۳۶ درصد سالمندان حقوق بازنشستگی دارند

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت از آغاز برنامه واکسیناسیون افراد 60 سال به بالا با واکسن آنفلوآنزا و واکسن پنتاوالان از مهر امسال خبر داد و گفت: فقط 6/36 درصد سالمندان مستمری بازنشستگی می‌گیرند.
کد خبر: ۷۱۷۱۷۹

به گزارش فارس، پریسا طاهری افزود: 70.8 درصد سالمندان متاهل‌ هستند و بسیاری از سالمندان نیز حقوق و بیمه دریافت نمی‌کنند و دچار سوءتغذیه هستند.

همچنین رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت خبر داد: قرار است مکمل‌های مولتی ویتامین و ویتامین D به سالمندانی که دچار سوءتغذیه هستند، داده شود.

طاهری عنوان کرد: تمهیداتی در سیستم بهداشتی برای آموزش سالمندان در منازل آنها و برگزاری کلاس‌های آموزشی اندیشیده شده است. این در حالی است که 66 درصد سالمندان بی‌سوادند و اطلاع‌رسانی به آنها بسیار سخت، هزینه‌بر و وقت‌گیر است.

وی یادآور شد: 15 بیماری در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته سالمندی که در میان سالمندان به اجرا درمی‌آید، شناسایی می‌شود و روش کار به این‌گونه است که سالمندان از سوی افراد غیرپزشک و بهورز معاینه و در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده شده و پس از معاینه و تشخیص، درمان آغاز و در صورت نیاز مجدد به متخصص ارجاع داده می‌شوند. رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: براساس آخرین سرشماری در سال 90 جمعیت کل کشور 75 میلیون و 149 هزار نفر و جمعیت سالمندان شش میلیون و 159 هزار نفر است. در واقع 8.2 درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

گیلان پیرترین و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان

رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جوان‌ترین و پیرترین شهرهای کشور را معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، محمداسماعیل مطلق افزود: استان‌های گیلان با 11.5، مرکزی با 9.97، مازندران با 9.81، آذربایجان شرقی با 9.78، خراسان جنوبی با 9.52، همدان با 9.42، اصفهان با 9.26 و تهران با 9.5 درصد جمعیت سالمند، به عنوان پیرترین استان‌های کشور به‌شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: علت پیر شدن جمعیت این استان‌ها، میزان باروری کلی کمتر از 8/1، تاخیر در فرزندآوری فاصله بیش از پنج سال در فرزندآوری و کاهش ازدواج و افزایش طلاق است.

مطلق ادامه داد: جوان‌ترین استان‌های کشور نیز سیستان و بلوچستان با 4.72، هرمزگان با 5.62، بوشهر با 5.94، خوزستان با 6/6، یاسوج با 6.27 و گلستان با 6.82 درصد جمعیت سالمند کشور محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: اکنون میزان باروری کلی در کشور کمتر از 1.8 است که باید به بیش از دو برسد تا دارای کشوری جوان و نیروی کار شویم.

تدوین سند ملی سلامت سالمندان

همچنین رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون تقریبا جمعیت سالمند با حدود هفت میلیون جمعیت بیش از 60 سال، برابر با جمعیت کودکان است. رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش جمعیت سالمندان در کشور بالا رفتن سن امید به زندگی است، به طوری که سن امید به زندگی در سال 58 برای زنان 54 سال و برای مردان حدود 53 سال بود که اکنون به 72.8 سال برای مردان و 74 سال برای زنان رسیده است.

مطلق، کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک و پنج سال و کاهش مرگ و میر زنان باردار(19 مورد مرگ در هر صد هزار تولد زنده) را از دیگر دلایل افزایش جمعیت سالمندان در کشور دانست.وی از اجرای دو برنامه «مراقبت‌های ادغام یافته سالمندان» و «شیوه زندگی سالم» در قالب اجرای برنامه طرح تحول بهداشت خبر داد.مطلق یادآور شد: هدف از اجرای برنامه مراقبت‌های ادغام یافته سالمندان، کاهش بار بیماری‌ها در گروه سنی کمتر از 80 سال و بیماری‌ها و معلولیت‌های شایع در گروه سنی 80 و بالاتر از آن است.وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در وزارت بهداشت برای این‌که نوزادان به دنیا آمده تا 85 سال عمر مفید و زندگی سالم داشته باشند، در حال اجراست.

رئیس دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با بیان این‌که چالش‌های اجرای این برنامه در شهرستان‌ها شناسایی شده است، تاکید کرد: برنامه «مراقبت‌های ادغام‌یافته سالمندان» در بیش از 200 شهرستان اجرایی شده و در اجرای آن بیش از دو میلیون و 218 هزار نفر تحت‌نظر افراد پزشک و غیرپزشک هستند.

مطلق درباره برنامه «شیوه زندگی سالم» توضیح داد: هدف از اجرای این برنامه، بهبود شیوه زندگی سالم به منظور افزایش تعداد سالمندان با رفتار سالم است.

وی تصریح کرد: این برنامه در 343 شهرستان در حال اجرا بوده و تا پایان سال 92، دو میلیون و 742 هزار و 131 نفر تحت‌پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند.رئیس دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: سند ملی سلامت سالمندان با عنوان رفاه و منزلت سالمندان ایران مبتنی بر الگوی اسلامی و ایرانی در قالب برنامه ملی تحول نظام سلامت تدوین شده و مهر 91 به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید.مطلق افزود: این سند به سازمان‌های مربوط ابلاغ شده و در حال اجراست.

وی یادآور شد: وظایف همه ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها در ارتباط با سالمندان در سند ملی سلامت سالمندان لحاظ شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها