وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که لایحه بودجه سال 94 براساس شرایط تحریم به مجلس شورای اسلامی می رود.
کد خبر: ۷۴۲۵۹۷
لایحه بودجه 94 براساس شرایط تحریم به مجلس می رود

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی استانداران در جمع خبرنگاران از تحقق 98 درصدی درآمدهای مالیاتی بودجه در سال جاری خبر داد و افزود: این امر نشاندهنده اجرای اقتصاد مقاومتی و دستیابی به توفیقات قابل ملاحظه این سیاست هاست.

وی درباره لایحه بودجه 94 گفت: از مدت ها قبل در ستاد اقتصادی دولت تمام سناریوها و گزینه های محتمل برای کشور را چه از حالت خوش بینانه و بدبینانه مطرح شد و سناریوها را تعریف و آثار و نتایج هر کدام را برآورد کردیم به طوری که برای مقابله با هر وضعیتی راهکاری طراحی شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه، دولت آماده است در هر وضعیتی و براساس آن شرایط برنامه های خود را تنظیم کند، اظهار داشت: در لایحه بودجه ای که قرار است به مجلس تقدیم شود با فرض ادامه شرایط تحریم برنامه ها تدوین شده، ضمن آنکه بودجه را با فرض کاهش معنادار قیمت نفت (کاهش حدود 30 درصدی)تنظیم خواهیم کرد و تلاش شده قیمت نفت نرخی باشد که کاملاً جنبه های احتیاط در آن رعایت شود و از وصول آن درآمد مطمئن باشیم.

وزیر اقتصاد درباره سایر منابع درآمدی دولت از جمله مالیات و سود سهام در لایحه بودجه 94 نیز تصریح کرد: تلاش شده برآوردهای منطقی از این منابع صورت گیرد به گونه ای که اطمینان بالایی از وصول این منابع در سال آینده داشته باشیم.

به گفته وی، تجربه سال جاری نشان داد که برآوردها در بودجه سال جاری منطقی بوده است.

تحقق 98 درصدی درآمدهای مالیاتی سال 93 تاکنون

طیب نیا با بیان اینکه در بودجه سال جاری برای مالیات رشد 42 درصدی پیش بینی شده بود، ادامه داد: حدود 97 تا 98 درصد این درآمدها تاکنون محقق شده و این حاکی از توفیق مطلوبی است که در راستای اقتصاد مقاومتی به دست آورده ایم و اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش و سهم درآمدهای مالیاتی را از بودجه افزایش دهیم.

پرداخت 17 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی در سال جاری

طیب نیا از تخصیص 21 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی خبر داد و گفت: 17 هزار میلیارد تومان از این رقم پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: فکر می کنم تا پایان سال رکورد کم سابقه در خصوص هزینه های عمرانی را برجای بگذاریم که البته این امر با وجود کاهش درآمدهای نفتی است و البته می خواهیم هزینه های عمرانی را بالاتر از سال های قبل تخصیص دهیم.

وی با بیان اینکه درآمد نفت در بودجه سال آینده براساس حداقلی که تضمین شده و از تحقق آن مطمئن هستیم، تعیین می شود، گفت: در خصوص هزینه های جاری دولت تلاش کردیم نهایت صرفه جویی را انجام دهیم تا بتوانیم بخش قابل ملاحظه ای از منابع بودجه را به هزینه های عمرانی اختصاص دهیم.

رقم افزایش حقوق کارمندان در بودجه 94 هنوز مطرح نشده است

وی همچنین درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه 94، تصریح کرد: هنوز به رقم میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برخورد نکرده ام و البته این امر در دولت مطرح می شود.

اعتبار هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه 94 دیده می شود

طیب نیادر پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه آیا درآمد هدفمندی یارانه ها در بودجه 94 آورده می شود یا خیر؟ گفت: هدفمندی یارانه ها در بودجه لحاظ می شود ولی جزئیات بودجه ای را همکاران در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی باید ارایه دهند. در قانون بودجه طبیعتاً برای هدفمندی یارانه ها باید حکم لازم قید شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شرایط پرداخت های نقدی یارانه ها در سال آینده نیز، تصریح کرد که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول این بخش هستند و وی باید پاسخ نهایی در این خصوص را بدهند.

استقلال بانک مرکزی ربطی به نحوه عزل و نصب رئیس آن ندارد

طیب نیا، درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نحوه عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی به این چیزها نیست که رئیس کل چگونه نصب یا عزل می شود، در همه جای دنیا رئیس کل بانک مرکزی توسط قوه مجریه منصوب می شود و هیچ کشوری از این قاعده کلی مستثنی نیست.

وی افزود: اگر استقلال بانک مرکزی به این معنا باشد که قوه مجریه تعیین کننده رئیس کل بانک مرکزی نباشد، در هیچ کجای دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد؛ قبل از برنامه چهارم در ایران روال اینگونه بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی حکم نصب رئیس کل را صادر می کرد اما در این قانون تصمیم گیری شد تا نصب رئیس کل توسط رئیس جمهور انجام شود؛ آنچه که بتازگی مجمع تشخیص تصویب کرده نیز جدا از این امر نیست.

طیب نیا تصریح کرد: آنچه امروز حاکم است، این بوده که رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد منصوب می شود، براساس مصوبه مجمع رئیس جمهور حکم رئیس کل بانک مرکزی را صادر می کند و این بدان معناست که جایگاه رئیس کل ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در عزل رئیس کل بانک مرکزی با مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط و محدودیت هایی در نظر گرفته شده تا عزل رئیس کل در هیات دولت مطرح و با رای هیات وزیران عملیاتی شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بنابراین مصوبه هم در نصب و هم در عزل شرایط ارتقا رئیس کل را فراهم کرده است؛ البته استقلال بانک مرکزی در چیز دیگر و جای دیگر است زیرا استقلال در سیاست های پولی و مالی است. بانک مرکزی نه در هدف بلکه در تعیین ابزار باید از استقلال برخوردار باشد.

منشا نوسانات اخیر ارز و طلا تحولات بین المللی است

طیب نیا درباره نوسانات هفته های اخیر بازار ارز و طلا، گفت: این نوسانات بسیار محدود و ناچیز بود که اصلاً قابل اهمیت و ذکر نیست از طرف دیگر منشاء این نوسانات تحولات بین المللی است و بازتاب آنها در بازار داخلی طبیعی می باشد.

وی ادامه داد: مردم به خوبی دریافتند که اقتصاد در شرایط آرامی قرار گرفته و آرامش و ثبات در بازارهای مختلف حاکم شده است و ما موفق شدیم تورم را تا حدودی مهار کنیم اگرچه هنوز سطح عمومی قیمت ها در حال افزایش است ولی از سرعت افزایش قیمت ها کاسته شده است.

طیب نیا با اشاره به رشد مثبت سرمایه گذاری از زمستان سال قبل و تداو م آن در سال جاری، گفت: این روند حاکی از این است که سرمایه گذاران خصوصی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور و آینده اقتصاد از اطمینان برخوردار شده اند و بازدهی و امنیت را برای سرمایه های خود پیش بینی می کنند.

مذاکرات ژنو نتایج مثبتی داشت

وی با اشاره به مذاکرات روز گذشته ایران با گروه 1+5 ،اظهار داشت: مذاکرات نتایج مثبتی داشت، البته زمانی بود که گروه پنج بعلاوه یک حاضر نبودند حق ایران را در زمینه هسته ای و انرژی هسته ای جدی بگیرند اما هم اکنون به گونه ای شده که دنیا می داند ایران کشور کاملاً صلح طلب است و ایران ثبات و آرامش را در منطقه فراهم می کند، به همین خاطر دشمنان ما مجبور شده اند حق ما را بپذیرند و این واقعیتی انکارناپذیر است.

طیب نیا درپایان گفت: اطمینان دارم با توجه به روندی که تاکنون داشتیم در ادامه موفق به دریافت حقوق حقه می شویم؛ هم اکنون نیز دیگر اصل غنی سازی مورد بحث نیست و درباره چند و چون و کیفیت بحث صورت می گیرد و این به معنای این است که در نبرد سنگین حوزه سیاسی و اقتصادی برنده مبارزه بوده ایم و این را به مردم تبریک می گوییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها