زمانی که قهرمانان تیراندازی در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی مدال‌های رنگارنگ را نشانه گرفتند، موج جدید استقبال از رشته‌های تیراندازی ورزشی بین نوجوانان و جوانان به راه افتاد. برای بعضی از آنها که تصور می‌کردند با وجود گران بودن این ورزش نمی‌توانند به تیراندازان خوبی تبدیل شوند، مسابقه‌های آزاد فدراسیون تیراندازی کافی بود تا قابلیت‌های بالقوه خود را در میدان‌های متعدد نشان بدهند. این ورزش در سه ماهه اخیر با رویکرد نوجوانان، جان تازه‌ای گرفت که دلیل عمده آن موفقیت و معرفی ستاره‌هایی مانند نجمه خدمتی و نرجس امامقلی‌نژاد است.
کد خبر: ۷۴۸۷۱۲

حتی بین بانوان معلول، این ورزش مورد استقبال جوانان قرار گرفت، چون اکنون نام ساره جوانمردی با طلای پاراآسیایی سر زبان‌ها افتاده است. موفقیت ستاره‌های ورزش ایران در بازی‌های آسیایی و المپیک تاثیر مستقیمی بر برآیند اجتماعی دارد، بویژه ورزش‌های مدال‌آور که تیراندازی بین آنها مورد توجه است.

تیراندازی در بازی‌های المپیک 45 مدال، در بازی‌های آسیایی 135 مدال و بازی‌های جهانی بیش از 276 مدال دارد. یکی از خصوصیات دیگر رشته تیراندازی، طولانی بودن دوران فعالیت و دوران قهرمانی است، یعنی می‌توان از سیزده تا هفتاد سالگی و شاید بیشتر در این رشته فعالیت کرد و حداقل در فاصله 25 سال فعالیت می‌توان مدال‌آور بود.

در بازی‌های آسیایی اینچئون، نجمه خدمتی با گرفتن نشان طلای تیراندازی، نخستین ورزشکار ایرانی بود که در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی نخستین طلای ایران را به ارمغان آورد. او به همراه نرجس امامقلی‌نژاد و الهه احمدی نشان نقره تیمی این مسابقه‌ها را نیز از آن خود کردند. نجمه خدمتی هجده ساله است و در‌این دوره نشان داد از ورزشکاران آینده‌ساز ورزش ایران است.

با وجود این‌که تیراندازی امروز به نسبت قبل نیاز به هزینه از جمله لباس، تجهیزات مخصوص، سلاح و ساچمه دارد، اما نرجس امامقلی‌نژاد دیگر تیرانداز ایرانی شرکت‌کننده در بازی‌ها بود که با وجود مشکلات بسیار در دوران آماده‌سازی با مدال نقره بازگشت.

این عناوین در کنار طلای ساره جوانمردی در بخش معلولان، نشان می‌دهد تیراندازی در هر دو بخش نیازمند توجه و حمایت است و سرمایه‌گذاری در این ورزش برای مرد و زن، تاثیر بسزایی در مدال‌آوری کاروان ورزش ایران در عرصه بازی‌های بین‌المللی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها