درحالی که کیفیت شیرآلات خانگی و بیمارستانی با سلامت شهروندان رابطه‌ای تنگاتنگ دارد، فعالان این حوزه از عدم نظارت کافی بر این محصولات و افزایش واحدهای تولیدی غیرمجاز و مونتاژکار گلایه دارند. این موضوع باید زنگ هشداری باشد برای افزایش نظارت مسئولان بر محصولات مذکور؛ زیرا استفاده از مواد اولیه نامرغوب با میزان سرب بالا در تهیه شیرآلات می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله ناراحتی‌های پوستی، گوارشی و... برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند.
کد خبر: ۷۱۸۹۶۲
دردسر جدید برای مردم: تولید شیرآلاتی با درجه سرب بالا

جام جم سرا: رئیس انجمن شیرآلات کشور، با اشاره به کیفیت شیرآلات تولیدی در کشور گفت: در سال‌های گذشته واحدهای تولیدی برای آغاز به کار، باید از وزارت صنعت مجوز دریافت می‌کردند اما در حال حاضر صدور مجوز فعالیت بر عهده سازمان استاندارد قرار گرفته است که به علت پراکندگی واحدهای تولیدی و نبود امکانات کافی این سازمان برای کنترل محصولات، تفاهمنامه‌ای چهارجانبه میان سازمان استاندارد، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، تعزیرات حکومتی و انجمن شیرآلات کشور امضا شد که براساس آن، این انجمن متولی نظارت بر کیفیت شیرآلات تولیدی شد.
ناصر میرزایی، اظهار کرد: طرحی به نام «طاها» از سوی سازمان استاندارد برای نمونه‌برداری محصولات موجود در بازار ارائه شد تا بدین گونه، واحدهای تولیدی که ضوابط قانونی را درنظر نمی‌گیرند اخطاریه دریافت کنند و در صورت تکرار پلمب شوند اما سازمان استاندارد تهران همکاری مناسبی در اجرای این طرح با انجمن نداشت. با توجه به اینکه سطح سرب بالای 5 /2 درصد در تولید شیرآلات خطرات بسیاری را برای مصرف‌کننده به همراه دارد، کنترل و بازرسی از محصولات باید مهم و جدی تلقی شود، زیرا درصورت عدم رعایت قوانین از سوی واحد تولیدی، استفاده از این شیرآلات غیربهداشتی می‌تواند بیماری‌های پوستی شبه‌جذام ایجاد کند.

وی ضمن انتقاد از عرضه محصولات بی‌کیفیت گفت: برخی از شیرآلاتی که تاییدیه سازمان استاندارد را دریافت کرده‌اند کیفیت‌شان از سوی انجمن شیرآلات پذیرفته نیست و مردم باید در خرید شیرآلات به این موضوع دقت کنند که شرکت تولیدکننده محصول، عضو این انجمن باشد.

میرزایی در پایان افزود: البته موجی در میان تولید‌کنندگان دیگر صنایع برای ورود به این حوزه ایجاد شده که میزان تولید شیرآلات بی‌کیفیت داخلی را نیز افزایش داده است. (زهره علامی/کسب و کار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها