هجوم مسافران ماه شهریور، آرامش را از جاده‌ها گرفت

سایه ترافیک برآخرین روزهای تابستان

همزمان با روزهای پایانی تعطیلات تابستان شاهد حجم بالای ترافیک در جاده‌های کشور بویژه در جاده‌های شمال هستیم. به گفته مسئولان مربوطه و پلیس راه در این روزها به منظور اینکه مردم سفری خوش و بدون خطر داشته باشند، تمهیداتی از سوی پلیس راه در نظر گرفته شده تا مردم به سلامت سفرهای تابستانی خود را به اتمام برسانند. از طرفی، مسئولان مربوطه رانندگان را به رعایت نکات ایمنی و صبور بودن در رانندگی و جلوگیری از سبقت و سرعت‌های غیر مجاز دعوت کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۴۶۱۴
سایه ترافیک برآخرین روزهای تابستان

جام جم سرا: جاده هراز از جاده‌های پرتردد کشور است که در بیشتر روزهای سال بویژه نوروز و تابستان مسیر تردد مسافران بسیاری است.

تردد 11 هزار و 919 خودرو از جاده هراز در 15 شهریور

همت‌الله رجبی، سرپرست مرکز مدیریت راه‌های مازندران، آماری را اعلام کرد که نشاندهنده تردد بالای خودرو در بسیاری از روزهای سال از این جاده است.
به گفته وی در حالی‌که در روزهای نوروز 92 (از 25 اسفند تا 15فروردین) 287 هزار و 213 خودرو از این جاده وارد مازندران شده، این تعداد در روزهای نوروز 93 به 296 هزار و 435 خودرو رسیده بود.
وی گفت: در 5 روزه اول فصل تابستان 72 هزار و 600 خودرو از طریق هراز به مازندران وارد شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد رشد داشته است.
رجبی با اشاره به اینکه در روز 15 شهریور 11 هزار و 919 خودرو از محور هراز به این استان وارد شده، تأکید کرد: با استناد به این آمار هراز در روز شنبه ترافیک روانی داشته است و انتظار می‌رود در روزهای پایانی تابستان بر حجم ترافیک این جاده افزوده شود.
جاده هراز در حوزه استحفاظی مازندران 103 کیلومتر است.
رجبی گفت: این جاده دارای 12 دوربین نظارت تصویری کنترل ترافیک و 2 دستگاه تردد شمار است که ترافیک و اتفاقات این جاده را به صورت آنلاین بررسی و اطلاعات آن را در اختیار پلیس راهنمایی و اورژانس قرار می‌دهد.

ëمحدودیت‌های ترافیکی جاده‌های مازندران

سرهنگ جعفر محمدنژاد، رئیس پلیس راه مازندران نیز ضمن ارائه توصیه‌های ایمنی برای رانندگانی که در روزهای پایانی تابستان به این استان سفر می‌کنند ، گفت: پلیس راه تمهیدات ویژه‌ای در جاده‌های هراز و دیگر جاده‌های مواصلاتی مازندران در دور سوم سفرهای تابستانی اعمال می‌کند.
به گفته وی، در نیمه دوم شهریور نقاط حادثه‌خیز و جاده‌هایی که با افزایش تردد، گره کور ترافیکی پیدا می‌کنند با 100 نیروی اضافی و 114 خودرو مدیریت کامل می‌شود تا از تصادفات احتمالی جلوگیری و ترافیک روان باشد.
وی از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های پرتردد مازندران خبر داد و گفت: از هم‌اکنون تا 4 مهر هر هفته از روز چهارشنبه 6 بامداد تا ساعت 24 نیمه شب جمعه تردد کامیون و تریلر بجز کامیون‌های حامل مواد فاسدشدنی و سوخت ممنوع خواهد بود.
ضمن اینکه جاده کندوان نیز در برخی ساعت روزهای پایانی هفته به تناسب ترافیک یکطرفه خواهد بود.
در جاده تهران- قائمشهر نیز تردد کامیونها و تریلرها از چهارشنبه هر هفته تا پایان روز جمعه ممنوع است.
رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به این‌که در 16 روزه گذشته 21 نفر در تصادفات جاده‌ای مازندران جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این تلفات در مدت مشابه سال گذشته 44 نفر بوده است.
سرهنگ محمدنژاد به رانندگان توصیه کرد، پس از هر 100 کیلومتر رانندگی استراحت کوتاه‌مدتی داشته باشند تا خدای ناکرده خستگی و خواب‌آلودگی موجب تصادف آنان نشود.

با حجم ترافیک، جاده چالوس یکطرفه خواهد شد

سرهنگ رضا اکبری، رئیس پلیس راه استان البرز هم اعلام کرد: در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی روز به روز حجم سفرهای تابستانی افزایش می‌یابد. در حالی که جاده کرج - چالوس با داشتن فضایی یکسان و ظرفیتی ثابت، توانایی انتقال این تعداد از مسافران را ندارد و حجم زیاد خودروها در این شرایط، به کندی حرکت مسافران می‌انجامد و پلیس نیز که مسئولیت نظارت و ساماندهی این جاده را بر عهده دارد، ناچار به اجرای طرح‌های ویژه است.
وی با اشاره به یکطرفه شدن جاده کرج- چالوس در مسیر رفت یا برگشت، ادامه داد: در روزهای آینده به تناسب حجم ترافیک، جاده چالوس در برخی روزها یکطرفه خواهد شد که این موضوع از 3 روز قبل از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید وهمچنین با هماهنگی بخشداری آسارا به ساکنان منطقه نیز اعلام خواهد شد.
اکبری اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی تابستان، تقاضای سفر به طور چشمگیری افزایش یابد. بنابراین پلیس، حداکثر توان خودرویی و نیروی انسانی خود را به کار گرفته و تمامی نیروهای ستادی نیز در انجام این مأموریت خطیر در سطح جاده کرج-چالوس ساماندهی شده‌اند.
وی گفت: میانگین تردد روزانه استان البرز 700 هزار خودرو بود که ساعت 17 و 30 دقیقه روز شنبه، تردد یک میلیون و 126 هزار خودرو در جاده‌های این استان به ثبت رسید که پرترددترین روز شناخته شد. با وجود این حتی در روزهای عادی نیز البرز با افزایش 30 درصدی تردد خودرو در جاده‌های مواصلاتی مواجه است.
اکبری ادامه داد: دراین روزها در جاده چالوس در مسیر رفت و برگشت روزانه 45 تا 50 هزار خودرو تردد دارد، در حالی که ظرفیت این جاده 22 هزارخودرو است. در روزهای پایانی تابستان، 150 نیروی پاس پیاده نیز علاوه بر سازمان موجود، در جاده‌های این استان به کار گرفته شده‌اند که 85 نفر نیروی پاس پیاده به جاده کرج - چالوس افزوده شده‌اند تا در نقاط حادثه خیز و پر ترافیک، کنترل راه را بر عهده بگیرند.
رئیس پلیس راه استان البرز افزود: 70 درصد از نیروها روزهای عادی و 90 درصد روزهای تعطیل، در عملیات کنترل و نظارت بر جاده‌ای این استان به کار گرفته می‌شوند و مسافران در طول مسیر می‌توانند بخوبی، تقویت و افزایش تیم‌های پلیسی و نظارت بیشتر را احساس کنند. با وجود این از رانندگانی که قصد عبور از جاده‌های این استان را دارند، درخواست داریم قبل از سفر با شماره تلفن 141 یا 81255555 تماس گرفته و از وضعیت راه‌ها با خبر شوند. همچنین توصیه می‌شود، رانندگان سلامت و ایمنی لاستیک‌ها و ترمز‌های خودرو را جدی بگیرند و در مورد بستن کمربند ایمنی راننده و سرنشینان غفلت نکنند.
سرهنگ اکبری گفت: رانندگان با در نظر گرفتن ترافیک راه و تناسب وضعیت جسمانی و روحی خود، ساعت حرکت را مشخص کنند زیرا این موضوع در کاهش حوادث جاده‌ای نقش بسزایی دارد.
وی از برخورد شدید با رانندگان متخلف خبر داد و افزود: در صورت ایجاد ترافیک، رانندگان صبر و متانت داشته باشند و از انحراف به چپ و سبقت از شانه خاکی بشدت پرهیز کنند. سبقت غیر مجاز علاوه بر جریمه، موجب توقیف خودرو نیز خواهد شد.
رئیس پلیس راه استان البرز در مورد راهکارهای کاهش حجم ترافیک جاده کرج - چالوس، گفت: اجرای طرح زوج و فرد شدن خودروها در این جاده پر ترافیک، امکان پذیرنیست. استان البرز جاده مواصلاتی 15 استان کشور است. به دلیل اینکه رانندگان عبوری از این جاده، فقط ساکن استان البرز نیستند، اطلاع‌رسانی به همه شهرهای کشور در مورد چگونگی اجرای چنین طرحی در شرایط خاص، غیرممکن است. گاهی نیز چند خودرو از یک خانواده همزمان در این مسیر قرار می‌گیرند و قصد مسافرت به صورت گروهی را دارند که به بهانه زوج و فرد بودن پلاک برخی خودروها نمی‌توان مانع از ادامه سفر آنان شد. همچنین تردد روزانه افراد بومی و ساکنان روستاهای جاده چالوس، اجتناب ناپذیر است وامکان ممانعت از آمد و شد آنان وجود ندارد.
وی افزود: امدادگران اورژانس و هلال احمر با همکاری پلیس برای امداد‌رسانی به افراد آسیب دیده احتمالی و حوادث دیدگان از آمادگی کامل برخوردارهستند و بالگردهای امداد و نجات نیز برای انتقال مصدومان، آمادگی لازم را دارند. در محدوده شهرستانک، آسارا و کندوان پایگاه‌های امداد جاده‌ای استقرار یافته‌اند. با وجود این در صورت بروز شرایط بحرانی، ممکن است یک‌طرفه بودن جاده لغو شود تا نیروهای امداد در کوتاهترین زمان بتوانند وظیفه انسانی خود را انجام دهند.

ترافیک سنگین، اما روان

در همین حال، سرهنگ مهیار رستگار، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز بی‌توجهی به جلو هنگام رانندگی، استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب آلودگی را بیشترین عوامل تصادفات عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به عرض کم جاده‌ها و گردشگر بودن جاده‌های این استان، از رانندگان می‌خواهیم هنگام رانندگی توجه بیشتری داشته باشند.
وی با یادآوری محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در جاده‌های گیلان، گفت: در زمان اجرای این محدودیت‌ها، تردد انواع کامیون و تریلی بجز حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی در جاده قدیم رشت - قزوین ممنوع است. همچنین تردد این قبیل وسایل نقلیه در آزادراه قزوین - رشت کماکان ممنوع خواهد بود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان ترافیک در بیشتر جاده‌های این استان را سنگین و پرتردد عنوان کرد و افزود: ترافیک در جاده قزوین - رشت به عنوان اصلی‌ترین جاده این استان، نیمه سنگین و روان گزارش شده است. در سایر جاده‌ها چون آستارا - اردبیل در غرب این استان، جاده چابکسر در شرق و مسیر سنگر - کوچصفهان نیز ترافیک سنگین و روان است.(ایران واشقانی فراهانی، زهره افشار/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها