داخل کابین از ایمنی قابل قبولی برخوردار است. بالای داشبورد این خودرو دو صفحه نمایش دیده می‌شود. روی یکی از نمایشگرها اطلاعاتی مانند مصرف سوخت و مسافت طی شده به نمایش درمی‌آید و روی نمایشگر دیگر اطلاعات سیستم صوتی و تهویه مطبوع قابل مشاهده است. وقتی رانندگی با مزدا 3 را تجربه می‌کنید به طور محسوسی متوجه می‌شوید یک خودروی اصیل ژاپنی است. گیربکس این خودرو پنج سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به طور دستی است. یکی از ویژگی‌هایی که شاید بتوان آن را نقطه ضعف این خودرو به شمار آورد ارتفاع کم خودرو است. با افزایش تعداد سرنشینیان احتمال برخورد کف خودرو با سطح جاده وجود دارد. با این حال موتور دو لیتری خودرو از عملکرد خوبی برخوردار است. چنین شتابی برای یک خودروی سدان شهری متوسط بسیار خوب است. در حقیقت، مزدا 3 یک خودروی ژاپنی با کیفیت و عملکرد خوب است. اگرچه قطعات جانبی این خودرو بسیار گرانقیمت است، اما به نظر می‌رسد می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های کم‌جمعیت باشد.

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 2000 سی‌سی

حداکثر قدرت: 145 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 187 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد: 9.2 ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر: 8.4 لیتر

قیمت بازار آزاد: 118تا 145میلیون تومان

تویوتا کرولا

این سدان ژاپنی افتخارات و عناوین زیادی را از آن خود کرده است. این نسل از کرولا از نظر شکل ظاهری و مشخصات فنی یک خودرو بسیار جدید و امروزی به نظر می‌رسد. کرولا در سه نوع XLI، XLI ویژه و GLI در بازار موجود است. هر سه نوع کرولا از نظر سیستم پیشرانه مشابه است و تفاوت آنها در نوع تجهیزات و امکانات خلاصه می‌شود. چراغ‌های جلوی این خودرو کاملا کشیده بوده و با چند نوار کرومی به هم متصل می‌شود. تنظیم ارتفاع چراغ‌ها به طور خودکار انجام می‌شود. چرخ‌ها به رینگ‌های 16 اینچی مجهز شده‌ است. نمای عقب این خودرو بسیار ساده بوده و در عین حال زیبا به نظر می‌رسد. صندوق عقب تویوتا کرولا بسیار جادار است. نسل جدید کرولا به موتور چهار سیلندر دو لیتری مجهز شده است. صندلی عقب خودرو بسیار راحت است. وقتی در داخل اتاق خودرو می‌نشینید طراحی داخلی خودرو که جدید و ساده است بیش از هر ویژگی دیگری توجه شما را به خود جلب می‌کند. اجزای داخلی کرولا خیلی خوب طراحی شده، اگرچه طراحی داشبورد این خودرو در مقایسه با مزدا 3 و هوندا سیویک ساده است. سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل و آینه‌های برقی از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این خودروست.

سیستم تهویه مطبوع این خودرو نیز مانند رقبای دیگری که در این گروه قرار دارد به طور خودکار تنظیم می‌شود. یکی از دیگر ویژگی‌های مشترک این خودرو و دیگر رقبا داشتن سان‌روف ساده است. برخلاف مزدا3، الانترا و سراتو که روکش چرمی دارند روکش صندلی‌های کرولا پارچه‌ای است. در این خودرو نیز مانند هوندا سیویک امکان تعویض دستی دنده‌ها وجود ندارد که شاید این ویژگی از نظر جوان‌تر‌ها خیلی خوشایند نباشد. ترمزهای الانتراهای جدید در مقایسه با انواع قبلی بهتر شده و راننده و سرنشینیان امنیت بیشتری را در این خودرو احساس می‌کنند. اگرچه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با اختصاص هزینه‌ای معادل قیمت این خودرو، خودروی دیگری از میان رقبای کره‌ای انتخاب ‌کنند که از نظر ظاهری جذاب‌تر است و امکانات بیشتری دارد، اما کرولا یک خودروی ژاپنی اصیل و باکیفیت است که امتحانش را بخوبی پس داده است.

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1987 سی‌سی

حداکثر قدرت: 145 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 187 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 4 دنده اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: 9.7ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی: 7.3 لیتر

قیمت بازار آزاد: 118 تا 138 میلیون تومان

هوندا سیویک

این خودروی اصیل و معروف در بازارهای بزرگ جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و سرسخت‌ترین رقبای این گروه به شمار می‌آید. وقتی به نمای ظاهری این خودرو نگاه می‌کنید، اندکی خشن به نظر می‌رسد، اما اگر نگاهی متفاوت به آن داشته باشید چهره خندانی که در پشت این ظاهر خشن مخفی شده نمایان خواهد شد. نمای جلوی این خودرو اسپرت بوده و این ویژگی مورد توجه بسیاری از جوانان قرار گرفته است. در نمای کناری دو خط در قسمت بالا و پایین خودرو دیده می‌شود که شکل هندسی خاصی را روی بدنه ایجاد کرده است. وقتی نمایی از کنار این خودرو را با دقت زیر نظر قرار می‌دهید متوجه ساختار دماغه‌ای شکل قسمت جلوی خودرو می‌شوید. این ویژگی از نظر آیرودینامیکی موجب بهبود قابلیت‌های حرکتی خودرو می‌شود. چرخ‌های این خودرو نیز مانند دیگر رقبا به رینگ 16 اینچی مجهز شده است. نمای عقب هوندا سیویک بسیار ساده است. روی سپر عقب خودرو جایی برای خروجی اگزوز در نظر گرفته نشده است. به علاوه خبر بد این که در صندوق عقب از طریق کلید باز می‌شود. صندوق عقب این خودرو بسیار جادار بوده و حجم آن با صندوق عقب مزدا 3 تقریبا برابر است.

در مقایسه با رقبا این خودرو بین دو خودروی مزدا 3 و کرولا قرار می‌گیرد. فضای صندلی عقب هوندا سیویک خیلی جادار نیست. روکش صندلی‌هایش مانند کرولا از جنس پارچه است. برای نمایش اطلاعات در پشت فرمان کوچک این خودرو دو بخش مجزا در نظر گرفته شده است. در بخش بالا، کیلومتر شمار دیجیتال قرار دارد و در بخش پایین اطلاعات مربوط به دور موتور به نمایش درمی‌آید.

هوندا سیویک به سیستم VSA مجهز است. وقتی این سیستم روشن باشد با تقسیم میزان ترمز بین چرخ‌ها، چسبندگی خودرو با سطح جاده تنظیم می‌شود. سانروف و سیستم ورود بدون کلید از امکانات قابل نصب روی این خودروست. رانندگی با این خودرو در مقایسه با کرولا تا حدی راحت‌تر است. این خودرو نیز مانند کرولا مشکل نبود امکان تعویض دستی دنده را دارد. تمرکز اصلی هوندا سیویک روی مصرف سوخت بوده است؛ به همین دلیل نوار افقی مقابل راننده میزان مصرف سوخت را به صورت دیجیتال نشان می‌دهد.

در کنار کیلومترشمار دیجیتال این خودرو دو نوار دیده می‌شود. اگر حالت رانندگی از نظر مصرف سوخت بهینه باشد این نوارها به رنگ سبز و چنانچه رانندگی در شرایط بهینه نباشد این نوار به رنگ آبی دیده می‌شود. در این خودرو کلیدی طراحی شده است که با فشار دادن آن با تغییراتی مانند کاهش توان یا کاهش سرعت حرکت فن سیستم تهویه، مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند. با وجود این که تمرکز اصلی طراحان هوندا سیویک روی مصرف سوخت بوده، اما شتاب خودرو به عنوان خودروی شهری بسیار مناسب است. این خودرو کاملا به‌روز و مدرن و به امکانات بسیار خوبی مجهز شده است. ممکن است از نظر شکل ظاهری و امکانات در مقایسه به پای رقبای کره‌ای خود نرسد، اما از نظر کیفیت و فناوری در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1798 سی‌سی

حداکثر قدرت: 139 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 177 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 5 دنده اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: 10.4 ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر: 8.4 لیتر

قیمت بازار آزاد: 125 تا 142 میلیون تومان

کیا سراتو

کیا سراتو از دیگر خودروهایی است که به عنوان یک سدان کوچک مورد توجه قرار گرفته است. شکل ظاهری این خودرو در مقایسه با دیگر رقبا مطلوب است. نخستین مشخصه‌ای که در نمای جلوی این خودرو جلب توجه می‌کند جلو پنجره مشبک سراتوست. چراغ‌های جلوی سراتو به حسگر نور مجهز است و به طور خودکار خاموش و روشن می‌شود. چرخ‌ها به رینگ‌های 17 اینچی مجهز است. اگرچه قسمت عقب خودرو از نظر ظاهری ساده است، اما جذاب به نظر می‌رسد. روی سپر عقب خروجی اگزوز خودرو دیده می‌شود که موجب متفاوت شدن این خودرو شده است. صندوق عقب سراتو جادار بوده و از این نظر برای یک خانواده کم‌جمعیت مناسب است. صندلی عقب خودرو راحت است، اما افرادی که قد بلندی دارند از نشستن روی صندلی‌های عقب این خودرو احساس راحتی نمی‌کنند. طراحی قسمت جلوی کابین خودرو بسیار به روز به نظر می‌رسد. کلیدهای مختلفی روی بخش میانی کنسول جلوی خودرو تعبیه شده است که راننده براحتی به آنها دسترسی دارد. این خودرو نیز مانند دیگر رقبای خود به یک سان‌روف ساده مجهز شده است. آینه‌های جانبی به طور خودکار باز و بسته می‌شود. سراتو به سیستم ورود بدون کلید مجهز شده است. سیستم تهویه مطبوع سرنشینان جلو از قابلیت تنظیم خودکار برخوردار بوده و دو خروجی مجزا برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. تنظیمات صندلی قابل ذخیره است. بین کیلومترشمار و دورشمار موتور خودرو در پشت فرمان یک نوار افقی دیده می‌شود که میزان مصرف سوخت لحظه‌ای را نشان می‌دهد. مشکلاتی مانند خشکی خودرو و سر و صدای زیادی که به داخل اتاق خودرو راه پیدا می‌کرد در این نوع سراتو از میان برداشته شده است. سراتو از نظر شتاب به عنوان یک خودروی شهری خانوادگی گزینه مناسبی است و در گروه خودروهای کم‌مصرف قرار می‌گیرد.

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1999 سی‌سی

حداکثر قدرت: 161 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 209 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد: 10.5 ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر: 9.8 لیتر

قیمت بازار آزاد: 105 تا 135 میلیون تومان

فرانک فراهانی‌جم‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها