مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به ممنوعیت برخی اسامی برای نامگذاری افراد گفت: نامهای گشنه، پرتقال، حیاط، پیرزن، قابلمه، آفت، میرزا، میرخدا، میش، بستنی، پشه از جمله مواردی بوده که طی سالهای گذشته در ثبت احوال به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۷۲۳۷۷۸
عجیب‌ترین اسامی در شناسنامه‌های ایرانی

جام جم سرا: محسن اسماعیلی افزود: ‌ انتخاب نام با اعلام کننده است و به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن انتخاب نامهایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی بوده و همچنین عناوین و القاب و نامهای زننده و یا نا‌متناسب با جنس ممنوع است.

اسماعیلی تصریح کرد: ‌ تشخیص نامهای ممنوع با شورای عالی ثبت احوال بوده و این شوار نمونه‌های آن را تعیین و به سازمان اعلام می‌کند.

وی به بخشی از اسامی باور نکردنی افراد که طی سالهای گذشته در ثبت احوال به ثبت رسیده اشاره کرد و گفت: نامهایی از قبیل آفت، عذاب، نوشابه، گشنه، پرتقال، حیاط، پیرزن، قابله، پشه، گلابی، بستنی، میر خدا، میرزا، میش، یهودی و....... از جمله مواردی بوده که طی سالهای گذشته به ثبت رسیده و در حال حاضر در ثبت احوال جمع آوری شده و افراد با این نام می‌توانند اسم خود را تغییر دهند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: ‌ اسامی از قبیل جرج، رزالین، رابرت و...... که ریشه خارجی داشته نیز مورد قبول ثبت احوال نیست و جزء اسامی ممنوعه محسوب می‌شود. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
پشه؟؟؟ آفت؟؟؟ عذاااااااااااااااااااااب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گشنه؟؟؟!!!
آخه اینا چه اسمهاییه؟؟؟!!!!! جل الخالق!!!!!
جای اسمهایی مثل چلمنگ، حیف نون، دوووبرره، كلنگ، الدنگ و .... بسیار خالیست.!! گلابی آخه!!!!!
nafass
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
چه جوریه رابرت و جرج اسم خارجی ولی اكبر و اصغر نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
من با نظر دوست عزیز موافقم اسامی عربی هم خارجی هستن دیگه ، این اسامی رو چجوری میشه توجیه كرد؟!
داریوش
Germany
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
ما ایرانیان یا باید از اسامی ایرانی و اسلامی استفاده كنیم بدلیل فرهنگ ایرانی و اسلامی
عزیزانی كه می گویند اسامی عربی خارجی هستند باید گفت كه اسامی عربی در حقیقت نشات از فرهنگ غنی اسلامی و احترام ملت مسلمان ایران به ائمه اطهار بر گرفته شده است چرا كه زندگی مردم خاورمیانه از لحاظ فرهنگی بسیار شبیه هم است , اما اسامی اروپایی مثل اسامی انگلیسی , اسپانیایی , فرانسوی , ایتالیایی , آلمانی , روسی به هیچ عنوان با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما سازگاری ندارد
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
اسامی عربی در گروه زبان قرآنی ما مسلمانان قرار می گیرد و چون زبان دینی ما ایرانی ها عربی است پس خیلی با اسامی خارجی فرق می كنند .
عادل
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
با nafasكاملا موافقم سیاست سازمان ثبت احوال یك بام و دو هواست.
مهرناز
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
میرزا زیاد بد نیست.
میرزا شاید زیبا نباشه اما به نظر من معمولیه. یهودی هم اسمه. مثلا بعضی ها اسمشون هست مسلم.چه فرقی داره؟
پری
Denmark
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
شاید یه بنده خدایی از اقلیت ها باشه و بخواد اسم خارجی بزاره؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
۰
۰
سلام .من خیلی جاها نظر می خونم ولی معمولا نظر نمیزارم . در پاسخ این 2 دوست روشن فكرمون كه بالا نظر گزاشتن خواستم بگم مذهب رسمی كشور ما ایران اسلام وشیعه است واین اسمها هم از اسما اركان شیعه است اگه تو ایران شما مسیحی باشی می تونی با قید مذهبت تو شناسنامت بری اسمتو بزاری جرجیا...
رامین
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
۰
۰
اگه حساسیت روی اسم خارجی هست اسمهای عربی هم خارجی محسوب میشه ...حالا طرف چه مسلمون باشه یا مسلمون نباشه...خدایش اینقدر یه طرفه به قاضی نرین.....مملكتی كه اصلی ترین كلمه و تنها هویت ان یعنی پارسی را فارسی میگن چه توقعی هست.
خب یه دفعه میگفتین ما عرب هستیم خیال همه رو راحت میكردین.....بنده به دین اسلام افتخار میكنم ولی خواهشا كاسه داغ تر از اش نشین همین فرهنگستان پارسی ما بجای كلمات بیگانه میان از كلمات عربی استفاده میكنن دیگه از دیگران چه توقعی هست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها