گزارشی از برنامه استودیو بورس از رادیو اقتصاد

صدای ما را از استودیو بورس می‌شنوید

موج اف.ام ردیف 98 مگاهرتز که تمام علاقه‌مندان دودوتا چهارتای اقتصاد را هر روز از شنبه تا چهارشنبه به مدت 50 دقیقه به خود مشغول کرده، آدرس استودیوی بورس است تا علاوه بر حمایت از گردش صحیح پول در صنعت و تجارت ایران، راهنمایی علمی و تخصصی برای علاقه‌مندان و تازه‌واردهای این تالارهای شیشه‌ای باشد.
کد خبر: ۷۰۸۹۳۱
صدای ما را از استودیو بورس می‌شنوید
ستاره جوادی، تهیه‌کننده این برنامه معتقد است: از آنجا که نوسانات بورس همواره از سوی علاقه‌مندان رصد می‌شود، جای خالی این برنامه در رادیو دیده می‌شد، چون هنوز هم با توجه به جایگاه رادیو در زندگی روزمره ما، مخاطبان زیادی هر روز صبح دخل و خرج زندگی خود را با چرخاندن پیچ رادیو تنظیم می‌کنند، بنابراین با توجه به اهمیت بورس لازم بود برنامه‌ای تخصصی در این زمینه تولید شود که استودیو بورس آن خلأ را پر کرد.

وی ضمن اشاره به تنوع در برنامه زنده رادیویی استودیو بورس که از رادیو اقتصاد پخش می‌شود، می‌گوید: به طور کلی چون بورس ​ زوایای مختلفی دارد و گاهی اوقات اهمیت هر کدام از آنها موفقیت خرید و فروش را تضمین می‌کند، تصمیم بر آن گرفتیم که در این برنامه ضمن ارائه اخبار بورس، آموزش و مسائل حقوقی بورس را هم دنبال کنیم. به این معنی که در این 50 دقیقه بخش آموزش و البته مشاوره حقوقی برای علاقه‌مندان به بورس داریم که بتوانیم آنها را نسبت به حقوق خود و البته ریزه‌کاری‌های معاملات بور​س نیز آشنا کنیم.

جوادی ضمن تاکید بر اهمیت بررسی پیشینه اخبار بورس برای دست‌اندرکاران و آنهایی که در این زمینه فعالیت دارند، می‌افزاید: همان طور که می‌دانیم تحلیل داده‌ها و البته فراز و فرودهای بورس یکی از مبانی پیش‌بینی بازار بورس است که بسیاری از حرفه‌ای‌ها با تحلیل آنها می‌توانند برای آینده تصمیم‌گیری کنند، بنابراین بخش بررسی مطبوعات را در استودیو بورس پیش‌بینی کردیم که همکاران ما در بورس آن را به عهده دارند و بورس در رسانه‌ها را بررسی می‌کنند​ تا با این کار بتوانیم دلایل افت و خیزهای شاخص بورس را برای شنوندگان بیان کنیم و آنها را برای تصمیم‌گیری دقیق و سودآور آماده کنیم.

وی با تاکید بر به‌روز بودن این اطلاعات می‌افزاید: در بخش یاد شده معمولا اتفاق‌های مهم بورس را در یک بازه زمانی بررسی می‌کنیم تا نتیجه و آثار آنها برای خریداران یا فروشندگان بورس راهگشا باشد، اما از اخبار روز نیز غافل نخواهیم شد و خبرهای به‌روز شده را نیز برای علاقه‌مندان و شنوندگان پخش می‌کنیم.

این تهیه‌کننده برنامه‌های اقتصادی درباره انتخاب همکاران خود در استودیو بورس می‌گوید: هیجان و البته اطلاعات درباره بورس و دودوتا چهارتایش موضوعی است که برای تعیین همکاران استودیو بورس در نظر می‌گیریم، بخصوص در زمینه کارشناسان حقوقی و اقتصادی که معمولا از سوی خود سازمان بورس درباره آنها تصمیم گرفته می‌شود، اما در بخش رسانه‌ای علاوه بر تخصص کاری به انرژی لازم همکاران نیز توجه می‌کنیم، چون شور و هیجان بورس این مهم را می‌طلبد که همکاران آمادگی انتقال هیجانات فراز و فرودهای بورسی را به شنوندگان داشته باشند.

وی در این زمینه بر شور و هیجان و البته اضطراب داخل تالار شیشه‌ای تاکید می‌کند و می‌گوید: همان طور که می‌دانید شنوندگان برنامه‌های رادیویی باید تمام حس و حال مورد نظرشان را درباره برنامه مورد علاقه خود از طریق امواج دریافت کنند، بنابراین اگر واقعا می‌خواهیم هیجان موجود در تالار شیشه‌ای را به شنوندگان استودیو بورس منتقل کنیم، باید با استفاده از موزیک‌ها و البته ریتم و انرژی گوینده این کار صورت گیرد.

لیلا جعفرپور، گوینده استودیو بورس با اشاره به گفته‌های ستاره جوادی در این زمینه می‌گوید: در حرفه گویندگی باید بتوانیم احساس واقعی و مورد نیاز سوژه برنامه را به شنونده القا کنیم و این برنامه اقتصادی در زمینه بورس که شاخصه‌هایش به هر خبر و اتفاقی واکنش نشان می‌دهند و بالا و پایین می‌شوند، این توانایی یعنی القای هیجان تالار شیشه‌ای بخصوص در روزهای پرهیجان بورس که فراز و فرودهای شاخص را همراه دارد، کار دشواری است و نیازمند انرژی فراوان است.

/Media/Image/1393/04/25/635411249894462838.jpg

جعفرپور درباره اطلاع و آگاهی خود پیرامون مسائل بورس می‌گوید: هرچند با توجه به همکاری خود با رادیو اقتصاد، اطلاعاتی در این زمینه به دست آورده‌ام، اما با مطالعه و پیگیری اوضاع بورس کالا، اوراق بهادار و بورس انرژی و نفت در داخل و خارج مرزهای ایران پیش‌زمینه‌ای از مسائل بورس در ذهن خود دارم که با توجه به حال و هوای برنامه، آنها را به کار می‌گیرم.

گوینده استودیو بورس اطلاعات و آگاهی گوینده و مجری این برنامه را هنگام برقراری ارتباطات تلفنی برنامه با شهروندان و البته کارشناسان دیگر بسیار مفید می‌داند و می‌گوید: در این برنامه اگر با اخبار بورس و اما و اگرهایش بیگانه باشیم، نمی‌توانیم ریتم مناسب و مورد نیاز برنامه را حفظ کنیم، چون گاهی اوقات با پرسش‌های غیرمنتظره شنوندگان و البته موضوع‌های مطرح شده از سوی کارشناسان و مهمانان برنامه، رشته کلام پاره شده و مسیر برنامه برای لحظاتی به بیراهه می‌رود. بنابراین حضور ذهن، لازمه کار ماست که در این برنامه خاص بیشتر به چشم می‌خورد؛ هرچند همه همکاران من در این مورد یعنی اشراف به برنامه‌ای که اجرای آن را به عهده دارند، آمادگی کامل دارند و نیازی به یادآوری آن نیست، اما برخی از برنامه‌ها مثل استودیو بورس که با اقتصاد خانواده‌ها و دودوتا چهارتای جیبشان سر و کار دارد، این مهم بیشتر از دیگر برنامه‌ها نمایانگر است.

عبدالله عبدی، رابط سازمان بورس و استودیو بورس در این برنامه نیز به اهمیت وجودی این برنامه برای به حرکت درآوردن جریان اصولی سرمایه اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه دولت‌ها سعی در کنترل نقدینگی در جامعه دارند که بهترین گزینه انتقال سرمایه‌های خرد و کلان به بنگاه‌های مولد و تولیدی‌های شاغل است که این مهم معمولا در تالارهای بورس اتفاق می‌افتد. پس هرچه بتوانیم با استفاده از قدرت رسانه، بورس را حمایت کنیم، بدون تردید جریان سرمایه را به مسیر درست هدایت کرده‌ایم.

عبدی در ادامه به تغییر ساعت پخش این برنامه یعنی استودیو بورس از خرداد امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: از زمانی که طرح این برنامه در شبکه تخصصی اقتصاد یا همان رادیو تجارت تصویب شد، قرار بر این بود استودیو بورس کارش را با باز شدن تالار شیشه‌ای آغاز کند، چون پس از تعطیلی روز گذشته بسیاری آماده و تشنه دریافت اطلاعات به‌روز بورس هستند، اما بنا به دلایلی از تاریخ یاد شده در ابتدای گزارش این برنامه به بعدازظهر منتقل شد که به عقیده من، از کارآمدی برنامه خواهد کاست و باعث کمرنگ شدن اثرگذاری آن در میان مخاطبان شده است.

این رابط استودیو بورس به تماس‌های تلفنی و پیامک‌های فراوان شنوندگان استودیو بورس اشاره می‌کند و می‌افزاید: هر روز با شروع این برنامه، موج فراوانی​ تماس‌​ داریم که متقاضی بازگشت دوباره برنامه به همان زمان قبلی هستند که امیدواریم با توجه به این تقاضاها، بتوانیم دوباره با باز شدن تالار شیشه‌ای در استودیو بورس همراه شنوندگان باشیم.

عبدی به تاثیرگذاری بورس‌های مختلف جهان روی یکدیگر تاکید دارد و می‌گوید: در بررسی‌های اولیه و البته نیازسنجی‌های انجام شده از سوی تهیه‌کننده و دیگر دست‌اندرکاران برنامه که در این زمینه یعنی تجارت و رسانه تخصص لازم دارند، بخش اخبار بین‌الملل یا «فراسو» را هم به این برنامه افزودیم تا علاقه‌مندان و فعالان عرصه بورس از رویدادهای خارج از تالار شیشه‌ای تهران در دیگر نقاط جهان نیز مطلع باشند و نسبت به معامله آینده خود تصمیم‌گیری کنند. لازم به یادآوری است این بخش از سوی فهیمه رجبی اجرا می‌شود و در اختیار شنوندگان قرار می‌گیرد.

در پایان ستاره جوادی، تهیه‌کننده استودیو بورس با اشاره به گسترش و تعدد بخشنامه‌های صادره در این زمینه می‌افزاید: هر روز که تالار شیشه‌ای باز می‌شود، از سوی شرکت‌ها و البته سازمان بورس اوراق بهادار اطلاعیه‌های مختلفی صادر می‌شود که می‌تواند در تصمیم‌گیری و البته قیمت برخی شرکت‌ها تاثیرگذار باشد، به همین دلیل بخش «کدال» را در این استودیو در نظر گرفتیم که به صورت دائم تمامی اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های صادر شده از سوی ارگان‌های یاد شده در این زمینه را برای شنوندگان و مخاطبان برنامه بازگو می‌کنیم. (شیدا رمزی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها