دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آنچه درباره آلوده بودن استحصال بنزین از مواد پتروشیمی گفته می‌شود، صحت ندارد اما بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی که مربوط به منبع خارجی است بنزین های وارداتی فاقد شاخص های یورو ۴ است.
کد خبر: ۷۳۰۷۰۸
بنزین های وارداتی فاقد شاخص های یورو ۴ است

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج بررسی کیفیت بنزین‌های تولیدی و وارداتی در جلسه‌ای با حضور مسئولان نهادهای ذی‌ربط در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد.

مصطفی افضلی فرد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر، افزود: در این جلسه درباره آلاینده بودن بنزین‌های وارداتی بحث شد و نتیجه مباحث این بود که آنچه درباره آلوده بودن استحصال بنزین از مواد پتروشیمی یعنی ریفورمیتی که تحویل پالایشگاه‌ها می شود گفته می‌شود، صحت چندانی ندارد زیرا اولا این بنزین 10 درصد بنزین مصرفی کشور را تشکیل می‌دهد و دوم اینکه همین میزان در تهران مصرف نشده بلکه در شهرهای جنوبی مصرف شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس ‌ادعای اینکه حذف این بنزین باعث پاکی هوا شده است نمی تواند صحت داشته باشد. بر اساس بررسی های آزمایشگاهی که مربوط به منبع خارجی است بنزین های وارداتی فاقد شاخص های یورو 4 است.

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: به همین علت اینکه به رغم فقدان شاخص‌های یورو 4 این بنزین مصرف شده و معاونت بین الملل وزارت نفت نیز آن را تأیید کنترل کیفیت کرده، محل تأمل است.

افضلی فرد افزود: طبعا ما نمی توانیم بدون وجود شاخص های استاندارد اعم از شاخص های مطرح در ایران و شاخص های یورو 4 این بنزین را وارد و آن را تأیید کنترل کیفیت کنیم زیرا این بنزین آسیب‌زا خواهد بود همچنان که نظر وزارت بهداشت نیز مبتنی بر این است که بنزن موجود در ترکیبات بنزین های وارداتی قطعا سرطان‌زاست. شاید علت این مشکل کنار زدن سازمان ملی استاندارد از نظارت بر کیفیت بنزین از سال 91 باشد.

وی اضافه کرد: در آن سال بنا شد خود وزارت نفت هم تأیید کنترل کیفیت کند و هم نظارت و تأیید را بر عهده داشته باشد که طبعا این آسیب‌زا خواهد بود و اصولا جای سازمان ملی استاندارد در این عرصه خالی است و نمی‌تواند وظیفه خودش را در این امر خطیر انجام دهد.

افضلی فرد گفت: اگر می‌خواهیم نظارت درست و حسابی داشته باشیم و از خروجی مطمئن‌تری در این زمینه بهره‌مند باشیم طبعا باید سازمان دیگری ناظر بر رفتار و عملکرد ما باشد در حالی که این چنین نبوده و تأیید عملکرد یک سازمان از طریق خودش فاقد ارزش و اعتبار است.

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی 75 درصد علت آلودگی هوا را مرتبط با آلودگی های سوخت خودروها دانست و افزود: براین اساس سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه ای ذاتی برای کاهش آلودگی هوا دارد.

افضلی فرد گفت: اینکه این سازمان مجموعه 10 درصدی بنزین مصرفی کشور را که از پتروشیمی استحصال شده است منشأ آلودگی بداند خلاف واقعیت است و پرسش ما هم از این سازمان همین است که چرا به رغم سهم 90 درصدی بنزین مصرفی کشور از واردات، فقط 10 درصد بنزین مصرفی را عامل آلودگی هوا معرفی می‌کند این حرف درست و منطقی نمی‌تواند باشد.

وی افزود: وقتی می خواهیم بنزین پاکی را وارد و جایگزین بنزین پتروشیمی‌ها کنیم، بنزین وارداتی باید دارای شاخص‌های مطمئن استاندارد باشد در حالی که این استاندارد وجود ندارد.

افضلی فرد تصریح کرد: نتیجه آزمایش های مطمئن خارجی و داخلی نشان دهنده این است که بعضا بنزین های وارداتی حتی شاخص‌های یورو 2 را هم ندارد چه برسد به یورو 4.

وی گفت: شاید استاندارد دانستن بنزین های وارداتی از نظر گزارش‌دهی مردم را تا حدی به اطمینان خاطر برساند اما اتفاقی که در عمل می افتد این است که هوای پاک مورد نیاز مردم تأمین نمی شود.

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت بهداشت رسما اعلام کرده است مواد آلاینده بنزین‌ها به ویژه بنزن کاملا سرطان‌زاست و در صورتی که مصرف آن ادامه داشته باشد تا 5 سال آینده آثارش در میان مردم ظاهر می‌شود.

افضلی فرد کنار زدن سازمان استاندارد از موضوع نظارت بر کیفیت بنزین‌های مصرفی در کشور را تصمیم غلطی دانست و تأکید کرد: این مسئولیت باید به مرجع اصلی آن بازگردد تا به دور از غوغاهای سیاسی و صرفا براساس منافع و مصالح ملی اظهار نظر کند که آیا بنزین های مصرفی فاقد شاخص های استاندارد است یا نه که اگر استاندارد نباشد باید در واردات بنزین تجدید نظر شود.

وی گفت: گزارش و تحلیل مراجع رسمی کشور نشان دهنده این است که نه حذف بنزین استحصال شده از پتروشیمی ها و نه واردات بنزینی که به نام یورو 4 معرفی شده عامل کاهش آلاینده های هوا نبوده است.

افضلی فرد افزود: این موضوع قابل تأمل است که با آنکه بنزین وارداتی شاخص های یورو 4 را نداشته مهر کنترل کیفیت بر آن زده شده است.

وی گفت: اگر رانتی هم در واردات بنزین صورت نگرفته باشد این مسئله زیر علامت سؤال است پس مسئولان امر باید توضیح دهند که چرا به رغم نداشتن این شاخص ها بر آن مهر کنترل کیفیت زده اند.

افضلی فرد ابراز امیدواری کرد رانتی در کار نباشد اما اگر هم نباشد این موضوع را به ذهن متبادر می کند که حتما مورد و رانتی در کار است و حتما دلیلی وجود دارد که بدون داشتن شاخص های استاندارد مهر کنترل کیفیت خورده است.

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره ادامه مراحل پرونده کیفیت بنزین های وارداتی و تولیدی گفت: مجموع اظهار نظرها در این کمیسیون بررسی و بعدا در این باره اعلام نظر می شود که آیا روش کار اصلاح شود، آن را به قوه قضاییه ارجاع دهیم یا از تریبون مجلس در صحن علنی قرائت شود که قاعدتا این موضوع تا 15 روز آینده مشخص خواهد شد.

جلسه کمیسیون اصل 90 با حضور مسئولان سازمان‌های ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اعضای کمیسیون‌های بهداشت و درمان، انرژی و اصل 90 مجلس برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها