رئیس کمیته تخصصی مزد وزارت کار در تشریح بسته پیشنهادی مزد برای طرح در جلسه شورای عالی کار گفت: افزایش دو برابری پایه سنوات و بن خواربار و توجه به افزایش دیگر سطوح مزدی و پیشنهاد افزایش ۳۵درصدی دریافتی کارگران، جزئیات این بسته است.
کد خبر: ۷۵۱۸۵۲
پیشنهاد افزایش 35 درصدی حقوق کارگران

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: وزارت کار در نامه‌ای به کارگران و کارفرمایان مهلت ده روزه برای آماده کردن پیشنهادهای مزدی‌شان داده است، قرار بود این بسته مزدی در جلسه این هفته شورای عالی کار به صورت سه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد؛ اما از آنجا که این هفته تعطیلی زیاد بود مقرر شد جلسه شورای عالی کار هفته آینده برگزار شود.

وی با اشاره به برگزاری قطعی جلسه شورای عالی کار در هفته آینده تاکید کرد: بسته پیشنهادی مزدی کارگران و کارفرمایان در جلسه شورای عالی کار بررسی خواهد شد. اصلی‌ترین دغدغه نمایندگان کارگران برای افزایش مزد سال آینده توجه به سبد معیشت جامعه کارگری است.

توفیقی با تاکید بر این‌که توجه به معیشت جامعه کارگری ملاک اصلی در تعیین دستمزد سال آینده کارگران است، گفت: نرخ حق خواربار کارگران امسال 85 هزار تومان است که نمایندگان کارگری طبق تبصره 2 ماده 41 خواستار افزایش حداقل دو برابری حق خواربار کارگران هستند.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی نرخ تورم سبد معیشت خانوار امسال گفت: یکی از مواردی که در بسته پیشنهادی مزدی کارگران حتما‌ لحاظ می‌شود، جبران فاصله مزدی کارگران در سال آینده است. در صورت جبران نشدن فاصله مزدی کارگران طی سه سال آینده تقاضای موثر خرید در کشور کاهش می‌یابد و رکود معیشتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد. از دیگر موارد پیشنهادی پایه سنواتی کارگران در سال آینده از500 تومان به هزار تومان در روز است.

توفیقی درباره پیشنهاد خود برای افزایش دستمزد سال آینده گفت: ما پیشنهاد افزایش 35 درصدی روی دریافتی کارگران را جداگانه از افزایش دیگر مزایا داریم.

وی ادامه داد: تبصره یک ماده 41 قانون کار بر افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم اعلام شده تاکید دارد و تبصره 2 همین ماده سطح معیشت خانوار را مطرح می‌کند در حالی که سال‌های سال است که این تبصره به فراموشی سپرده شده و اگر قرار باشد که امروز به آن استناد کنیم باید دیگر عوامل موثر نظیر خط فقر را هم تعریف کنیم.

توفیقی بیان کرد: یکی از موارد دیگر در تعیین دستمزد توجه به افزایش دیگر سطوح مزدی است. درصد افزایش حقوق دیگر سطوح تا سال گذشته نسبت به افزایش حداقل دستمزد بسیار پایین بود؛ اما سال گذشته پس از بررسی پایه سنوات و ضریب حقوق این مساله تا حد کمی جبران شد. یکی از برنامه‌هایمان در تعیین دستمزد سال آینده کارگران این است که در تعیین حقوق دیگر سطوح میزان درصد را افزایش و رقم ثابت را کاهش دهیم تا بخشی از مشکلات کارگران حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
Ali to
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
۰
۰
تجربه نشان داده اینها در حد حرفه تا عمل فاصله زیادی داره ولی باید به این مورد توجه داشت كه یك بادكنك را تا یه حدی میشه باد كرد ، وضعیت كارگران در حال تركیدن
سید احمد موسوی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
۰
۰
طرح مذكور بسیار جالب است چون هم به معیشت كارگران كمك میكند هم به معیشت تجار و بازرگانان با این طرح تولیدات ملی تا 50% گران میشود و واردات اجناس مشابه به 1000% افزایش می یابد وبا فشاری كه توسط ارگانهای ذیربط برای جلوگیری از گرانی بوجود میآید و به جهت مقرون بصرفه شدن از كیفیت شدیدا كاسته شده واعتباربازار كالای داخلی كه كم كم دارد جا می افتد ازدست میرود بنظر من بیائید بجای افزایش دسمزد و حق السعی و حق سنوات ازگران شدن اجناس جلوگیری نموده به پولمان ارزش داده و با پائین اوردن قیمتها قدرت خرید را در همه آحاد جامعه بالا ببریم وضرر دیگر مثلا اعلام میكنیم كه در سال بعد حقوق 18% افزایش می یابد از اوایل بهمن اجناس اتوماتیك وار 40% تا50% گران میشود درحالی كه اولین دستمزد افزایش یافته در 31 فروردین ماه سال بعد پرداخت میشود بهتر است صاحبنظران و مسئولین بیشتر بیندیشند و راهكاری بهتر پیدا كنند تا جامعه كارگری ما با بیكاری و عدم دریافتهای خود مواجه نگردند در اینجا متذكر میگردم كه قانون كار نیز نیازمند بازنگری و رفع اشكال دارد ضررهای جامعه كارگری و كارفرمائی ازاین اشكالات زیاد است ویا حداقل ادارات تآمین و درمان سازمان تآمین اجتماعی از یكدیگر مجزا شوند ودر چهار چوب قوانین خود به خدمت مشخص بپردازند اگر مقبول افتد بحث مفصلش را بعدا مكتوب مینمایم
قراردادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
۰
۰
خدا كنه كسی باشه كه گوش كنه مثل................ما باشه.
روشن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
۰
۰
امیدوارم این درصد ناچیز برای كارگران به تصویب برسد چون كارگران بجز حقوق هیچ مزایای دیگری ندارد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها