در انیمیشن «داستان​های فوتبال»، قوانین فوتبال با زبانی طنز بیان می​شود

شوخی تاریخی ـ فلسفی با فوتبال

با شروع جام جهانی همان‌طور که انتظار می‌رفت تب فوتبال در جامعه فراگیر شده است ما هم قصد داریم در صفحه این هفته پویانمایی به معرفی یک اثر فوتبالی بپردازیم که داستان‌های فوتبال نام دارد این اثر انیمیشنی دوبعدی محصول کمپانی بی‌آر‌بی اینترنشنال اسپانیاست که تاکنون چند بار از تلویزیون ایران پخش شده است. نویسنده و کارگردان این ماجراها کلودیو بیرن بوید است.
کد خبر: ۶۸۶۵۲۳

این مجموعه در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای تهیه شده و محصول سال1998 است. در هر قسمت از این اثر یکی از قوانین فوتبال با بیانی طنز آورده شده است و ماجراهای آن نیز هر بار در یک کشور (مثلا مصر، یونان، ایتالیا و...) اتفاق می‌افتد که با استفاده از شخصیت‌های علمی و فرهنگی آن دوره خاص تاریخی بیان می‌شود. مثلا می‌توانید میکل آنژ را در حال بازی با ماکیاولی، ارشمیدس را در حال بازی با سقراط ببینید و جالب اینجاست که رئوس اصلی فلسفه‌های بعضی از این بزرگان در قوانین فوتبال هم اجرا می‌شود. حتی در یکی از قسمت‌های این مجموعه ادوارد دست‌قیچی و ماشین چاپ گوتنبرگ هم وجود دارد!

دو شخصیت اصلی این کارتون مک داور و میک گزارشگر هستند. آنها در تمام قسمت‌های داستان حضور دارند؛ اما شخصیت مک ـ بسته به دوره تاریخی که در هر قسمت بیان می‌شود ـ عوض می‌شود. مثلا به یکی از اجداد او در آن قرن تبدیل می‌شود. علاوه بر اینها مجموعه داستان‌های فوتبال، سعی در شناسایی و تشویق ارزش‌های فوتبال جوانمردانه‌ دارد که این مساله مورد تاکید فدراسیون فوتبال اسپانیا و فیفا نیز هست. در این انیمیشن برای توضیح هر قانون، مکالمات جالبی بین دو شخصیت اصلی رد و بدل می‌شود. بعلاوه از تعداد زیادی داستان‌های خنده‌دار که مسائل مختلف را برای بیننده ملموس‌تر می‌کند و یک خط سیر داستانی جالب برای بیان قوانین فوتبال در طول دوران‌ مختلف تاریخ بشری استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم زادگاه اصلی فوتبال بریتانیا و در قرن نوزدهم میلادی است؛ اما در این سریال به نظر می‌رسد تئوری جدیدی بیان می‌شود طبق وقایع ‌نامه سلسله خاندان مک ـ مهم‌ترین و جالب‌ترین سلسله داورانی که این ورزش به خود دیده است ـ فوتبال به زمان عصر حجر بر‌می‌گردد که مک به یک توپ (البته سنگی) در یک زمین بازی که مشابه زمین امروزی فوتبال ماست، ضربه می‌زند. این تنها دخل و تصرف فوتبالی در این مجموعه محسوب نمی‌شود و سیر تغییر تاریخ به موارد دیگر هم رسیده است. مثلا براساس این وقایع ‌نامه، شایع است که داوری به نام مک علی مجبور شد تعداد بازیکنان هر تیم را به 11 نفر محدود کند تا این‌که علی بابا نتواند از 40 دزد خود در زمین بازی استفاده کند و تقلب نماید. بعلاوه از نسخه‌هایی که از نوشته‌های مک‌کلان که از روی نوشته‌های به دست آمده از حفاری‌های مصر به دست آمده، بهترین بازیکنان مصر فراعنه ـ که از سیستم غیرمعمول جوان پروری استفاده می‌کردند ـ معدن‌چیانی بودند که تمام روز مشغول کندن سنگ‌های مورد استفاده در اهرام مصر بودند.

یا این‌که در بعضی تصاویری که بتازگی به دست آمده علت اصلی انقلاب فرانسه تظاهراتی در اعتراض به افزایش قیمت بلیط مسابقه فوتبال صورت گرفته بود. تمام این شایعات به صورت یک راز مانده بود که با کمی قدرت تخیل و به لطف میک و مک می‌توانیم باور کنیم تاریخ بشر و فوتبال واقعا چنین روزها و اتفاقاتی را از سر گذرانده است. داستان‌های فوتبال این مجموعه سراسر اکشن، بازی جوانمردانه، تخیل و بالاتر از همه اینها طنز و شوخی است.

معرفی شخصیت‌ها

میک: سرعت انتقال میکروفن دستی براق، او را بهترین انتخاب یک گزارشگر فوتبال ساخته است. او همیشه اولین نفری است که هر چیز تازه‌ای را می‌فهمد. در طول زمان به راهنمایی مک سفر می‌کند و با او گزارش‌های جالبی تهیه می‌کند که موجب رضایت سردبیر می‌شود. او خیلی شجاع است و در این که خودش را به مخاطره بیندازد تا خبر جدیدی را اول به دست آورد، لحظه‌ای تردید نمی‌کند. حتی اگر بربرها او را تشویق کنند یا گلادیاتورها بخواهند او را له کنند. این میکروفن دبل دالبی شجاع ما از هر معرکه‌ای جان سالم به در می‌برد و کابل‌هایش همچنان متصل می‌ماند با وجود بعضی مواردی که ارتباط قطع می‌شود. میک واقعا شخصیتی دوست‌داشتنی است.

مَک: مک یک داور اسکاتلندی واقعاضد حرفه‌ای است. او آخرین بازمانده خاندان داورهاست که در میان آنها قوانین فوتبال نوشته شده است و توجه داشته باشید که او و اجدادش همیشه کلاهشان را ـ که تا روی دماغ پایین کشیده‌اند ـ به سر دارند. دیدگاه مک به بازی و قوانین بسیار جدی است. مک برای ما توضیح می‌دهد چطور اجداد او قوانین مهم‌ترین ورزش دنیا را وضع کرده‌اند. با اصرار آنها روی بازی جوانمردانه، تا به امروز آن را حفظ کرده‌اند. با تشکر از معلومات فراوان مک، میک و بقیه، می‌توانیم قوانین را بهتر بفهمیم و از این ورزش جذاب لذت ببریم. جالب این است که علاقه به فوتبال از سوی مک در تمام وسایل زندگی‌اش از موکت اتاق ـ که به شکل زمین فوتبال است ـ و یا موس ـ که به شکل توپ است ـ دیده می‌شود.

دیزی بل: او یک میکروفن مونث است، نقره‌ای و مد روز. او یکی از افراد سختکوش در تیم روزنامه است و همیشه اطلاعات را با سرعت مافوق صوت تایپ می‌کند و هر مشکلی را در دفتر حل می‌کند. او در هارد دیسک کامپیوتر اطلاعات هر فوتبالی را در تاریخ دارد. به خاطر حضور دائم و نبوغش، میک به او علاقه‌مند است؛ اما لحظات کمی وجود دارد که آنها با هم دوست هستند.

دون میشله: او با سمت مدیربرنامه‌های فوتبال با تمام میکروفن‌ها در ارتباط است. او یک شکموی سیری‌ناپذیر است. حتی بعضی وقت‌ها سیم‌هایش را طوری گاز می‌گیرد که انگار اسپاگتی می‌خورد؛ اما باطری آلکالینی انرژی‌دهنده را ترجیح می‌دهد. دون میشله خشن، متوقع، بعضی مواقع فراموش کار و اغلب بداخلاق است. در هر صورت همه می‌دانند در شرایط سخت او یک میکروپروسسور طلایی است.

ام ـ سی: او یک میکروفن با سر اسفنجی است. او متخصص امور اداری در ایجاد نبض و ریتم در بولتن‌های خبری است. خیلی دوست‌داشتنی است؛ اما معمولا در حال دردسر درست کردن است. او همیشه در حال حرف زدن است و همه چیز را به سرعت ریتمیک می‌گوید و همیشه در حال ابداع لغاتی است که مناسب ریتمش باشد. عاشق موسیقی رپ است و همیشه یک رادیو ضبط دستی را با خود حمل و به خودش متصل می‌کند. کم‌هوشی و هیجان‌زدگی زیاد او در یک زمان، باعث می‌شود همیشه چیزهایی را که می‌خواهد برای روزنامه‌نگاران ببرد، می‌اندازد. رویای زندگی او این است که در جام جهانی آینده در کنار قهرمانش میک، یک مفسر ورزشی باشد.

گوری: گوری خرابکارترین بچه دوران تاریخ و ماقبل تاریخ است. میک چون دائماً در طول سفرهای در طول زمان با گوری رو‌به‌رو می‌شود، همیشه درباره او کابوس می‌بیند. حتی وایکینگ‌های مخوف هم جرأت مقابله با این بچه نابغه دردسرساز را ندارند. او معمولا دو جمله را به کار می‌برد: گوری دوست دارد و گوری دوست ندارد. معمولا در این هنگام یک بداخلاقی وحشتناک در راه است.

ویل: روح اختراع در طول زمان زنده مانده است و در وجود نابغه خیالباف ویل متجلی می‌شود. ویل نه‌تنها اعداد را اختراع کرده ـ که فوتبالیست‌ها توانستند آنها را بر روی پشت لباس‌هایشان بنویسند ـ بلکه بیشتر پست‌های گل را در تمام دوران نیز طراحی کرده است و بعلاوه اولین کمک داور تاریخ بوده است. با کمک ویل، اجداد مک از چندین شرایط ناجور در رفته‌اند. او می‌تواند راه خروج از هر چیزی را پیدا یا ابداع کند.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها