پدر کویرشناسی از بهترین انواع هندوانه، میگو و ماهی برای خرید می‌گوید

هشدار: هنگام خرید دقت کنید؛ تزریق رنگ به هندوانه و پرتقال!

نمک‌هایی با پروانه ساخت تقلبی وارد بازار شده است

هشدار مسئولان غذایی: نمک «کوبشی» نخورید

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، درباره عوارض مصرف نمک‌های موسوم به «کوبشی» هشدار داد و گفت: این نمک‌ها غیرمجاز، تقلبی و زیان‌آورند و نباید آنها را مصرف کرد. چنین نمک‌هایی براحتی برای مصرف کنندگان قابل تشخیصند، چون کریستالهای درشتی دارند که با کوبیدن خرد می‌شود.
کد خبر: ۶۸۲۰۲۷
هشدار مسئولان غذایی: نمک «کوبشی» نخورید

جام جم سرا: دکتر هدایت حسینی اظهارداشت: بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، نمک وقتی استحصال می شود، می رود در کارخانه هایی که فرآوری نمک را انجام می دهند. به طوری که سنگ نمک در آب حل می شود و ناخالصی ها و باقیمانده ترکیبات ناخواسته در نمک به شکل غیرمحلول از نمک خارج می شود و نمک به صورت آب نمک اشباع در می آید؛ و این آب نمک اشباع مجددا به شکل تبلور در می آید.

وی افزود: در واقع، ناخالصی های نمک تبلور مجدد از بین رفته و مقداری ید به آن اضافه می شود که غنی سازی نمک با ید اتفاق می افتد که مصرف کنندگان، ضمن اینکه نمک مناسبی دریافت می کنند، مقداری هم ید دریافت می کنند.

به نقل از مهر، حسینی در ارتباط با آن دسته از نمک های تقلبی و بدون مجوز که وزارت بهداشت درباره عوارض مصرف آنها هشدار می دهد، گفت: این قبیل نمک ها را نمک "کوبشی" می گویند که همان سنگ نمکهایی است که از معدن استخراج می شود. این نمک ها به شکل پودر تهیه می شود و حتی در بسته بندی هایی با پروانه ساخت تقلبی و اشکال مختلف در بازار عرضه می کنند که ناخالصی این قبیل نمک ها زیاد است.

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ناخالصی همراه نمک باعث می شود که شوری نمک کم شود و در نتیجه مصرف آن بیشتر می شود و ید هم ندارند و در نتیجه مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.

حسینی تاکید کرد: این قبیل نمک ها به راحتی برای مصرف کنندگان قابل تشخیص است، چون کریستالهای درشتی دارند که با کوبیدن خرد می شود و به راحتی با چشم قابل مشاهده است. اما نمک های استاندارد، به صورت کریستالهای مکعب شکل و یکنواخت بوده که قابل تشخیص از نمک های غیراستاندارد هستند.

وی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت به هیچ وجه پروانه ساخت و اجازه عرضه به نمک های کوبشی را نمی دهد، اظهارداشت: ما نمونه برداری مستمر در سطح عرضه داریم و هر موردی از این نمک ها که مشاهده شود، بالافاصله جمع آوری می شود.

حسینی همچنین از اطلاع رسانی برای آگاهی مردم از وجود نمک های غیرمجاز و تقلبی در سایت وزارت بهداشت خبر داد و افزود: مواد ناخالصی که این قبیل نمکها دارند، باعث می شود که وزارت بهداشت از مردم بخواهد چنین نمک هایی را مصرف نکنند چون با عوارضی همراه است.

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ارتباط با کارگاههای تولید نمک کوبشی که همچنان فعالیت دارند، گفت: این قبیل کارگاهها به شکل غیرمجوز دار و مخفی در خارج از شهرها و دور از چشم همه، سنگهای نمک را خرد و پودر می کنند و در بسته بندیهای غیرمجاز گاهی اوقات عرضه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها