خانواده تعریف صحیحی از یک «با هم بودن خوب» است. هر انسانی در خانواده‌ای دارای روابط صمیمانه رشد کند به احتمال زیاد موفق‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۷۳۲۹۶۶
۵ توصیه به آن‌ها که روابط خانوادگیشان شکراب است

جام جم سرا به نقل از خراسان: برای وجود رابطه‌ای صمیمانه بین اعضای خانواده توصیه‌های زیر را نادیده نگیرید:


نقش ارتباط‌های صمیمانه در خانواده

ارتباط صمیمانه، زیر بنای خانواده سالم و موفق است. ارتباط صمیمانه عواملی همچون درک متقابل یکدیگر، احترام متقابل و همچنین صداقت و درستی در نظام خانواده را در بر می‌گیرد. الگوهای ارتباطی اثر مهمی بر اعضای خانواده دارد؛ زیرا شخصیت، میزان یادگیری، اعتماد به نفس، قدرت انتخاب و تصمیم گیری منطقی افراد خانواده به ارتباط خوب، منطقی و صمیمانه آن‌ها در خانواده وابسته است.
یکی از لازمه‌های موفق بودن یک خانواده، وجود ارتباط مناسب و صمیمانه بین اعضای آن است. ارتباط‌های صمیمانه در خانواده‌هایی بیشتر دیده می‌شود که امکان بیان احساسات و نظرات در آن وجود دارد. در خانواده‌هایی که در آن‌ها، احساسات یا نظرات اعضا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، دستیابی به ارتباطی صمیمانه غیر ممکن به نظر می‌رسد.


۱ - همزبان و همدل یکدیگر باشید:

همدلی و همزبانی یکی دیگر از عوامل زمینه ساز برقراری ارتباط اعضای یک خانواده با یکدیگر است؛ همدلی عبارت است از آگاهی یکی از زوجین به احساسات همسرش درباره موضوعات مختلف. البته باید بگویم که صرف دانستن نظر همسر بدون توجه به آن، همدلی محسوب نمی‌شود؛ همدلی به زوجین اجازه می‌دهد تا احساسات یکدیگر را بهتر درک کنند و در هر دو نفر احساس ارزشمند بودن به وجود می‌آورد.


۲ - حداقل یک بار در روز دور هم جمع شوید

اعضای خانواده‌ای که به هم وابسته هستند و از راهنمایی‌های یکدیگر استفاده می‌کنند، به طور طبیعی ارتباط بهتری با یکدیگر دارند؛ بنابراین اعضای خانواده‌های گسسته که در روز دور هم جمع نمی‌شوند تا با هم گفت‌و‌گو کنند، نمی‌توانند خانواده موفقی باشند.

اگر اعضای خانواده، خودشان را ملزم کنند تا در یک ساعت خاص از شبانه روز دور هم جمع شوند، برای برقراری ارتباط صمیمانه قدم بزرگی برداشته‌اند؛ به طور مثال، خوردن حداقل ناهار یا شام در کنار اعضای خانواده می‌تواند روحیه شادابی و نشاط را به خانواده تزریق کند. اعضای این خانواده‌ها در جمع‌‌هایشان می‌توانند توضیحی از برنامه‌های روزشان داشته باشند تا احساس نزدیکی و همدلی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.


۳ - از ورود یکدیگر به خانه استقبال کنید

یکی از راهکارهای عملی برای صمیمانه شدن ارتباط اعضای یک خانواده با یکدیگر، استقبال از ورود دیگر اعضای خانواده بخصوص پدر به خانه است. این رفتار باعث می‌شود که اعضای خانواده از دیدن یکدیگر خوشحال شوند و احساس صمیمیت بیشتری با هم داشته باشند. گفت‌و‌گو در لحظه ورود یکی از اعضای خانواده به خانه، باعث احساس ارزشمندی به او می‌شود و صمیمیت را بین اعضای خانواده بیشتر می‌کند.


۴ - به تفاوت‌های زن و مرد آگاه باشید

قبول این واقعیت اساسی که «زن و مرد با هم تفاوت دارند» برای ایجاد روابط مثبت و عاشقانه بین زوجین ضروری است. بعضی افراد نه تنها وجود تفاوت بین خود و همسرشان را تایید نمی‌کنند بلکه روی یکدیگر برای ایجاد تغییرات پافشاری می‌کنند. چنین افرادی از تفاوت‌های یکدیگر به خشم می‌آیند، در برابر آن‌ها مقاومت و آن‌ها را رد می‌کنند. این زن‌وشوهر‌ها انتظار دارند که شریک زندگیشان با‌‌ همان شیوه احساسی فکری و رفتاری آن‌ها عمل کند و هر زمان به صورت متفاوت از آن‌ها عمل کند، آن را خطا می‌دانند؛ بنابراین زن و شوهر‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند چراکه نبود رابطه مناسب بین آن‌ها، امکان وجود روابط صمیمانه بین اعضای دیگر خانواده‌ها را از بین می‌برد.


۵ - مهارت‌های ارتباط موثر را بیاموزید:

تعاملات در خانواده به وسیله نظام ارتباطات شکل می‌گیرد؛ نظام ارتباطی شامل ارتباطات کلامی و غیر کلامی است. در ارتباطات کلامی روش‌های صحبت کردن بسیار موثر است و همچنین نحوه بیان در ارتباط بسیار مهم است.


کارشناسان برای داشتن زندگی سالم معمولا آشنایی با مهارت‌هایی را توصیه می‌کنند که ۳ مهارت از آنها برای داشتن ارتباطی صمیمانه در بین اعضای خانواده ضروری است:


الف: احترام در خانواده

احترام در خانواده؛ یعنی اینکه اعضای یک خانواده در تصمیم گیری‌های خود دیگر اعضا را هم مد نظر داشته باشند؛ به خصوص اگر یکی از زوجین به بیان احساسات خود درباره یک موضوع خاص می‌پردازد، زوج مقابل با توجه به صحبت‌های او باید گوش فرا دهد و هر دو برای خواسته‌های منطقی هم ارزش قایل شوند. همچنین اگر پدر و مادری برای نظرات فرزندانشان احترام قایل شوند، احتمال اینکه آن‌ها دچار تصمیم گیری‌های اشتباه شوند کاهش می‌یابد.


ب: ابراز دوستی حقیقی

جالب است بدانید که دوست داشتن، رابطه نزدیکی با احترام گذاشتن دارد. برای اینکه ارتباط اعضای خانواده‌ای با یکدیگر در مقوله صمیمیت واقعی جلوه کند، باید اعضای خانواده در عمل هم محبت و علاقه‌شان را به یکدیگر نشان دهند.


پ: صداقت داشتن

صداقت یعنی صراحت اعضای یک خانواده در گفتن دلایل کارهایی که انجام داده‌اند. اگر اعضای خانواده‌ای با یکدیگر صادق نباشند، برقراری ارتباط صمیمانه بین آن‌ها شدنی نخواهد بود. همچنین صراحت بیان هم باید در بین اعضای یک خانواده در هنگام بیان احساساتشان به یکدیگر یا یک موضوع خاص مشاهده شود.

بیان احساسات و همفکری درباره بسیاری از مشکلات، می‌تواند در تحمل یا حل مشکل به خانواده‌ها کمک کند. در خور ذکر است که در بیان احساسات باید صداقت مد نظر باشد تا اعتماد اعضای خانواده به یکدیگر هم بیشتر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كارمند
Germany
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
۰
۰
با سلام بنده 45 سال سن دارم شاغلم و 21 سال سابقه كار دارم دارای 2 فرزند هستم سالهاست كه بین من و شوهرم شكراب است چون ایشان آدم صادقی نیستند و از من انتظاراتی دارند كه شاید یك خانم خانه دار كه وقت زیادتری نسبت به ما كارمندها دارد دارند بهر حال در سال شاید روز هم من و ایشان 1 ماه هم با همدیگر صحبت نكنیم كه روز به روز هم بدتر میشود قبلا امید داشتم كه با 20 سال بازنشسته میشوم و سعی میكنم خواسته های ایشان و شاید فرزندانم را برآورده كنم چون الان كه وضع بدتر شده بخاطر دردهای گردن پا و كمر وازهمه مهمتر روح و روان واعصاب ضعیفم رسیدگی ام بازم كمتر شده ولی بهر حال خواستم بازنشسته شوم ولی بخاطر هر روز یك قانون فكر كنم تا 55 سالگی كار كنم پس شوهر پر، بچه بی خیال زندگی نابود مهم نیست بنظر شما و مسئولین مهمه خوب زندگی من نابود بشه خوب بشه پس لطفا توصیه ها را ننویسید چون ما خودمان بهتراز هر كسی میدانیم چه كنیم

نیازمندی ها