عدم شفافیت مالی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مانع اصلی واگذاری است

گره کور در خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

گره واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در شرایطی که انتظار می‌رفت دیروز در شورای واگذاری وزارت اقتصاد باز شود، باز هم بسته ماند؛ این‌بار به دلیل وجود اشکال در صورت‌های مالی دو باشگاه یا به عبارتی کارشکنی هیات مدیره‌ آنها.
کد خبر: ۷۴۶۵۹۸

«اگر فردا از من بپرسند برای مجموعه ورزش چه یادگاری از خود به جا گذاشتی، می‌گویم موضوع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را قطعی کردم و این هدیه من به ورزش و هواداران دو تیم است.» این بخشی از صحبت‌های محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان تربیت بدنی دولت هشتم در مراسم تودیع خود و معارفه محمد علی‌آبادی به عنوان رئیس جدید این سازمان در محل آکادمی ملی المپیک بود. گفته‌ای که اینک پس از 9 سال هنوز عملیاتی نشده و نه‌فقط عمر مدیریتی مدیران دولت نهم و دهم نیز برای اجرای این مهم قد نداد که 5/1 سال است از شروع به کار دولت یازدهم گذشته و این داستان همچنان ادامه دارد. گویی این موضوع به گره کوری تبدیل شده که از هر طرف برای باز کردن آن اقدام می‌شود، طرف دیگر بشدت سفت می‌شود.

در این باره هر چند دولت یازدهم از بدو شروع به کار خود از جدیتش در واگذاری استقلال و پرسپولیس خبر داد، اما وعده‌های چندین و چندباره مدیران ساختمان سئول هیچ‌گاه به ثمر ننشسته است و همه تدبیر آنها اجاره دادن یک ساله دو باشگاه به اسپانسرهایی است که یا در نیمه راه کم آوردند و یا دست آنها برای اعمال تغییرات مدنظر در مدیریت باشگاه و تیم بسته است. به هر ترتیب در چنین شرایطی دیروز محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در نشست شورای واگذاری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور یافت که تصور می‌کرد در پایان این نشست با اعلام حداقل قیمت دو باشگاه جهت واگذاری، سرانجام یک گام جدی در این رابطه برداشته شود.با وجود این هرگز چنین چیزی رقم نخورد و تقریبا همه جلسه به بیان دیدگاه‌های بعضا تکراری اعضاء مبنی بر لزوم و جدیت در مقوله واگذاری صرف شد زیرا صورت‌های مالی دو باشگاه ایراد داشت، ایراداتی که گفته می‌شود به دلیل کم‌کاری یا کارشکنی هیات مدیره دو باشگاه همچنان پروسه خصوصی شدن آنها را با اخلال مواجه کرده است. قرار شد در جلسه بعدی این هیات پیرامون قیمت‌گذاری تعیین تکلیف شود.

در این باره ایسنا به نقل از یک مقام مسئول درباره دلیل عقیم ماندن نشست دیروز هیات واگذاری نوشت: در این جلسه فقط گزارشی از روند واگذاری این دو باشگاه ارائه و نقطه‌نظرات اعضا مطرح شد که به نوبه خود اقدام مثبتی در روند واگذاری این دو باشگاه محسوب می‌شود و نویدبخش نزدیک شدن به مرحله واگذاری است، اما با توجه به این‌که در صورت‌های مالی ارائه شده، صورت طلبکارهای واقعی و میزان بدهی مشخص نیست، مقرر شد تا پایان آذر اشکالات برطرف شده و در جلسه بعدی هیات واگذاری مجددا موضوع مطرح شود.

هواداران نمی‌توانند بخرند؛ فقط مزایده

در شرایطی که هواداران استقلال و پرسپولیس بر این باورند و امید دارند که با عرضه سهام دو باشگاه از طریق بورس، امکان مشارکت در مدیریت آنها در دو باشگاه فراهم شود، اما ظاهرا در مقطع کنونی و با توجه به قوانین موجود امکان چنین چیزی وجود ندارد و پس از پروسه قیمت‌گذاری، واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به شکل مزایده خواهد بود.

براساس این گزارش، در نشست هیات واگذاری، میرعلی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: بر اساس آماده‌سازی سهام این دو باشگاه، جلسات خوبی با هیات مدیره استقلال و پرسپولیس برگزار شده است و همکاری خوبی هم در این زمینه شاهد هستیم؛ هر چند متاسفانه تاکنون به بهانه‌های مختلف صورت‌های مالی این دو تیم از سوی هیات مدیره آنها امضا نشده است. لازمه برگزاری مجامع این دو باشگاه، تهیه و امضای صورت‌های مالی است.

وی با بیان این‌که همزمان با پیگیری انجام امضای صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس، کار کارشناسی و قیمت‌گذاری سهام دو تیم از سوی سازمان خصوصی‌سازی در حال انجام است، گفت: استقلال و پرسپولیس جزو گروه 2 واگذاری‌ها هستند که 80 درصد سهام آنها باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما به هر حال و طبق قانون امکان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس وجود ندارد، بلکه پس از قیمت‌گذاری، سهام دو باشگاه به صورت مزایده برگزار می‌شود هر چند در صورت لزوم می‌توان مالک آینده دو تیم را تشویق و مجاب کرد که در مدت سه تا چهار سال، مقدمات ورود سهام سرخابی را به بورس فراهم کند.وی تاکید کرد: درباره واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید قوانین فیفا و مقررات حاکم بر مدیریت و مالکیت باشگاه‌ها در سطح بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها