معاون ستاد سوخت با اشاره به اجرای طرح ضربتی تغییر کلاس کارت های گازوئیل از مهر ماه سال جاری از تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل برخی از خودروهای دیزلی خبر داد و اعلام کرد: سهمیه گازوئیل وانت بارها کاهش می یابد.
کد خبر: ۷۲۳۴۸۰
طرح ضربتی کاهش سهمیه‌های گازوئیل آغاز شد

پس از اجرای ابطال کارت های بنزین خودروهای شخصی و عمومی، تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل خودروهای دیزلی به منظور کاهش سهمیه برخی از خودروهای سنگین آغاز شده است.

علیرضا فیض، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مرداد ماه امسال از حذف 6 میلیون لیتر سهمیه بنزین 700 تومانی کارت های سوخت تا پایان سال جاری خبر داد و گفته بود: با اجرای طرح ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت، امسال 3 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته شده است.

در ادامه این طرح، از مهر ماه سال جاری طرح ضربتی تغییر کلاس و طبقه بندی کارت‌های هوشمند گازوئیل خودروهای سنگین آغاز می شود و برای اجرای این طرح اطلاعات برخی از خودروها از طریق نیروی انتظامی در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.

حسین هاشمی درباره جزئیات اجرای طرح طبقه بندی کارت های هوشمند گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت برخی از خودروهای دیزلی گفت: بر اساس با مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، برای خروج بنزین و گازوئیل از سبد حمایتی دولت، یک سال بیشتر زمان باقی نمانده است.

معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت با اعلام اینکه مطابق با اهداف قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مصرف گازوئیل درخصوص حمل کالا به ۱۲ صدم لیتر بر تن و مصرف روزانه بنزین به ۷ دهم لیتر بر نفر کاهش یابد، افزود: هم اکنون سهم مصرف بنزین و گازوئیل در حمل و نقل جاده ای به تفکیک در حوزه سواری شخصی ۳۱ درصد، کامیون ۲۲ درصد، وانت ۱۴ درصد، کشنده ۲۰ درصد، موتورسیکلت ۶ درصد، مینی بوس ۲درصد واتوبوس کمتر از ۳ درصد است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه دولت برای کاهش میزان مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل دارای ۳ مرحله ضربتی، کوتاه مدت و میان مدت است، گفت: در مرحله ضربتی که از نیمه مهر امسال آغاز خواهد شد، کلاس کارت سوخت گازوئیل در خودروهای سبک و نیمه سنگین تغییر می کند و شامل طبقه بندی متنوع تری خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون خودروهای گازوئیل سوز بر اساس ظرفیت حمل به ۹ گروه تقسیم شده اند، افزود: این طبقه بندی دربرگیرنده کل خودروهای دیزلی نیست و شرایط ناعادلانه ای را برای تخصیص سهمیه گازوئیل به برخی خودروها به وجود آورده است.

به گفته هاشمی، به عنوان نمونه در بخش خودروهای دیزلی با ظرفیت زیر ۱۰ تن فقط یک گروه وجود دارد، یعنی تمامی خودروهای دیزلی با ظرفیت زیر ۱۰ تن به یک اندازه سهمیه گازوئیل می گیرند، درحالی که هرگز میزان مصرف سوخت در یک وانت دیزلی با ظرفیت ۳ تن با میزان مصرف یک کامیونت دیزلی با ظرفیت بیشتر برابر نیست.

معاون ستاد سوخت با اعلام اینکه ابهامات موجود در نحوه طبقه بندی خودروها باعث ایجاد فضای رانتی برای عرضه گازوئیل مازاد برمصرف از بخش حمل و نقل به سایر بخش ها شده است، افزود: میزان مصرف واقعی در ناوگان حمل و نقل را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه اطلاعات لازم برای تغییر کلاس خودروهای گازوئیل سوز از نیروی انتظامی اخذ و تحویل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شده است، گفت: پیش بینی می شود تا روزهای آینده کارت سوخت این قبیل خودروها تغییر کند. یعنی خودروهای گازوئیل سوز با ظرفیت زیر ۱۰ تن به ۳ زیرگروه تقسیم می شوند و مطابق با میزان مصرف واقعی به آنها سهمیه داده خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه این طرح ضربتی در کمتر از یک روز اجرایی خواهد شد، افزود: اجرای طرح ضربتی هیچ اخلالی در روند تخصیص سهمیه به خودروهای دیزلی ایجاد نمی کند زیرا به محض دریافت کارت سوخت جدید توسط مالکان خودروهای مذکور و اولین سوخت گیری، کارت سوخت قبلی آنها حذف خواهد شد و سهمیه کارت جدید آنها فعال می شود.

هاشمی با بیان اینکه در مرحله کوتاه مدت از سال آینده، سهمیه گازوئیل به خودروهای دیزلی بر اساس عملکرد خودرو و میزان پیمایش آن در ناوگان حمل و نقل تخصیص می یابد، گفت: این موضوع جزو مصوبات ابلاغی ستاد هدفمندی یارانه هاست که خودروها باید بر مبنای عملکرد در ناوگان و میزان پیمایش، سهمیه سوخت دریافت کنند که هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه کامیونی که هیچ ترددی ندارد و در شبکه حمل و نقل فعالیت نمی کند، لازم نیست که سهمیه گازوئیل یارانه ای دریافت کند، افزود: با استفاده از اطلاعات صورت وضعیت الکترونیک حمل بار در کشور و بررسی بارنامه خودروها می توانیم به راحتی میزان فعالیت آنها در ناوگان را رصد و خودروهای غیرفعال را شناسایی کنیم.

معاون ستاد سوخت با یادآوری اینکه طرح نهایی این سنجش تا پایان امسال نهایی و از سال آینده اجرایی خواهد شد، گفت: از سوی دیگر قصد داریم تمامی خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل جاده ای را به سامانه هوشمندی تجهیز کنیم که فعالیت آنها را در هر نقطه از کشور به صورت آنلاین قابل پیگیری می کند.

وی افزود:سیستم «آ.وی.ال» یک رهیاب الکترونیک است که از زیرساخت​های نرم​افزاری « جی. پی. اس» استفاده می کند و به صورت آنلاین گزارش توقف و تردد هر نوع وسیله نقلیه را تمامی جاده های کشور ارسال می کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها