اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و اصلاح ساختار و بهبود مدیریت و سیاست های دولت روحانی باعث افزایش 27.8 درصدی تجارت خارجی در سال 93 نسبت به سال 92 شد و روان سازی تجارت و قوانین گمرکی سبب نزدیک شدن میزان صادرات غیر نفتی به واردات شده است به طوری که در 3 ماه اول سال 1393، صادرات 11859 میلیون دلار، و واردات 12386 میلیون دلار بوده است.
کد خبر: ۷۱۶۲۷۶
اثر اقتصاد مقاومتی در بهبود تراز تجاری ایران و منطقه

به گزارش خبرگزاری بیزینس ریپورت، در طی نیمه اول سال میلادی 2014 (ژانویه تا سپتامبر برابر با 11 دیماه تا 10 شهریور ماه 1393) برای یک مدت زمان شش ماهه ایران با 176 کشور دنیا مبادلات تجاری و تبادل کالا داشته، صادرات غیر نفتی ایران به شکل قابل توجهی به واردات نزدیک و باعث بهبود تراز تجاری و کاهش بخش منفی تراز تجاری شده است.

تراز تجاری با 85 کشور دنیا برای ایران مثبت و با 91 کشور دیگر دنیا منفی بوده است، بدین معنی که صادرات ایران به 85 کشور دنیا بیشتر از واردات آن بوده و واردات ایران ا ز 91 کشور دنیا بیشتر از صادرات به این کشورها بوده است.

با اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و اصلاح ساختار و بهبود مدیریت و سیاست های دولت روحانی، شاهد افزایش 27.8 درصدی تجارت خارجی در سال 93 نسبت به سال 92 بوده ایم و روان سازی تجارت و قوانین گمرکی و همچنین اثر سه برابر شدن نرخ ارز در دو سه سال اخیر باعث شد که میزان صادرات غیر نفتی به واردات نزدیک شده به طوری که در 3 ماه اول سال 1393،صادرات 11 میلیارد و 859 میلیون و واردات، 12 میلیارد و 386 میلیون دلار شود.

این آمارها نشان دهنده نزدیک شدن صادرات و واردات و کاهش تراز منفی تجاری ایران است و باعث ایجاد انگیزه و تشویق صادرکنندگان شده است.

در سال 2014 بدون در نظر گرفتن آمار فروش نفت خام و گاز و میعانات گازی، تراز تجاری ایران با سایر کشورهای دنیا به میزان 76 درصد برآورد می شود که نشان دهنده بهبود تراز تجاری و افزایش صادرات غیر نفتی نسبت به واردات بوده است.

این جهش در صادرات غیر نفتی باعث شده که ایران با 5 کشور جهان، تراز تجاری و مبادله اقتصادی مثبت ایجاد کند. این کشورها شامل عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و مصر هستند که چهار کشور اول جزء همسایگان ایران محسوب می شوند و نشان می دهد که ایران اگر از پتانسیل روابط منطقه ای خود استفاده بهینه کند، می تواند تا اندازه زیادی به ایجاد یک اقتصاد مقاومتی مناسب در منطقه کمک نماید و نیازهای کشورهای منطقه از طریق مبادلات خود این کشورها تامین شود.

همچنین به دنبال تحریم اقتصادی روسیه پس از بحران اوکراین، این کشور بخشی از نیازهای خود را از ایران وارد می کند و این موضوع نیز باعث شده که دو کشور، نیازهای خود را از طریق مبادله فی مابین تامین کنند. این موضوع باعث کاهش مبادلات دلاری و تامین نیازها از طریق واحد پول ایران و روسیه و کشورهای منطقه می شود.

به نظر می رسد که موضوع اقتصاد مقاومتی و تامین نیازها از طریق مبادلات منطقه ای هر روز روبه گسترش است و علاوه بر ایران، روسیه، چین و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه به کاهش مبادلات دلاری و استفاده از واحد ارزی کشورهای منطقه روی آورند.

در این میان صادرات غیرنفتی ایران در طی شش ماهه گذشته 41 میلیون و 98 هزار تن بوده است که ارزش تقریبی آن 16 میلیارد و 425 میلیون دلار بوده است. (بولتن نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها