تجربه آخرین بازی‌ها با بهترین کیبوردها

بررسی و مقایسه 3 مدل از بهترین صفحه کلیدهای مناسب بازی

گیمرها معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ پی‌سی‌بازها و کنسول بازها. دسته اول اذعان دارند کار با کنترلر کنسول‌ها برایشان سخت است و دسته دوم برعکس می‌گویند کیبورد به درد بازی‌کردن نمی‌خورد. حالا نسل جدیدی از کیبوردهای تمام رنگی به بازار آمده که می‌تواند ادعای کنسول بازها را زیر سوال ببرد. در ادامه سه مدل از بهترین‌های این سری کیبوردها را با نام‌های Corsair Gaming K70، Logitech G910 Orion Spark و Razer BlackWidow Chroma از منظرهای مختلف بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۷۵۸۶۲۸
بررسی و مقایسه 3 مدل از بهترین صفحه کلیدهای مناسب بازی

گیمرها معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ پی‌سی‌بازها و کنسول بازها. دسته اول اذعان دارند کار با کنترلر کنسول‌ها برایشان سخت است و دسته دوم برعکس می‌گویند کیبورد به درد بازی‌کردن نمی‌خورد. حالا نسل جدیدی از کیبوردهای تمام رنگی به بازار آمده که می‌تواند ادعای کنسول بازها را زیر سوال ببرد. در ادامه سه مدل از بهترین‌های این سری کیبوردها را با نام‌های Corsair Gaming K70، Logitech G910 Orion Spark و Razer BlackWidow Chroma از منظرهای مختلف بررسی می‌کنیم.

طراحی

از نظر طراحی مدل Orion از دو مدل دیگر ظاهری مدرن‌تر و جدید دارد. طراحی K70 با این که هنوز عالی است، اما دقیقا همان ظاهر مدل قبلی را دارد و فقط کمی بلندتر شده است. همچنین استفاده از کلیدهای RGB (که منظور همان رنگ‌های زرد، سبز و آبی است) جلای خاصی به این کیبورد بخشیده و آن را زیباتر از دیگر مدل‌ها کرده است. البته استفاده دائم از این کیبورد خستگی می‌آورد، درحالی که مدل Chroma جای کوچکی برای استراحت دست‌های گیمرها دارد که برای بسیاری از کاربران یک ویژگی قابل توجه محسوب می‌شود. طراحی نور همه دکمه‌های کیبورد این مدل قابل تغییر است. به‌عنوان مثال می‌توانید فقط کلیدهای wsad را که از فرامین اصلی در بیشتر بازی‌های ریانه‌ای است، روشن کنید. در کل می‌توان گفت طراحی Chroma در مقایسه با دیگر رقبا بهتر است.

کلیدها

همکاری K70 با چری باعث شده صفحه کلیدهای بسیار باکیفیت و با نور بهتری برای کیبورد خود ایجاد کند. در حقیقت لامپ‌های تعبیه شده در این کیبوردها طوری است که روی برد مدار چاپی کیبورد قرار گرفته‌اند و نورشان با لنز مخصوصی متمرکز شده، به همین علت هر کلید می‌تواند رنگ مختلفی داشته باشد. در دو مدل دیگر، از صفحه کلید اختصاصی این دو شرکت استفاده شده که کیفیت قابل قبولی دارند، اما در بیشتر موارد از کیفیت پایین‌تری نسبت به K70 برخوردار هستند. نور رنگ آنها جلوه کمتری دارد و عکس‌العمل دکمه‌ها به طور نامحسوسی کمتر است. این دو مدل کیبورد اکنون نسبت به دیگر کیبوردهای بازار، فناوری بهتر و جلوتری دارند، اما همکاری K70 با چری باعث شده یک سروگردن از این دو رقیب بالاتر باشد.

نرم‌افزار

نرم‌افزار هر کیبورد یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن بویژه در نسل جدید کیبوردهاست. انتخاب بهترین نرم‌افزار بین این سه رقیب یکی از سخت‌ترین انتخاب‌هاست، زیرا هر سه کیبورد رابطه تعاملی خوبی با کاربر خود برقرار می‌کنند، اما تفاوت‌هایی هر چند اندک نیز وجود دارد. برای مثال K70 در این زمینه بیشترین رابط کاربری را دارد، طوری که می‌توان پروفایل‌های مختلفی با تنظیمات کاملا متنوع برای هر کاربر ساخت. این کیبورد ایرادهای انگشت‌شماری نیز دارد که حین کار کردن با آنها مواجه می‌شوید؛ مثل هنگ کردن‌های آنی. Chroma هم همین قابلیت‌ها را دارد، اما گاهی تنظیمات ماکرو برای بعضی بازی‌ها کار نمی‌کند. برای مثال در بازی وارکرافت این تنظیمات قابل استفاده و در بازی «جنگ ستارگان:جمهوری قدیمی» کاربردی ندارد. همچنین بعضی از تنظیمات برای کانفیک شدن بدرستی برای انگشتان دست و آناتومی آن ساخته نشده‌اند. در آخر مدل جدید لاجیتک یعنیOrion کمترین ایراد را دارد. این کیبورد خود به خود سیستم را برای پیدا کردن بازی‌های نصب شده روی آن جستجو می‌کند و تنظیمات پیش‌فرض را پیشنهاد می‌دهد. تنظیمات پروفایل در این مدل از همه رقبا سرراست‌تر و سریع‌تر است. در کل برنده این بخش قطعا Orion است.

عملکرد

انتخاب هریک از این سه کیبورد در نحوه عملکرد، بیشتر به نوع بازی‌های مورد علاقه شما بازمی‌گردد. طبق تجربیات بازی بازان مختلف، مدل K70 بهترین کیبورد برای بازی‌های استراتژی (مثل بازی رم)، اکشن ماجراجویی (مثل بازی مکس پین) و بازی‌های اول شخص (مثل سری ندای وظیفه) است. مدل Chroma نیز همین قابلیت‌ها را دارد، ولی کار کردن با آن کمی سخت‌تر از K70 هست و به اصطلاح راه دست نیست. از سوی دیگر مدل Orion بهترین کیبورد برای بازی‌های آنلاین استراتژی ـ نقش‌آفرینی مثل سری بازی‌های وارکرافت، اژدهایان و سیاهچاله‌هاست. این کیبورد با داشتن 9 دکمه ماکرو، تنظیمات و پروفایل‌های مختلف، بهترین انتخاب برای کسانی است که بازی‌هایی با شخصیت‌های زیاد (مثلا وجود مبارز، جادوگر و شوالیه در بازی یا حتی گروهی از کاراکترهای یکسان مثل سربازان ارک‌ها در بازی وارکرافت) را ترجیح می‌دهند. در مجموع برنده این بخش K70 است. اگر در دنیای نت جستجو کنید، می‌بینید بیشتر گیمرها دلیل انتخاب این کیبورد در بهترین عملکرد را حس گیمر بودنی که کیبورد انتقال می‌دهد و همچنین دسترسی راحت‌تر به کلیدهای مختلف عنوان می‌کنند.

روشنایی

این کیبوردهای رنگی افکت‌های نوری بسیار خوبی روی دکمه‌های خود دارند که علاوه بر زیبایی، جنبه گیمینگ خاصی دارد. مدل Orion متاسفانه فاقد تنظیمات دلخواه برای رنگ و میزان روشنایی نور دکمه‌های کیبورد است. مدل Chroma کمی بهتر است و اجازه تنظیمات خاص نور برای دکمه‌ها را به کاربر می‌دهد، اما نمی‌توان افکت‌های کاملا دلخواه را روی نور و رنگ‌ها تنظیم کرد. از طرف دیگر مدل K70 آن‌قدر گزینه برای تنظیمات دلخواه نور و روشنایی دکمه‌های کیبورد دارد که گاهی ساعت‌ها مشغول درست کردن این تنظیمات می‌شوید و متوجه گذر زمان نمی‌شوید. ایجاد افکت‌های کاملا سفارشی از مزیت‌های بزرگ این کیبورد نسبت به دیگر رقبا به حساب می‌آید و بی‌بروبرگرد مدل K70 مدال طلای این بخش را به گردن می‌آویزد. بهتر است بدانید این افکت‌های متنوع، بسادگی قابل تنظیم هستند.

قیمت

در بازار جهانی K70 و Chroma هر کدام تا زمان نوشته شدن این مطلب 170 و مدلOrion 180 دلار قیمت داشت. گفتنی است Orion ویژگی برتری نسبت به دو رقیب خود ندارد که ارزش گران تر بودن را داشته باشد. از آنجا که هر دو مدل K70 و Chroma قیمت یکسانی دارند، انتخاب کیبورد برتر دشوار است. هر دو مدل مزایا و معایبی دارند، پس باید به مسائل جانبی کیبوردها دقت کنیم. مدل Chroma یک پورت USB نیز دارد که می‌توان وسایل جانبی مختلفی مثل ماوس، میکروفن و هدفون را به جای پشت کیس دستگاه مستقیم به خود کیبورد وصل کرد. این قابلیت برای گیمرهایی که چند نفره بازی می‌کنند یا برای استفاده در گیم‌نت‌ها بسیار مفید و به صرفه است، زیرا دیگر به خرید یک کابل بلند یا هاب برای وصل کردن این دستگاه‌ها نیازی نیست. اما کیبورد K70 وسیله جانبی خاصی ندارد و فقط می‌توانید از خود کیبورد لذت ببرید. بنابراین اگر از این زاویه آنها را مقایسه کنیم، Chroma به صرفه‌تر است، زیرا با وجود داشتن قیمت مشابه، دارای یک قابلیت بیشتر است. این کیبوردها به دلیل قیمت بالا، در بازار ایران به آسانی یافت نمی‌شوند. کیبورد Chroma راحت‌تر از دو مدل دیگر در بازار ایران پیدا می‌شود و حدود 600 تا 650 هزار تومان قیمت دارد. مدل Orion نیز با قیمت650 تا 700 هزار تومان فروخته می‌شود. اگر بتوانید K70 را در بازار ایران پیدا کنید، احتمالا 600 تا 650 هزار تومان قیمت آن خواهد بود.

در آخر

باز هم باید تاکید شود انتخاب یکی از این سه مدل کاملا به نوع بازی‌ای که انجام می‌دهید، بستگی دارد. هر سه، مزایا و معایبی دارند که سعی کردیم به آنها بپردازیم، اما همان طور که در جدول زیر می‌بینید، مدل K70 در بسیاری از موارد در این رقابت سخت از دیگر رقبا جلو افتاده است. کیبوردی جمع و جور با طراحی بسیار زیبا که با فناوری چری ادغام شده و حداقل تا چند سال آینده روی میز رایانه شما کار خواهد کرد.

آرش پارساپور / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ami_ald
-
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
كلا كوبیدین تو سر G910 !!!

به نظر من G910 بتهرین كیبرد برای گیمه یكی از مشكلات كیبرد های ریزر اینه كه نور از دور كلیدا میزنه بیرون و این اصلا خوب نیست ولی كیبرد لاجیتك فقط كلیدو روشن میكنه و كلیداش جوری ساخه شدن كه به اشباه انگشتت روی كلید دیگه ای نره
یكی دیگه از بدی های كیبرد های ریزر اینه كه چراغای روشن بودن caps lock و اینارو نداره به نظر من این خیلی ضعف بزرگیه!

نیازمندی ها