روز سرنوشت برای سوریه

پس از طی مراحل ثبت‌نام، تائید صلاحیت‌ها و تبلیغات نامزدها در 45 روز گذشته، سوریه به روز مهم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رسید؛ روزی که در آن، سوری‌ها در انتخاباتی رقابتی که برای اولین بار و طبق قانون اساسی جدید در کشورشان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و رئیس‌جمهور هفت سال آینده را از میان سه نامزد انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۰۲۶۷
روز سرنوشت برای سوریه

دیوان عالی سوریه یک ماه پیش صلاحیت این سه نامزد را از میان 24 داوطلب تائید کرد وآنان و هوادارانشان در یک ماه گذشته با تبلیغات وسیع شهری و رسانه‌ای، بشدت درصدد جلب نظر سوری‌ها برآمدند.

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری سوریه، با وجود کارشکنی غربی‌ها و متحدان عرب منطقه‌ای آنها، شش روز پیش در 43 سفارتخانه سوریه در خارج از کشور برگزار شد که حضور چشمگیر 95 درصدی واجدان شرایط و ثبت‌نام کنندگان در آن، شگفتی همه کارشناسان و تحلیلگران را همراه داشت.

در این میان گروه‌های تروریستی و مسلحی که 40 ماه است سعی در نابودی سوریه داشته‌اند، همچنان در ترساندن سوری‌ها و منع کردن آنان از رفتن پای صندوق‌های رای می‌کوشند.

اعلام حرام بودن انتخابات و حلال بودن خون مشارکت‌کنندگان در آن از سوی داعش، تهدید به بمبگذاری و پرتاب یکهزار گلوله خمپاره و توپ آتشین به مراکز انتخاباتی، قتل عام چند خانواده در حمأه و حلب، ادامه خمپاره‌اندازی‌ها به دمشق و ربودن ده‌ها نفر در دومین استان بزرگ سوریه فقط بخشی از عملکرد دهشتناک چند روز اخیر تروریست‌ها بوده است.

کشورهای حامی غربی و عربی آنان هم در این مدت بیکار نبودند و ضمن کارشکنی در برگزاری آن در کشورهایشان و نامشروع خواندن انتخابات ریاست جمهوری سوریه، فشارهای سیاسی و رسانه‌ای چند برابری را بر نظام و مردم سوریه اعمال کردند تا شاید بتوانند در روند این اراده ملی، خلل ایجاد کنند.

در این میان، دولت سوریه بی‌توجه به این کارشکنی‌ها و تهدیدها، بیش از 11 هزار صندوق اخذ رای را در بیش از 9000 مرکز انتخاباتی در 13 استان این کشور آماده کرده تا 15میلیون و 800 هزار واجد شرایط رای دادن بتوانند در این انتخابات مهم شرکت کنند. در نزدیک به 80 درصد مساحت سوریه و تمامی استان‌ها، جز رقه و برخی مناطق درگیر در چند استان دیگر این انتخابات برگزار می‌شود.

علاوه بر خبرنگاران خارجی مستقر در سوریه، ده‌ها خبرنگار، تصویربردار و عکاس آژانس‌های خبری و شبکه‌های رادیوتلویزیونی دنیا در چند روز گذشته خود را به سوریه رسانده‌اند تا بتوانند از نزدیک و ساعت به ساعت این رویداد مهم تاریخی در شام را مخابره کنند.

در کنار ده‌ها عضو از چند سازمان مردم نهاد منطقه‌ای، نمایندگانی از مجالس روسیه، اوگاندا، زیمبابوه، بولیوی، فیلیپین، ونزوئلا، تاجیکستان، لبنان، ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران به سوریه آمده‌اند تا بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نظارت کنند.

آنچه در سوریه دیده می‌شود حاکی است که سوری‌ها دریافته‌اند امروز برایشان روزی سرنوشت‌ساز خواهد بود که در صورت شرکت نکردن در روند رای‌گیری یا مشارکت ضعیف در آن، ممکن است عواقب ناگوارتری در آینده در مقابله با تروریست‌ها و خشونت‌های افراط‌گرایان و جایگاه منطقه‌ای این کشور برایشان به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد اکثریتی قابل توجه از سوری‌ها، امروز پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شوند تا به تروریست‌ها و حامیانشان بگویند که راه رفته‌شان در بیش از سه سال گذشته در سوریه غلط و اشتباه بوده و گرچه بخشی از آنان به نظام سوریه انتقادهایی دارند و خواستار تغییراتی در آن هستند، اما هرگز نمی‌خواهند و اجازه نمی‌دهند جماعتی تروریست و تکفیری، که دست‌پرورده دشمنان خونی و قسم‌خورده سوریه هستند، بر امورشان مسلط شود.

صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای، امروز سوری‌ها می‌دانند روز آنهاست و چشمان خیلی‌ها به آنها و تصمیم و مشارکتشان در انتخابات دوخته شده است.

مشخصات نامزدها

بشار اسد

رئیس‌جمهور کنونی سوریه که دوره حکمرانی وی پایان یافته است و برای نخستین بار در سال 2000 انتخاب شد و دوره قدرت وی سال 2007 تمدید شد. وی متولد دمشق در یازدهم سپتامبر 1965 است و مدرک چشم‌پزشکی را از دانشگاه دمشق دریافت کرده است.

بشار اسد فرزند کوچک حافظ اسد، رهبر تاریخی مردم سوریه است. او سال 1979 به حزب عربی سوسیال بعث پیوست و سال 2001 با خانم اسماء الأخرس ازدواج کرد و از وی دو پسر و یک دختر دارد. شعار انتخاباتی بشار اسد «سوا» به معنای باهم است.

حسان النوری

وی رئیس «طرح ملی اراده و تغییر» و رئیس اجرایی مرکز پژوهش‌های مدیریتی و بازاریابی و عضو سابق پارلمان سوریه (1998 تا 2003) و وزیر مشاور سابق در امور توسعه اداری است. او همچنین دبیر اتاق صنایع دمشق بوده است.

النوری بیست و نهم فوریه 1960 در دمشق متولد شد و مدرک لیسانس خود را از دانشکده اقتصاد و بازرگانی در دانشگاه دمشق و مدرک دکتری را در رشته مدیریت دولتی و توسعه منابع انسانی از دانشگاه کندی آمریکا گرفت.

ماهر حجار

متولد حلب در سال 1968 و از اعضای پارلمان سوریه است. وی سال 1984 به حزب کمونیست پیوست و سال 2000 از این حزب جدا شد. برنامه‌های انتخاباتی ماهر حجار رویکرد چپگرایانه دارد و می‌گوید در سطح بین‌المللی به تحکیم روابط با کشورهایی که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند، تمرکز دارد.

حسن شمشادی - مدیر دفتر نمایندگی صدا و سیما در سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها