زیباترین دریاچه استان قزوین میزبان گردشگران است

اوان، دریاچه ای بی نیاز از بارش + عکس

بزرگ‌ترین دریاچه قزوین در خطر آلودگی

«اوان» بزرگ‌ترین دریاچه استان قزوین طی سال جاری با کاهش شدید سطح آب مواجه است و از سوی دیگر این دریاچه به دلایلی چون عوامل طبیعی و آلودگی‌های زیست‌محیطی در وضع مساعدی به سر نمی‌برد.
کد خبر: ۷۰۷۸۵۷
بزرگ‌ترین دریاچه قزوین در خطر آلودگی

به گزارش مهر، دریاچه اوان در شمال شرقی قزوین در منطقه الموت واقع است. این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچه استان محسوب می شود، بیش از 70 هزار مترمربع مساحت دارد و در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع است. اوان که از معدود محیط‌های طبیعی از این دست در استان قزوین محسوب می‌شود، بخش اعظم آب خود را از چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه و بخشی را نیز از بارندگی‌های فصلی تامین می‌کند. عمیق‌ترین بخش این دریاچه به حدود شش متر می‌رسد که در جنوب شرقی آن واقع شده است.

زرآبادی، یکی از ساکنان روستای زرآباد در این باره گفت: تاکنون سابقه نداشته است که ساحل و عمق دریاچه اوان تا این حد آلوده و کثیف و انباشه از زباله‌های ریز و درشت باشد، به گونه‌ای که آن ساحل زیبا جای خود را به تل زباله‌هایی داده است که اغلب از سوی گردشگرانی که از نقاط مختلف می‌آیند در این ناحیه تلنبار شده است.

وی افزود: اعضای شوراهای روستایی در تمام روستاهای محدوده دریاچه اوان و الموت معترض این وضع هستند؛ زیرا زباله‌های گردشگران به نوعی باعث انسداد آب چشمه‌های ورودی و راه جوی‌های فصلی می‌شود که تامین‌کننده منبع آب اوان است و در نتیجه موجب کاهش بی‌سابقه سطح آب دریاچه شده‌ است. کشاورزی الموت به طور مستقیم تحت تاثیر وضع دریاچه اوان است و با اختلال در شرایط محیطی این دریاچه شرایط کشاورزی این ناحیه نیز مختل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین نیز گفت: براساس برآوردهای سال گذشته، آب دریاچه 80 سانتی‌متر نسبت به سال قبل از آن افت داشته است که این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

صدرالدین علیپور افزود: احداث جاده، فعالیت‌های کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی بالادست در اثر چرای دام همگی باعث افت آب دریاچه و ورود گل و لای به درون آن می‌شود.

وی درباره برنامه‌های حفاظتی و احیای تالاب اوان گفت: با توجه به توافق‌های به عمل آمده با مردم محلی و تامین کاهش آب، لوله‌گذاری به طول تقریبی 250 متر در حال انجام است. از آنجا که آب این دریاچه از چشمه‌های کف تامین می‌شود اکنون بسیاری از این چشمه‌ها در اثر رسوب‌گذاری کف پوشیده شده‌ است؛ بنابراین موضوع لایروبی و بیرون آوردن قطعات باقیمانده در کف دریاچه نظیر قایق در دستور کار قرار گرفته و توسط یک گروه متخصص شامل 15 غواص به انجام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: خرید کانکس و دوربین مداربسته به منظور کنترل صید و استقرار همکاران محیط‌بان و آموزش جوامع محلی و استفاده از توان گروه‌های مردم نهاد در حفظ و حراست از دریاچه ازجمله اقداماتی است که در طرح حفاظت و احیای تالاب اوان انجام خواهد شد.

به گفته علیپور، برنامه‌های درازمدت دیگری نیز با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط نسبت به انجام طرح‌های آبخیزداری مدنظر است که صورت خواهد گرفت.

عبدالحسین مظفری، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز گفت: دریاچه‌ها در هر محیطی تحت تاثیر عوامل دخیل در آن محیط قرار دارد. در همین راستا وقوع خشکسالی و کم‌آبی در قزوین به هر حال بر وضع دریاچه اوان تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: با این حال از نظر سازمان حفاظت محیط زیست استان قزوین، وضع اوان بحرانی نیست و نباید آن را از جهت اوضاع بحرانی یا شرایط طبیعی با دریاچه ارومیه قیاس کرد، بلکه این دریاچه نیازمند توجه بیشتر است و با تمهیداتی چون انتقال آب از چشمه‌های بالادست به اوان، شاهد احیای دریاچه و رفع خطر از این محیط زیبای طبیعی باشیم.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: از طرفی نیز با شروع فصل باران در این ناحیه، بخشی از کاهش آب دریاچه به واسطه بارش‌ها جبران خواهد شد. در این بین، اما طرح افزایش سطح آب دریاچه از طریق گشودن سرچشمه‌های مسدود شده در کف دریاچه در حال بررسی و مطالعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها