jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۷۳۵۳۶۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۳  |  ۱۲:۰۸

با توجه به سرد شدن هوا و شرایط نامناسب آب وهوا که پیش رویمان است می‌توان به جای پیاده روی بیرون از خانه، از نقاله یا تردمیل (Treadmill) استفاده کرد اما برای این کار باید نکاتی را نیز رعایت کرد.

۱۲ نکته مهم برای استفاده از تردمیل

جام جم سرا: استفاده از تردمیل برای زانوهایی که شدیداً پرانتزی هستند، افرادی که تحت اعمال جراحی دیسک کمر قرار گرفته‌اند و افرادی که سابقه پیچ‌خوردگی مکرر مچ پا دارند، مناسب نیست.

دویدن روی تردمیل دقیقا مشابه دویدن روی زمین نیست چون این دستگاه سرعت را تنظیم می‌کند و حتی در صورت خستگی اجازه تغییر سرعت را نمی‌دهد و به علاوه این امکان را می‌دهد تا بتوان مراحل دویدن را ثبت و جهت بررسی و مقاسه بعدی بکار گرفت.

برای بررسی این موضوع که آیا دویدن بر روی تردمیل باعث درد زانو می‌شود و همچنین صحت و سقم این نظر که در باشگاه‌ها دیده می‌شود افراد به دلیل ترس از آسیبدیدگی زانو از تردمیل فراری هستند، باید شرایط دویدن مناسب را دانست.
دویدن جزء ورزش‌های با فشار بالا (High Impact) بر روی مفاصل تحمل کننده وزن (Weight Bearing) خصوصا زانو ومچ پا است و این موضوع با بالا‌تر بودن وزن شخص شدید‌تر می‌شود. بنابراین دویدن بر روی هر سطحی چه روی زمین باشد یا بر روی تردمیل در شرایطی مناسب نخواهد بود که شخص، آرتروز یا ساییدگی غضروفی و ستون فقرات داشته یا وزن بالایی دارد.
همچنین در شرایطی که فرد آسیب دیدگی زانو یا سابقه جراحی داشته باشد یا آسیب دیدگی‌های درمان نشده در رباط‌های صلیبی زانو داشته باشد استفاده از تردمیل مناسب نیست.
زانوهایی که شدیدا پرانتزی هستند، افرادی که تحت اعمال جراحی دیسک کمری و تحت درمان‌های تعویض مفصل قرار گرفته‌اند و افرادی که سابقه پیچ خوردگی مکرر مچ پا دارند نیز نباید از این دستگاه استفاده کنند. شرافت وزیری ادامه داد: به این ترتیب در صورتی که فردی دارای یک زانوی نرمال باشد با رعایت اصول و داشتن کفش مخصوص، دویدن چه بر روی تردمیل و چه بر روی زمین منعی ندارد.


نکات مهم برای دویدن بر روی تردمیل

۱) هرگز با پاهای برهنه بر روی تردمیل پیاده روی نکرده و یا ندوید و حتما باید کفش‌های مخصوص دویدن را پوشیده باشید چراکه خطر بالای آسیب دیدگی را در بر خواهد داشت.
۲) شروع حرکت و پایان حرکت بر روی تردمیل همواره با سرعت بسیار آهسته انجام شود.
۳) همواره گیره ایمنی دستگاه را به خود متصل کنید.
۴) در صورتی که در حین دویدن احساس سر گیجه و یا سیاهی رفتن چشم‌ها را دارید بلافاصله تمرین را متوقف کنید.
۵) همواره گرم کردن (Warm Up) و سرد کردن (Cool Down) با سرعت‌های پایین صورت بگیرد.
۶) در هنگام دویدن از گرفتن دستگیره خودداری کنید چراکه باعث افزایش شانس آسیب دیدگی شما می‌شود ودر صورتی که نمی‌توانید بدون گرفتن آن بدوید سرعت شما نامناسب است.
۷) از اشتباهات شایع در حین دویدن روی تردمیل کوتاه کردن قدم‌ها و تند‌تر کردن سرعت قدم‌ها (Over Striding) به علت استرس ناشی از افتادن از روی دستگاه است که باید از آن اجتناب کرد.
۸) همواره سعی شود که فرود پا بجای پاشنه بر روی سینه پا باشد.
۹) از آنجا که جهت حرکت تردمیل به سمت عقب و جهت حرکت پای شما به سمت جلو است همواره سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد نیروی مخالف (Shearing Force) روی مچ و زانو‌ها فرود پا‌ها تقریبا در زیر مرکز ثقل بدنتان باشد و خیلی جلو‌تر از بدن، پا‌هایتان فرود نیاید.
۱۰) مرتبا برنامه سرعت وشیب دستگاه را تغییر دهید تا بدنتان به یکنواختی دستگاه عادت نکند.
۱۱) هرگز ناگهان در حین دویدن از دستگاه پایین نیایید.
۱۲) از دویدن طولانی مدت بر روی شیب‌های بالا‌تر از ۶-۷ خودداری کنید و حتما بعد از حدود ۵ دقیقه شیب را کاهش دهید تا از فشار مضاعف بر روی کمر و زانو‌ها خودداری کنید. البته پیاده روی‌های قدرتی بر روی شیب‌های بالا مشکلی در پی نخواهد داشت. (آرش شرافت وزیری - عضو انجمن آسیب‌های ورزشی، آرتروسکوپی و جراحی زانو)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
-
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
سلام: با تشكر از مطالب مفید كه در مورد تردمیل و نحوه استفاده از آن گذاشتید.
۰
۰

یادداشت

بیشتر
دیدار سینه‌سوختگان با مرادشان

دیدار سینه‌سوختگان با مرادشان

دیداری كه در 30 آبان 98 برگزار شد، توفیقی بود كه رفیق راه جمعی از یاران شد؛ جمعی از سینه‌ سوخته‌ ها، راویان و آفتاب‌ خورده‌های سرزمین‌های خونین دوران هشت سال دفاع مقدس كه به نمایندگی از همرزمان‌ شان به دیدار رهبر معظم انقلاب شتافتند.

جهاد همچنان باقی است

جهاد همچنان باقی است

چهلمین سال است که مردم ایران آغاز یک دفاع را جشن می‌گیرند. هرچند جنگ، تلخی و سختی و سیاهی دارد، اما آغاز دفاع‌مقدس از 31شهریور شروع فصل جدیدی از جهاد و ایستادگی بود که ثمره آن، امروز مصونیت‌بخشی نظام در ساحات مختلف است.

وقت‌کشی به نفع کرونا

وقت‌کشی به نفع کرونا

دیروز رئیس‌جمهور از احتمال بازگشت برخی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در بعضی از استان‌ها خبر داد و به نظر می‌رسد بعد از گذشت حدود سه هفته از آغاز موج سوم همه‌گیری کرونا در ایران، دولت بالاخره به فکر اجرای تدابیری سختگیرانه برای کنترل این موج افتاده است.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر