جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر امسال چهارمین سال برگزاری خود را پشت سر میگذارد. چه معیارهایی را برای برگزاری در نظر گرفتید و در این دوره اجراکنندگان با چه معیاری انتخاب شدهاند؟
معیارهای ما حدود 20 سال پیش با آغاز فعالیتهای گروه موسیقی تهران تعریف شده و بهتدریج با برگزاری جشنوارههای موسیقی کلاسیک تا معاصر به شکل آرمانی خود رسیده است. با در نظر گرفتن غفلت تاریخی که در وطن ما در مورد «موسیقی تفکر» شده است، با همکاری استاد گرانقدر فریماه قوامصدری برنامههای پژوهشی ترتیب دادیم که معمولا در دانشگاهها انجام میشد و ورود برای عموم آزاد بود. همزمان با برنامههای پژوهشی، کنسرتهایی با عنوان «دیروز و امروز» برگزار کردیم که موسیقی کلاسیک در کنار موسیقی امروز به شنونده معرفی میشد.
حدود 25 برنامه دیروز و امروز داشتیم و در ادامه کنسرتهایی با عنوان «نگاهی دیگر» برگزار کردیم که در آنها موسیقی معاصر بود. آرام آرام دریافتیم نیاز به دوسالانههای رقابتی احساس میشود که جوانان به معنای واقعی آماده اجرای صحنه شوند و هنگامی که این آمادگی را تشخیص دادیم، تصمیم به برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر گرفتیم که این روزها شاهد چهارمین دوره آن هستیم.
آثاری که توسط نوازندگان و گروهها اجرا میشود چقدر توسط آهنگسازان جوان فعال در حوزه موسیقی مدرن ساخته شده و آیا از اهداف و رویکردهای آن توجه به جوانان است؟
به طور کلی، من در آهنگسازی حرفهای معیار سنی را صحیح نمیدانم. در محیط آموزشی رده سنی موضوع دیگری است، اما هنگامی که اثری از آهنگساز به صحنه میرود، ما بیشترین توقع را از او داریم.
این پرسش را از آن جهت طرح کردم که دوره قبلی عنوان کرده بودید جوانان تمایل زیادی به موسیقی مدرن دارند و برگزاری این جشنواره میتواند باعث اجرای موسیقی مدرن توسط نوازندگان جوان شود.
به طور یقین این موضوع تحقق پیدا کرده است. روزبهروز نه تنها تعداد آهنگسازان بیشتر میشود، بلکه تعداد نوازندگان علاقهمند به اجرای آثار آهنگسازان معاصر بیشتر میشود. یکی از مهمترین نتایج جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر تأثیری است که این جشنواره در تغییر نگرش استادان نوازندگی بخصوص پیانو داشته است. در قدیم هنرآموزان در ارتباط با اجرای آثار معاصر نگران نظر منفی استادان خود بودند. امروز تعداد زیادی از استادان، علاقهمندی هنرآموزان خود را در ارتباط با اجرای آثار معاصر پذیرفتهاند که پیشرفت بسیار زیادی را در نوازندگی موسیقی معاصر باعث شده است.
شما اصل را در این رویداد هنری بر غیر رقابتی بودن گذاشتهاید و بر آن اصرار دارید. چرا؟
با در نظر گرفتن جشنوارههای رقابتی دولتی که تعدادشان هم در حوزه فرهنگ و هنر ماشاءالله کم هم نیست، بهتر است جشنواره ما محیطی دور از تنش برای عرصه هنر به وجود آورد که چه از نظر هنری و چه از نظر آموزشی نتایج بهتری خواهد داشت. این نوع مطالب را ما مشاهده و تجربه کردهایم و عمیقا به این باور رسیدهایم که جشنواره کلاسیک تا معاصر بدون هیجانهای رقابتی برای جامعه هنری ما مفیدتر خواهد بود.
به نظرتان توجه جوانان به موسیقی معاصر و مدرن تا چه اندازه در مقایسه با گذشته تغییر داشته است؟
ببینید هنگامی که 50 سال پیش از موسیقی معاصر صحبت میکردم، شنوندگان کمی به موضوع توجه داشتند. امروزه شرایط تغییر کرده است. حتی تعدادی از جوانان، خودشان نمیدانند به موسیقی معاصر علاقه پیدا کردهاند. حقیقت این است که یک حرکت نوین در حوزه موسیقی معاصر در جریان است.
با توجه به این پاسخ پس چرا ما شاهد شکلگیری گروههای کمی بر مبنای موسیقی مدرن توسط جوانان هستیم؟
همانطور که در یکی از کتابهایم اشاره کردهام، «اختلاف طبقاتی تفکر» از اختلاف طبقاتی به شکل معمول خود خطرناکتر است. منظور خلأیی است که بین قشر «دانا» و «نادان» در جامعه به وجود میآید.
در چنین وضعی به طور معمول نخبگاناندک مسئولیت پیشبرد جریان علمی، هنری جامعه را بر دوش دارند. موسیقی که ذاتا در فضایی انتزاعی حرکت میکند، طبیعی است که در ارتباط با عرضه و سازمانهای اجرایی همیشه دچار گرفتاری بوده و احتمالا خواهد بود و این مختص به ایران نیست. در کشورهای پیشرفته همگروههای خاصی به اجرای «موسیقی نو» میپردازند. بی علت نیست که ما میکوشیم کلاسیک و معاصر را در «همراهی» و «گفتوگو» با یکدیگر معرفی کنیم. امیدوارم با کمک رسانه بتوانیم در حفظ و بقای این آرمان با ارزش در ارتباط با رابطه خود و مخاطب موفق باشیم.
سحر طاعتی/ جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد